UCHWAŁA Nr 128/XV/2003
Rady Miejskiej w Żurominie
z dnia 30 grudnia 2003 roku
w sprawie: przyjęcia Statutu Związku Gmin Północnego Mazowsza.
Na podstawie art. 67 ust. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Rada Miejska w Żurominie uchwala, co następuje:
§ 1.
Przyjmuje się Statut Związku Gmin Północnego Mazowsza w brzmieniu stanowiącym załącznik do uchwały.
§ 2.
Traci moc dotychczasowy Statut Związku Gmin Północnego Mazowsza.
§ 3.
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy i Miasta Żuromin.
§ 4.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
do Uchwały Nr 128/XV/2003
Rady Miejskiej w Żurominie
z dnia 30 grudnia 2003 roku
STATUT ZWIĄZKU GMIN PÓŁNOCNEGO MAZOWSZA
1. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1. Działając na podstawie art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806 oraz Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717) tworzy się związek międzygminny o nazwie Związek Gmin Północnego Mazowsza (nazwa skrócona „ZGPM”), zwany dalej Związkiem.
§ 2. Siedzibą Związku jest Miasto Brodnica.
§ 3. Związek został utworzony na czas nieokreślony.
§ 4. Uczestnikami Związku są:
1) Miasto Brodnica,
2) Gmina Brodnica,
3) Miasto i Gmina Bieżuń,
4) Gmina Bobrowo,
5) Gmina Brzozie,
6) Gmina Brzuze,
7) Miasto Golub – Dobrzyń,
8) Gmina Golub – Dobrzyń,
9) Gmina Gozdowo,
10) Miasto i Gmina Górzno,
11) Gmina Grążawy,
12) Gmina Kuczbork,
13) Gmina Kurzętnik,
14) Miasto Lubawa,
15) Gmina Lubowidz,
16) Gmina Lutocin,
17) Gmina Mochowo,
18) Miasto Nowe Miasto Lubawskie,
19) Gmina Nowe Miasto Lubawskie,
20) Gmina Osiek,
21) Gmina Radomin,
22) Gmina Rogowo,
23) Gmina Rościszewo,
24) Gmina Rybno,
25) Miasto Rypin,
26) Gmina Rypin,
27) Miasto Sierpc,
28) Gmina Sierpc,
29) Gmina Skrwilno,
30) Gmina Szczutowo,
31) Gmina Świecie nad Osą,
32) Gmina Wąpielsk,
33) Gmina Zawidz,
34) Miasto i Gmina Żuromin.
§ 5. 1. Zadaniem Związku jest wykonywanie zadań publicznych, zaspakajanie potrzeb wspólnot samorządowych, których charakter i zakres wymaga współdziałania międzygminnego.
2. Do zadań Związku należą w szczególności:
1) koordynowanie działań prowadzących do realizacji gazyfikacji przewodowej gmin – członków Związku,
2) reprezentowanie wspólnych interesów gospodarczych, społecznych i ekonomicznych w kontaktach zewnętrznych,
3) promocja gospodarcza gmin – członków Związku.
2. ORGANY ZWIĄZKU
§ 6. Organami Związku są:
1) Zgromadzenie Związku, zwane dalej Zgromadzeniem,
2) Zarząd Związku, zwany dalej Zarządem.
§ 7. 1. W skład Zgromadzenia wchodzą burmistrzowie i wójtowie gmin uczestniczących w Związku.
2. Na wniosek burmistrza (wójta gminy) rada gminy może powierzyć reprezentowanie gminy w Zgromadzeniu zastępcy burmistrza (wójta) albo radnemu.
3. Jedna osoba może reprezentować jedną gminę.
4. Każda gmina posiada w Zgromadzeniu jeden głos.
5. Zgromadzenie na swoim pierwszym posiedzeniu wybiera w głosowaniu tajnym ze swego grona Przewodniczącego Zgromadzenia.
6. Przewodniczący organizuje pracę Zgromadzenia i prowadzi jego obrady.
7. Funkcji, o której mowa w ust. 5 nie można łączyć z funkcją członka Zarządu.
8. Odwołanie Przewodniczącego następuje na wniosek co najmniej ¼ ustawowego składu Zgromadzenia w trybie określonym w ust. 5.
§ 8. 1. Kadencja Zgromadzenia kończy się wraz z upływem kadencji rad gmin.
2. Przedstawiciel członka Związku pełni swoje funkcje, mimo upływu kadencji lub odwołania aż do wyboru w jego miejsce innej osoby.
3. Przedstawiciel członka Związku traci swoje funkcje w Zgromadzeniu z chwilą wystąpienia lub usunięcia członka ze Związku.
§ 9. 1. Zgromadzenie jest organem stanowiącym i kontrolnym Związku.
2. Do wyłącznej kompetencji Zgromadzenia należy:
1) zatwierdzanie kierunków działania Związku,
2) uchwalanie budżetu Związku, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium Zarządowi z tego tytułu,
3) wybór i odwołanie Przewodniczącego Zgromadzenia,
4) wybór i odwołanie członków Zarządu, w tym Przewodniczącego Zarządu,
5) analiza działalności Zarządu,
6) wybór i odwołanie Komisji Rewizyjnej,
7) powoływanie i odwoływanie Skarbnika Związku, który jest głównym księgowym budżetu,
8) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Związku przekraczających zakres zwykłego zarządu,
9) ustalanie wysokości składek członkowskich,
10) wybór banku i upoważnienie osób do złożenia podpisów na karcie wzorów podpisów przy otwieraniu konta bankowego,
11) określenie wysokości sumy, do której Zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania finansowe,
12) uchwalanie zasad przyznawania i określanie wysokości diet dla osób funkcyjnych w Związku,
13) podejmowanie uchwał w sprawach przyjęcia nowych członków Związku i wykreślenia członków Związku,
14) podjęcie uchwały w sprawie likwidacji Związku.
§ 10. 1. Posiedzenie Zgromadzenia zwołuje Przewodniczący Zgromadzenia w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku.
2. Posiedzenie Zgromadzenia zwołuje Przewodniczący Zgromadzenia, który zawiadamia o tym członków Związku nie później niż na 7 dni przed dniem Zgromadzenia. Zawiadomienie o posiedzeniu winno zawierać: miejsce, dzień i godzinę rozpoczęcia posiedzenia oraz porządek obrad. Do zawiadomienia dołącza się materiały na posiedzenie.
3. Przewodniczący Zgromadzenia zobowiązany jest zwołać posiedzenie Zgromadzenia na pisemny wniosek Zarządu lub co najmniej ¼ gmin – członków Związku. Wniosek powinien spełniać wymogi określone w ust. 2. Przewodniczący obowiązany jest zwołać posiedzenie w ciągu 7 dni od daty złożenia wniosku.
4. Zgromadzenie prowadzi Przewodniczący Zgromadzenia.
5. Z przebiegu posiedzenia sporządza się protokół, który podpisują Przewodniczący Zgromadzenia oraz protokolant.
§ 11. 1. Uchwały Zgromadzenia podejmowane są bezwzględną większością głosów statutowej liczby członków Zgromadzenia.
2. Członek Zgromadzenia może wnieść pisemny sprzeciw w stosunku do uchwały Zgromadzenia w ciągu 7 dni od daty jej podjęcia.
3. Wniesienie sprzeciwu wstrzymuje wykonanie uchwały i wymaga ponownego rozpatrzenia sprawy.
4. Sprzeciw nie może być zgłoszony do uchwały podjętej w wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy.
§ 12. 1. Organem wykonawczym Związku jest Zarząd Związku.
2. Zarząd składa się z 5 osób powoływanych i odwoływanych przez Zgromadzenie w głosowaniu tajnym spośród jego członków na okres kadencji rad gmin.
3. Przewodniczącego Zarządu wybiera Zgromadzenie w głosowaniu tajnym.
4. Zarząd działa do czasu ukonstytuowania się nowego Zgromadzenia.
§ 13. Do kompetencji Zarządu należy wykonywanie zadań Związku, a w szczególności:
1) przygotowywanie projektów uchwał Zgromadzenia,
2) wykonywanie uchwał Zgromadzenia,
3) ustalanie kierunków działania Związku,
4) opracowywanie projektu planu finansowego Związku i przedkładanie Zgromadzeniu sprawozdania z jego wykonania,
5) gospodarowanie majątkiem Związku,
6) bieżące kierowanie działalnością Związku,
7) zawieranie umów i porozumień,
8) ustalanie terminu, miejsca i porządku obrad Zgromadzenia,
9) ustalanie liczby etatów i struktury organizacyjnej biura Związku,
10) zaciąganie pożyczek do wysokości sumy ustalonej przez Zgromadzenie,
11) wnioskowanie do Zgromadzenia o przyjęcie lub wykreślenie członka Związku.
§ 14. 1. Zarząd obraduje na posiedzeniach zwoływanych w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
2. Uchwały Zarządu podejmowane są zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu Zarządu.
§ 15. 1. Przewodniczący Zarządu:
1) zwołuje posiedzenia Zarządu i je prowadzi,
2) kieruje bieżącymi sprawami Związku,
3) reprezentuje Związek na zewnątrz
4) wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników biura Związku.
2. W sprawach nie cierpiących zwłoki, związanych z bezpośrednim zagrożeniem interesu publicznego, Przewodniczący Zarządu podejmuje czynności należące do kompetencji Zarządu.
3. Czynności podjęte w trybie, o którym mowa w ust. 2, podlegają zatwierdzeniu na najbliższym posiedzeniu Zarządu.
§ 16. Na zasadach ustalonych przez Zgromadzenie osobom pełniącym określone funkcje w Związku przysługują diety oraz zwrot kosztów podróży służbowych związanych z działalnością Związku.
§ 17. 1. Obsługę techniczną i organizacyjną Związku i jego organów zapewnia biuro Związku powoływane przez Zarząd. Biuro podporządkowane jest Przewodniczącemu Zarządu, który kieruje jego pracami.
2. Strukturę organizacyjną biura określa Zarząd.
3. MAJĄTEK I GOSPODARKA ZWIĄZKU
§ 18. Majątek Związku składa się z:
1) ze składek opłacanych przez poszczególnych członków Związku,
2) z majątku nabytego z własnych środków lub w toku działalności Związku.
§ 19. Majątek Związku jest odrębny od majątku członków.
§ 20. 1. Związek prowadzi gospodarkę finansową w oparciu o budżet uchwalony zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych.
2. Budżet jest uchwalany na okres roku kalendarzowego.
3. Za prowadzenie księgowości Związku odpowiedzialny jest Skarbnik.
§ 21. Dochodami Związku są:
1) składki członkowskie,
2) wpływy z majątku Związku,
3) wpływy z działalności Związku,
4) dotacje i subwencje,
5) spadki, darowizny i zapisy,
6) inne dochody.
§ 22. Członkowie Związku ponoszą koszty jego działalności i utrzymania poprzez opłacanie składek uchwalonych przez Zgromadzenie.
§ 23. 1. Związek korzysta z majątku członków na zasadach dzierżawy, najmu, użytkowania lub użyczenia.
2. Pierwszeństwo w korzystaniu z obiektów i urządzeń Związku mają mieszkańcy gmin – członków Związku nie objętych gazyfikacją.
3. Szczegółowe zasady korzystania z obiektów i urządzeń Związku oraz usług świadczonych na bazie obiektów i urządzeń związku ustala Zgromadzenie.
§ 24. Związek nie może prowadzić działalności gospodarczej wykraczającej poza zadania o charakterze użyteczności publicznej.
§ 25. Członkowie Związku uczestniczą w zyskach i stratach proporcjonalnie do wysokości wnoszonych wkładów.
§ 26. 1. Oświadczenia woli w imieniu Związku w zakresie zarządu mieniem składają dwaj członkowie Zarządu lub jeden członek Zarządu i osoba upoważniona przez Zarząd.
2. Do składania oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności Związku upoważniony jest jednoosobowo Przewodniczący Zarządu.
3. Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata Skarbnika.
§ 27. 1. Związek odpowiada za swoje zobowiązania do wysokości posiadanego majątku.
2. Związek nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania innych komunalnych osób prawnych, a te nie ponoszą odpowiedzialności za zobowiązania Związku.
§ 28. 1. Zgromadzenie wybiera ze swojego grona Komisję Rewizyjną Związku, zwaną dalej Komisją Rewizyjną.
2. Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków i wybiera spośród siebie Przewodniczącego Komisji.
3. W skład Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić członkowie Zarządu oraz Przewodniczący Zgromadzenia.
4. Zadaniem Komisji Rewizyjnej jest kontrola realizacji budżetu Związku.
5. Komisja Rewizyjna raz do roku składa sprawozdanie ze swej działalności na posiedzeniu Zgromadzenia oraz przedstawia wniosek w przedmiocie udzielenia absolutorium Zarządowi.
6. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej uczestniczy w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
4. ZMIANY W SKŁADZIE I ROZWIĄZANIE ZWIĄZKU
§ 29. 1. O przyjęciu nowego członka decyduje Zgromadzenie po uprzednim uzgodnieniu warunków przyjęcia.
2. Przyjęcie nowego członka następuje po podjęciu przez radę zainteresowanej gminy uchwały o przystąpieniu do Związku i przyjęciu jego statutu.
3. Wystąpienie członka Związku następuje w wyniku uchwały rady gminy – członka Związku, z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia, ze skutkiem na koniec roku kalendarzowego.
4. Zmiany statutu wynikające ze zmian w składzie Związku, a także inne zmiany statutu dokonuje się w trybie przewidzianym dla jego ustanowienia.
§ 30. 1. Członek Związku może być usunięty ze związku w razie:
1) udowodnionego działania na szkodę Związku,
2) nieprzestrzegania postanowień statutu.
2. Uchwałę w sprawie usunięcia członka Związku podejmuje Zgromadzenie.
§ 31. 1. Gmina opuszczająca Związek nie ma prawa do majątku niepodzielnego i pokrywa straty Związku powstałe do dnia jej odejścia ze Związku.
2. Wystąpienie ze Związku następuje po uprzednim rozliczeniu majątkowym z uwzględnieniem wysokości kosztów poniesionych przez Związek na realizację zadań prowadzonych z korzyścią dla danej gminy.
3. Wykreślenie gminy nie zwalnia jej z obowiązku zapłacenia zaległych składek.
§ 32. 1. Na podstawie uchwał rad gmin co najmniej pięćdziesięciu procent gmin wchodzących w skład Związku Zgromadzenie podejmuje uchwałę o postawieniu Związku w stan likwidacji.
2. W razie likwidacji Związku, jego majątek, po zaspokojeniu wszelkich zobowiązań i roszczeń wierzycieli, przechodzi na rzecz byłych członków Związku proporcjonalnie do ich udziałów w okresie uczestnictwa w Związku.
3. Likwidację Związku przeprowadza Komisja Likwidacyjna powołana przez Zgromadzenie.
|