Sprawozdanie roczne z wykonania budżetu Gminy i Miasta Żuromin
za 2004 rok
Ogólne wyniki realizacji budżetu w 2004 roku.
Analiza budżetu Gminy i Miasta opracowana została w oparciu o sprawozdania
z wykonania dochodów i wydatków budżetowych za rok 2004.
Budżet Gminy i Miasta uchwalony przez Radę Gminy i Miasta w lutym 2004 roku był następujący:
DOCHODY |
18.156.655 |
WYDATKI |
17.363.155 |
WYNIK |
793.500 |
W ciągu roku plan budżetowy po zmianach zamknął się kwotami:
DOCHODY |
19.665.272 |
WYDATKI |
19.620.034 |
WYNIK |
45.238 |
Rada Miejska dokonywała zmian następującymi uchwałami:
Nr 151/XVII/2004 z dnia 16 marca 2004 r.
Nr 153/XVIII/2004 z dnia 26 kwietnia 2004 r.
Nr 157/XIX/2004 z dnia 28 maja 2004 r.
Nr 186/XX/2004 z dnia 2 lipca 2004 r.
Nr 189/XXI/2004 z dnia 27 sierpnia 2004 r.
Nr 197/XXII/2004 z dnia 8 października 2004 r.
Nr 209/XXIV/2004 z dnia 29 listopada 2004 r.
Nr 219/XXV/2004 z dnia 30 grudnia 2004 r.
Burmistrz Gminy i Miasta dokonał zmian następującymi Zarządzeniami:
Nr 26/2004 z dnia 31 marca 2004 r.
Nr 48/2004 z dnia 31 maja 2004 r.
Nr 61/2004 z dnia 30 czerwca 2004 r.
Nr 87/2004 z dnia 30 września 2004 r.
Nr 105/2004 z dnia 30 listopada 2004 r.
Nr 115/2004 z dnia 31 grudnia 2004 r.
Zmiany nastąpiły również w przychodach i rozchodach budżetu Gminy i przedstawiały się następująco:
Wyszczególnienie |
Budżet pierwotny |
Budżet po zmianach |
Realizacja |
I PRZYCHODY OGÓŁEM |
|
389.198 |
389.198 |
Pożyczki z WFOŚ i GW
- budowa kanalizacji sanitarnej w ul. Targowej
- wymiana stolarki okiennej w SSP Nr 2 w Żurominie
- docieplenie Przedszkola Nr 1 w Żurominie |
|
180.000
170.000
39.198 |
180.000
170.000
39.198 |
II ROZCHODY OGÓŁEM |
793.500 |
513.964 |
513.964 |
w tym:
- spłata pożyczek do WFOŚ i GW
- spłata kredytu do BISE |
342.500
451.000 |
200.100
313.864 |
200.100
313.864 |
|
|
|
|
|
Z analizy realizacji budżetu wynika duża zmienność planowanych dochodów i wydatków w ciągu roku. Plan dochodów zwiększył się w porównaniu z planem pierwotnym uchwalonym przez Radę Miejską o 1.508.617 zł, natomiast plan wydatków o kwotę 2.256.879 zł. Przyczyną zwiększenia się planu dochodów i wydatków było otrzymanie przez gminę dodatkowych środków na zadania zlecone gminie, głównie na wypłatę świadczeń rodzinnych.
Dodatkowym powodem zwiększenia się planu wydatków były zaciągnięte pożyczki z WFOŚiGW w kwocie 389.198 zł, rozdysponowanie wolnych środków z roku 2003
w kocie 79.528 zł.
Wykonanie dochodów w ciągu roku było nierównomierne. Głównym powodem były wpływy z udziału w podatku dochodowym.
W okresie od kwietnia do sierpnia nastąpił spadek dochodów dotyczących udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych o kwotę około 300.000 zł.
W miesiącach IX – XII wpływy z tytułu udziału w podatku dochodowym zwiększyły się, mimo tego do wykonania 100% planu zabrakło około 80.000 zł. Ogółem do wykonania planu dochodów zabrakło około 550.000 zł. Tak znaczne zmniejszenie dochodów spowodowało, że nie wszystkie zadania, zarówno inwestycyjne jak i bieżące, zostały wykonane w takim zakresie w jakim planowano w miesiącu lutym 2004 roku.
Realizacja wydatków została szczegółowo opisana w dalszej części sprawozdania
z wykonania budżetu.
Udział wydatków inwestycyjnych w wydatkach ogółem stanowi 9,2%. Natomiast wielkość środków związanych z finansowaniem inwestycji w roku bieżącym i lat poprzednich wynosiła w roku 2004 kwotę 2.316.005 zł, co stanowi 12,17% wydatków ogółem. Planowane na rok 2004 spłaty rat pożyczek zmniejszyły się o kwotę 142.400 zł. Powodem było umorzenie przez WFOŚiGW 50% pożyczki zaciągniętej na budowę wodociągu Cierpigórz - Sadowo ( 35.000 zł), pożyczki zaciągniętej na budowę kanalizacji sanitarnej na osiedlu mieszkaniowym Cicha - FSO ( 64.400 zł) oraz wymianę stolarki okiennej w budynku Urzędu (43.000 zł).
DOCHODY BUDŻETU GMINY I MIASTA
Planowane dochody na początek roku wynosiły 18.156.655 zł. W trakcie roku plan dochodów zwiększył się do kwoty 19.665.272 zł, co daje wzrost o 8,3%. Wykonanie dochodów zamknęło się kwotą 19.111.552 zł, tj. 97,2%.
Dochody
Treść |
Plan pierwotny |
Plan po zmianach |
Wykonanie |
[%] |
Dochody własne i udziały
w podatku dochodowym |
8.145.501 |
8.125.966 |
7.572.246 |
93,2 |
Subwencja ogólna |
9.162.876 |
9.250.608 |
9.250.608 |
100,0 |
Dotacja z budżetu państwa na
Finansowanie zadań zleconych |
848.278 |
1.916.371 |
1.916.371 |
100,0 |
Dotacje z budżetu państwa na
Zadania własne |
|
327.805 |
327.805 |
100,0 |
Środki ze źródeł pozabudżetowych |
|
44.522 |
44.522 |
100,0 |
Ogółem |
18.156.655 |
19.665.272 |
19.111.552 |
97,2 |
Z powyższego zestawienia wynika, że za rok 2004 zostały osiągnięte dochody
w wysokości 19.111.552 zł na planowane po zmianach 19.665.272 zł.
Realizacje dochodów w poszczególnych działach przedstawia załącznik Nr 1.
W poszczególnych działach wykonanie dochodów ukształtowało się następująco:
Dział 010 – Rolnictwo i łowiectwo
Dochody w tym dziale na plan 33.649 zł, wykonano 55.837 zł, tj. 165,9%, dotyczą:
- pomoc finansowa w budowie wodociągu do Chodupki przekazana przez Urząd Gminy w Kuczborku – 22.384 zł;
- darowizna rolników w budowie wodociągów wiejskich – 32.175 zł;
- czynsz za dzierżawę terenów łowieckich, plan i wykonanie 1.278 zł.
Dział 700 – Gospodarka mieszkaniowa
Plan roczny 530.000 zł zrealizowano w wysokości 526.716 zł, tj. 99,4%.
Na dochody tego działu składają się:
a) wpływy z tytułu dzierżawy i wieczystego użytkowania mienia komunalnego
na plan 130.000 zł, wpłynęło 134.134 zł, tj. 103,2%;
b) wpływy z tytułu sprzedaży mienia komunalnego – plan 400.000 zł, wykonanie 392.582 zł, tj. 98,2%.
Dział 750 – Administracja publiczna
Ustalony plan dochodów 98.138 zł, wykonany został w wysokości 99.492 zł, tj. 101,4%. Na wykonanie tego działu składają się:
a) dotacje na administrację zleconą – 91.943 zł;
b) mandaty karne nakładane przez Straż Miejską – plan 5.000 zł; wykonanie – 4.296 zł;
c) prowizje od wpłat za wymianę dowodów osobistych – 3.253 zł.
Dział 751 – Urzędy Naczelnych Organów Władzy Kontroli i Sądownictwa
Plan roczny 21.862 zł, wykonano w kwocie 21.862zł, tj. 100%.
Wpływy dotyczyły:
- dotacji celowej na aktualizację spisu wyborców – 2.280 zł;
- dotacji celowej na przeprowadzenie wyborów do Unii Europejskiej – 19.582 zł.
Dział 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa
Plan roczny 1.300 zł, wykonanie 1.300 zł.
W tym:
- dotacja celowa na obronę cywilną – 1.300 zł.
Dział 756 – Dochody od osób fizycznych, osób prawnych i innych jednostek
nie posiadających osobowości prawnej
Plan 6.933.945 zł zrealizowano w kwocie 6.605.493 zł, tj. 95,3%.
Dochodami tego działu są:
a) wpływy z podatku dochodowego opłaconego w formie karty podatkowej na plan 100.000 zł, wpłynęło 67.072, tj. 67,7%;
b) podatek od nieruchomości, na plan 2.580.000 zł, wpłynęło 2.487.049 zł, tj. 96,4%;
c) podatek rolny od osób fizycznych i osób prawnych, plan 421.000 zł, wykonanie 388.753 zł, tj. 92,3%;
d) podatek leśny, plan 2.700 zł, wykonanie 4.506 zł, tj. 166,9%;
e) podatek od środków transportowych, plan 260.000 zł, wpłynęło 178.463 zł, tj. 68,6%;
f) podatek od spadków i darowizn, na plan roczny 20.000 zł, wpłynęło 11.443 zł,
tj. 57,2%;
g) podatek od posiadanych psów, plan 10.000 zł, wpłynęło 5.986 zł, tj. 59,9%;
h) wpływy za sprzedaż alkoholu, plan 150.000 zł, wpłynęło 121.858 zł, tj. 81,2%;
i) wpływy z opłaty targowej, plan 250.000 zł, wpłynęło 257.276 zł, tj. 102,9%;
j) opłata skarbowa od czynności cywilno – prawnych, plan 200.000 zł, wykonanie 188.822 zł, tj. 94,4%;
k) odsetki od nieterminowych wpłat podatków i opłat, wykonanie 22.149 zł;
l) wpływy z opłaty skarbowej, plan 297.900 zł, wykonanie 322.211 zł, tj. 108,2%;
m) udziały w podatku dochodowym od osób fizycznych, plan 2.503.845 zł, wykonanie 2.445.218 zł, tj. 97,7%. Wpływy te są realizowane przez Ministerstwo Finansów;
n) 5% udziału wpływów z podatku dochodowego od osób prawnych, plan 126.000 zł, wykonanie 104.687 zł, tj. 83,1%. Realizacja wpływów następuje przez Urzędy Skarbowe.
W ciągu roku na zalegających w podatku rolnym oraz w podatku
od nieruchomości wystawiono 1277 upomnień oraz 231 tytułów wykonawczych
na kwotę 61.445 zł. Z czego zrealizowano 128 tytułów na kwotę 18.129 zł, 59 tytułów
na kwotę 5.287 zł Urząd Skarbowy zwrócił z protokołami nieściągalności.
Przy omawianiu dochodów budżetu Gminy i Miasta z tytułu podatków należy wspomnieć, że do Burmistrza Gminy i Miasta wpływa wiele podań od osób prawnych, jak i fizycznych o zastosowanie ulg należności podatkowych. Ogółem wpłynęło
30 podań w tym:
- 28 podań o umorzenie od osób fizycznych z czego 25 podań załatwiono pozytywnie, 3 podania odmownie – ogółem umorzono podatki na kwotę 14.857,24 zł;
- 2 podania od osób prawnych – podania dotyczyły umorzenia zaległości lub odsetek, z czego odmownie załatwiono 1 podanie, 1 – załatwiono pozytywnie – umorzono odsetki.
Skutki obniżenia górnych stawek podatkowych przez Radę Miejską wyniosły 805.310 zł.
Dział 758 – Różne rozliczenia
Plan roczny 9.270.608 zł, wykonanie 9.259.004 zł.
Wpływy dotyczyły:
1. Subwencji przekazanej przez Ministerstwo Finansów, ogółem 9.250.608 zł.
W tym:
- subwencja oświatowa – 6.423.491 zł,
- część wyrównawcza – 2.533.540 zł,
- część równoważąca – 258.601 zł,
- uzupełnienie subwencji ogólnej – 34.976zł.
2. Odsetki od środków na rachunku bankowym, plan 20.000 zł, wykonanie 8.396 zł.
Dział 801 – Oświata i wychowanie
Planowane wpływy w wysokości 235.343 zł zostały zrealizowane w kwocie 189.901 zł, tj. 80,7%. Pochodziły one z:
a) wynajmu sal w placówkach oświatowych – 4.926 zł,
b) dotacji celowych na dowożenie uczniów do szkół – 2.015 zł,
c) środki pozyskane z innych źródeł – 23.031 zł,
d) dotacje celowe na wyprawę dla dzieci z klas „I” – 9.397 zł,
e) odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolach – 150.532 zł.
Dział 852 – Pomoc społeczna
Wpływy w wysokości 2.066.382 zł na plan 2.129.911 zł, tj. 97% pochodziły z:
a) dotacji z budżetu państwa na wypłatę zasiłków i pomoc w naturze – 278.986 zł;
b) dotacji na utrzymanie Ośrodka Pomocy Społecznej – 309.000 zł;
c) dotacji na wypłatę zasiłków rodzinnych i pielęgnacyjnych – 7.111 zł;
d) wpływów na usługi opiekuńcze – 29.262 zł;
e) dotacje na dożywianie uczniów – 26.000 zł;
f) dotacje na wypłatę świadczeń rodzinnych – 1.404.616 zł;
g) składki na ubezpieczenia zdrowotne – 11.407 zł.
Dział 854 – Edukacyjna opieka wychowawcza
Planowane wpływy, w wysokości 150.000 zł, zostały zrealizowane na kwotę 65.049 zł, tj. 43,4% pochodziły z:
a) wpływów z tytułu odpłatności za sporządzenie posiłków w stołówkach szkolnych.
Dział 900 – Gospodarka Komunalna i Ochrona Środowiska
Plan roczny 224.755 zł, wykonany został w kwocie 184.755, tj. 82,2%.
W tym:
- refundacja wydatków z roku 2003 za oświetlenie dróg i ulic dla których Miasto
i Gmina nie jest zarządcą – 4.755 zł;
- wpłaty gmin na budowę składnicy padliny w Franciszkowie – 60.000 zł;
- dotacje na budowę składnicy padliny w Franciszkowie – 120.000 zł.
Dział 921 – Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego
Wpłynęło 35.761 zł. Jest to dotacja otrzymana z Powiatu na utrzymanie Powiatowo
– Miejskiej Biblioteki Publicznej zgodnie z podpisanym porozumieniem w kwocie 25.761 zł oraz dotacja celowa z budżetu państwa na zakup książek – 10.000 zł.
WYDATKI BUDŻETU GMINY I MIASTA
Planowane wydatki budżetowe wg uchwały budżetowej Rady Miejskiej na 2004 rok wynosiły 17.363.155 zł, a po zmianach w ciągu roku 19.620.034 zł i przedstawiały się następująco:
Lp. |
Wydatki budżetowe |
Plan
pierwotny
[zł] |
Plan po
zmianach
[zł] |
Wykonanie
budżetu
[zł] |
[%]
wykonania |
1. |
Bieżące własne |
14.729.764 |
15.840.899 |
15.417.734 |
97,4 |
2. |
Bieżące zlecone |
848.278 |
1.852.662 |
1.852.662 |
100,0 |
3. |
Inwestycje własne |
1.691.500 |
1.915.520 |
1.754.535 |
91,1 |
4. |
Rezerwy ogólne |
40.910 |
- |
- |
- |
5. |
Rezerwy celowe |
52.703 |
10.953 |
- |
- |
RAZEM |
17.363.155 |
19.620.034 |
19.024.931 |
97% |
Realizacja wydatków ogółem zamknęła się kwotą 19.024.931 zł, z tego:
- wydatki bieżące – 17.270.396 zł,
- wydatki inwestycyjne – 1.754.535 zł.
Realizacja wydatków w poszczególnych działach przedstawia załącznik Nr 2.
I Wydatki bieżące budżetu
Wydatki bieżące własne i zlecone prowadzone w ramach budżetu Gminy i Miasta były zrealizowane w wysokości 19.024.931 zł, tj. 97% na plan 19.620.034 zł.
Wydatki te kształtowały się następująco w poszczególnych działach gospodarki narodowej:
Dział 010 – Rolnictwo i łowiectwo
Planowane wydatki 139.649 zł zrealizowane zostały w kwocie 137.959 zł, tj. 98,8%. Wydatki dotyczyły przekazanej składki dla Izb Rolniczych, zakupu karmy dla zwierząt łownych oraz rozbudowy sieci wodociągowych na terenie gminy.
Dział 600 – Transport i łączność
Planowane wydatki 991.528 zł zrealizowane zostały w kwocie 910.363 zł, tj. 91,8 %.
Wydatki dotyczyły:
1. Utrzymania dróg dojazdowych do pól na terenie gminy – 37.241 zł. W ramach posiadanych środków finansowych nawieziono żwiru oraz wyrównano część dróg równiarką.
2. Utrzymanie dróg na terenie Miasta – 221.741 zł. W ramach posiadanych środków finansowych wykonano:
- naprawy nawierzchni dróg na terenie Miasta;
- wymiana i naprawy oznaczeń pionowych i poziomych;
- remont dróg dojazdowych na terenie Miasta i poza terenem;
- modernizacja chodników;
3. Ubezpieczenie dróg i ulic gminnych – 3.000 zł.
4. Wydatki inwestycyjne – 479.612 zł.
5. Wydatki na pomoc finansową udzieloną między Gminą a Starostwem
na dofinansowanie zadań inwestycyjnych – 168.769 zł.
Dział 710 – Działalność usługowa
Zaplanowane środki w wysokości 322.500 zł. Wykorzystane zostały w kwocie
317.808 zł, tj. 98,6%. W/w środki przeznaczone zostały na:
1. Opracowania geodezyjne i kartograficzne – 38.039 zł.
2. Opłata za zmianę przeznaczenia gruntu pod targowisko – 8.602 zł.
3. Fundusz remontowy wspólnot mieszkaniowych – 64.541 zł.
4. Płace i pochodne od płac dla pracowników z robót publicznych – 206.626 zł.
Dział 750 – Administracja Publiczna
W ramach planowanych środków w wysokości 1.799.875 zł, wydatkowano 1.751.115 zł, tj. 97,3%. Wydatki kształtowały się następująco:
1. Wydatki związane z utrzymaniem administracji samorządowej na plan 1.540.440 zł, wydatkowano 1.505.243 zł, tj. 97,7%. Są to wydatki:
- osobowy fundusz płac na plan 849.700 zł, wydatkowano 849.700 zł, tj. 100%,
- wypłaty tzw. „13” – plan 80.000 zł, wykonanie 77.612 zł,
- wypłata prowizji dla sołtysów i inkasentów opłaty targowej – plan 60.000 zł wykonanie 60.000 zł,
- składki na ZUS i Fundusz Pracy – plan 176.900 zł, wykonanie 176.709 zł,
- zakup materiałów i wyposażenia, plan 110.000 zł, wykonanie 105.271 zł.
Ważniejsze wydatki to:
§ zakup druków – 3.833 zł,
§ zakup paliwa i części do samochodu – 21.897 zł,
§ materiały kancelaryjne – 12.928 zł,
§ prasa i aktualizacja przepisów prawnych – 22.161 zł,
§ zakup odzieży ochronnej i uzupełnienie apteczek – 1.060 zł,
§ zakup komputerów, drukarek i oprogramowania – 25.853 zł,
§ zakup mebli – 1.758 zł,
§ zakup materiałów elektrycznych i hydraulicznych – 2.149 zł,
§ środki czystości – 2.160 zł;
- zakup energii elektrycznej, wody oraz energii cieplnej, plan 50.000 zł, wykonanie 31.789 zł,
- zakup usług pozostałych, plan 170.000 zł, wykonanie 169.961 zł,
ważniejsze usługi to:
· obsługa bankowa – 6.912 zł;
· usługi pocztowe – 38.626 zł;
· rozmowy telefoniczne – 46.157 zł, w tym telefony komórkowe 6.399 zł.
Rozmowy telefoniczne oprócz pracowników Urzędu dotyczą Sołtysów, GSW oraz Ośrodka Doradztwa Rolniczego Poświętne.
W roku 2004 za prywatne rozmowy pracowników oraz instytucje nie podlegające pod Urząd dokonano zwrotu na kwotę 3.514 zł.
· udostępnienie miejsca w internecie i obsługa strony internetowej – 1.708 zł,
· obsługa prawna – 31.842 zł,
· ogłoszenie konkursu na dyrektora szkoły i wypłata dla członków komisji – 4.291 85,
· wywóz nieczystości – 1.062 zł,
· przegląd samochodu – 92 zł,
· szkolenie pracowników – 9.364 zł,
· serwis systemów komputerowych – 5.224 zł,
· opłaty komornicze – 1.790 zł,
· naprawa kopiarek – 3.117 zł,
- delegacje pracowników, plan 6.000 zł, wykonanie 3.836 zł, tj. 63,9%,
- ubezpieczenie samochodu, budynku oraz wyposażenia – plan 10.000 zł, wykonanie 7.536 zł,
- odpisy na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych, plan 27.840 zł, wykonanie 22.829 zł, tj. 82%.
2. Wydatki Rady Gminy – plan 75.000 zł, wykonanie 73.681 zł, 98,2%.
W tym:
- diety Radnych, Przewodniczącej i V-ce Przewodniczącego – 68.708 zł,
- zakup materiałów i wyposażenia – 4.973 zł,
3. Wydatki związane z utrzymaniem administracji zleconej, plan 182.180 zł wykonanie 170.519 zł, tj. 93,6%.
Wydatki dotyczyły:
- wynagrodzeń osobowych 110.000 zł, plan 110.000 zł,
- pochodnych od wynagrodzeń na plan 27.830 zł, wydatkowano 26.329 zł,
- wypłata tzw. „13” – na plan 9.350 zł, wydatkowano 8.067 zł,
- wydatków związanych z zakupem materiałów i wyposażenia – 13.621 zł,
- zakup usług – 12.502 zł,
4. Pozostała działalność – plan 2.255 zł – wykonanie 1.672 zł.
Dział 751 – Urzędy Naczelnych Organów Władzy, Kontroli i Sądownictwa
Plan roczny 21.862 zł, wykonanie 21.862 zł.
W tym:
- wydatki związane z aktualizacją spisu wyborców – 2.280 zł,
- wydatki związane z wyborami do Unii Europejskiej – 19.582 zł.
Dział 754 – Bezpieczeństwo publiczne i ochrona przeciwpożarowa
Plan 55.600 zł, wykonanie 44.813 zł, tj. 80,6%.
W/w środki przeznaczone zostały na:
- wydatki dotyczące Ochotniczych Straży Pożarnych tj. zakup mundurów, paliwa, wypłatę wynagrodzeń dla kierowców, remont samochodów i motopomp oraz ubezpieczenie samochodów i strażaków – plan 46.300 zł, wydatkowano – 38.096 zł,
- obrona cywilna, plan i wykonanie 1.300 zł – wydatki dotyczyły organizacji
i szkolenie w zakresie obrony cywilnej, konserwację i przegląd sprzętu Obrony Cywilnej,
- zakup materiałów i wyposażenia – 5.417 zł.
Dział 757 – Obsługa długu publicznego
Plan 70.200 zł, wykonanie 47.506 zł. Są to odsetki od kredytu z BISE oraz od pożyczek z WFOŚ.
Dział 801 – Oświata i Wychowanie
Plan roczny 9.648.151 zł, wykonanie 9.541.550 zł, tj. 98,9%.
Wydatki tego działu to:
1. Środki przeznaczone na utrzymanie Szkół Podstawowych w wysokości 5.457.383 zł zostały wydatkowane w kwocie 5.422.078 zł, tj. 99,3%, z przeznaczeniem na:
- wynagrodzenia osobowe – 3.239.036 zł,
- tzw. „13” – 245.353 zł,
- wypłaty dla osób fizycznych nie zaliczone do wynagrodzeń – 135.288 zł,
- zakup żywności SSP Chamsk – 7.138 zł,
- podróże służbowe – 4.907 zł,
- składki ZUS i Fundusz Pracy – 710.347 zł,
- zakup materiałów i wyposażenia – 371.233 zł,
- zakup pomocy dydaktycznych – 25.317 zł,
- energia, woda i gaz – 45.622 zł,
- remonty placówek oświatowych – 60.150 zł,
- ubezpieczenie budynków i wyposażenia – 11.061 zł,
- odpisy na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych – 188.564 zł,
- wydatki inwestycyjne – 378.062 zł.
2. Dowożenie uczniów do szkół – 190.150 zł.
3. Środki przeznaczone na bieżące utrzymanie gimnazjów w kwocie 2.404.221 zł, wydatkowano w kwocie 2.356.618 zł, z przeznaczeniem na:
- wynagrodzenia osobowe – 1.671.288 zł,
- dodatkowe wynagrodzenie roczne – 126.053 zł,
- składki ZUS i Fundusz Pracy – 353.847 zł,
- zakup materiałów i wyposażenia – 48.482 zł,
- zakup pomocy naukowych – 3.255 zł,
- zakup energii, wody i gazu – 23.055 zł,
- zakup usług – 13.376 zł,
- podróże służbowe – 5.127 zł,
- ubezpieczenie budynku i wyposażenia – 4.645 zł,
- odpisy na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych – 102.140 zł,
- inne wydatki osobowe nie zaliczane do wynagrodzeń – 5.350 zł.
4. Pozostała działalność plan 95.356 zł, wykonanie – 95.338 zł.
W tym:
- wynagrodzenia osobowe i pochodne od wynagrodzeń 2 pielęgniarek zatrudnionych w Szkołach Podstawowych – 36.653 zł,
- dofinansowanie akcji letniej dzieci i młodzieży – 13.500 zł,
- zajęcia ZHP w Szkołach Podstawowych – 10.000 zł,
- odpisy na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych dla nauczycieli emerytów
i rencistów – 35.185 zł.
5. Wydatki związane z utrzymaniem 2 przedszkoli oraz oddziałów przedszkolnych
– plan 1.498.543 zł – wykorzystano 1.477.366 zł, z przeznaczeniem na:
- Osobowy Fundusz Płac – 868.455 zł,
- ZUS i składka na Fundusz Pracy – 193.642 zł,
- Nagrody i wydatki osobowe nie zaliczane do wynagrodzeń – 13.032 zł,
- tzw. „13” – 73.505 zł,
- zakup materiałów i wyposażenia – 95.763 zł,
- zakup środków żywności – 74.273 zł,
- zakup pomocy naukowych – 6.914 zł,
- zakup energii, wody i gazu – 19.705 zł,
- zakup usług – 10.719 zł,
- delegacje służbowe pracowników – 764 zł,
- ubezpieczenie budynków i wyposażenia – 2.088 zł,
- odpisy na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych – 49.031 zł,
- wydatki inwestycyjne – 69.475 zł.
Dział 851 – Ochrona Zdrowia
Planowane środki w wysokości 150.000 zł, wykorzystano 103.953 zł, tj. 69,3%.
W tym:
- wydatki inwestycyjne – 46.803 zł,
- różne wydatki na rzecz osób fizycznych – 12.886 zł,
- zakup materiałów i wyposażenia do świetlicy socjoterapeutycznej – 8.570 zł,
- podróże służbowe krajowe – 286 zł,
- zakup usług – 35.408 zł.
Dział 852 – Pomoc Społeczna
Na planowane środki w kwocie 3.505.711 zł, wydatkowano 3.398.503 zł, tj. 96,9%.
Na tę kwotę składały się środki z budżetu Gminy i Miasta w wysokości 1.435.800 zł
i środki z budżetu państwa w wysokości 1.962.703 zł.
Środki przeznaczono:
- na świadczenia rodzinne oraz koszty związane z wypłatą świadczeń – 1.404.616 zł;
- na wypłatę zasiłków i pomoc w naturze – 401.952 zł;
- składki ZUS – 9.923 zł;
- składki na Ubezpieczenia Zdrowotne – 11.407 zł;
- na wypłaty dodatków mieszkaniowych – 790.000 zł;
- zasiłki rodzinne i pielęgnacyjne – 7.111 zł;
- utrzymanie Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej – 712.941 zł.
Z tego:
a) wynagrodzenie osobowe – 492.769 zł;
b) tzw. „13” – 37.708 zł;
c) składki ZUS i Fundusz Pracy – 103.776 zł;
d) zakup materiałów i wyposażenia – 28.550 zł;
e) zakup energii, woda i gaz – 11.518 zł;
f) zakup usług (opłaty pocztowe, rozmowy telefoniczne, prowizje handlowe, drobne remonty itp.) – 7.183 zł;
g) delegacje służbowe pracowników – 662 zł;
h) ubezpieczenie wyposażenia i samochodu – 2.075 zł;
i) odpisy na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych – 16.700 zł;
j) różne wydatki na rzecz osób fizycznych – 12.000 zł;
- dożywianie dzieci w szkołach podstawowych – 55.553 zł;
- usługi opiekuńcze – 5.000 zł.
Dział 854 – Edukacyjna Opieka Wychowawcza
W tym dziale planowane środki w kwocie 177.207 zł, wydatkowano w wysokości 168.114 zł, tj. 94,9%.
W tym:
1. Wydatki związane z utrzymaniem 2 świetlic szkolnych w kwocie 162.234 zł wykorzystano na:
- wynagrodzenie osobowe – 82.011 zł,
- tzw. „13” – 8.400 zł,
- składki ZUS i Fundusz Pracy – 18.421 zł,
- zakup żywności – 48.302 zł,
- odpisy na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych – 5.100 zł.
Przy Szkołach Podstawowych na terenie miasta funkcjonują 2 świetlice szkolne prowadzące dożywianie dzieci. Wydatki na artykuły spożywcze pokrywane są przez rodziców oraz instytucję wspomagającą jaką jest MGOPS, natomiast wydatki dotyczące zatrudnienia pracowników pokrywane są z budżetu Gminy.
2. Pozostała działalność, plan i wykonanie – 5.880 zł. Wydatki dotyczyły wypłaty Świadczeń Socjalnych dla nauczycieli, emerytów i rencistów.
Dział 900 – Gospodarka Komunalna i Ochrona Środowiska
Planowane wydatki tego działu wynosiły 2.080.990 zł. Zrealizowane zostały
w 1.972.258 zł, tj. 94,8%. Zadania zrealizowane w tym okresie dotyczyły:
1. Oczyszczanie miasta, planowane środki w wysokości 160.434 zł, wykorzystano
w 92,1%, tj. 147.804 zł.
Całoroczne oczyszczanie miasta obejmuje:
- zamiatanie ulic,
- wywóz nieczystości stałych z koszy ulicznych,
- odśnieżanie i sypanie solą i piaskiem ulic,
- odśnieżanie i sypanie piaskiem chodników.
Wywóz nieczystości stałych z koszy ulicznych wykonuje na podstawie zawartej umowy Spółka ŻZK, natomiast odśnieżanie ulic i chodników wykonuje się sprzętem zakupionym przez Gminę i osoby zatrudnione w ramach robót publicznych.
2. Utrzymanie zieleni miejskiej na plan 25.000 zł, wydatkowano 24.704 zł. Prace w tym zakresie wykonywał Zakład Usług Remontowych i Konserwacyjnych.
3. Oświetlenie ulic, na planowane 484.976 zł, wydatkowano 484.976 zł.
Powyższa kwota została wydatkowana na pokrycie kosztów związanych ze zużytą energią elektryczną na potrzeby oświetlenia dróg publicznych na terenie Gminy i Miasta oraz bieżącą konserwację sieci oświetlenia ulicznego.
4. Wydatki inwestycyjne – plan 679.400 zł, wykonanie 619.086 zł, tj. 91,1%.
5. Pozostała działalność, plan roczny 731.180 zł, wydatkowano 695.688 zł, tj. 95,2%.
W tym:
- usługi wykonane przez ZURiK – 464.968 zł,
- mapy geodezyjne i kartograficzne oraz opracowanie projektów decyzji o warunkach zabudowy – 60.720 zł,
- środki przekazane ŻZK na modernizację oczyszczalni ścieków – 170.000 zł.
Dział 921 – Kultura i Ochrona Dziedzictwa Narodowego
Planowane wydatki 571.761 zł, wykorzystano w 524.127 zł.
Wydatki dotyczyły:
- Miejsko – Gminnego Ośrodka Kultury w kwocie – 224.160 zł,
- Powiatowo – Miejskiej Biblioteki Publicznej – 259.580 zł,
- Remonty Domów Ludowych – 40.387 zł.
Dział 926 – Kultura Fizyczna i Sport
Plan roczny 85.000 zł, wykonanie 85.000 zł, tj. 100 %.
W tym:
- środki przekazane dla klubu sportowego WKRA na szkolenie dzieci i młodzieży, wyjazdy na mecze, itp. – 85.000 zł.
II Wydatki inwestycyjne budżetu przedstawia Załącznik Nr 3
Stan zadłużenia z tytułu kredytów długoterminowych i poręczeń na dzień 30.12.2004 roku ogółem wynosił 1.056.900 zł.
W tym :
1. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie
– 481.198 zł.
Z tego:
- pożyczka na budowę kanalizacji sanitarnej w ul. Targowej w Żurominie – 180.000 zł, termin spłaty do 20.02.2006 r.,
- pożyczka na wymianę stolarki okiennej w Zespole Szkół Nr 2 w Żurominie – 170.000 zł, termin spłaty do 20.08.2006 r.,
- pożyczka na budowę wodociągu Wólka Kliczewska – Nadratowo Nowe i Stare
– 60.000 zł, termin spłaty do 30.11.2005 r.,
- docieplenie budynku Przedszkola Nr 1 w Żurominie – 39.198 zł – termin spłaty
do 20.08.2005 r.,
- wymiana stolarki okiennej w budynku Urzędu – 32.000 zł – termin spłaty
do 30.08.2005 r.
2. Bank Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych w Warszawie – kredyt na modernizacje systemu ciepłownictwa 284.302 zł, spłata do 15.05.2005 r.
3. Poręczenie kredytu ŻZK – 291.400 zł.
W związku z tym, iż gmina posiada zadłużenie wynikające z zaciągniętych pożyczek
w kwocie 765.500 zł, wynik finansowy wynikający z urządzeń księgowych na koniec 2004 roku był ujemny i wynosił 724.117 zł. Różnicę pomiędzy kredytem, a wynikiem finansowym w kwocie 41.383 zł stanowią wolne środki, które zostaną rozdysponowane na sesji Rady Miejskiej do końca 2005 roku.