16-12-2023r.
godzina 21:21
www.bip.gov.pl
 
ELIMINACJE MIEJSKO – GMINNE OGÓLNOPOLSKIEGO TURNIEJU WIEDZY POŻARNICZEJ POD HASŁEM „MŁOD
Nowy dowód osobisty od 1 marca. Co się zmieni ?
Informacje o zmianach w urzędach po 01 marca 2015 roku.
Budżet na rok 2015 przyjęty
Usuwanie azbestu na terenie Gminy i Miasta Żuromin etap II
Gmina odzyskała 280.000 zł VAT
Wybory Burmistrza II tura
Rada Miejska VII Kadencji
Tereny Inwestycyjne w Żurominie
Wbudowanie aktu erekcyjnego pod nowy budynek KRUS-u w Żurominie
Koncepcja budowy obwodnicy płd-wsch Żuromina
Zabytek na pierwszym planie
Usuwanie azbestu na terenie Gminy i Miasta Żuromin etap I
YouthBank z wizytą w Urzędzie Gminy i Miasta Żuromin
Plan Żuromina
Regulamin
Formularz zgłoszenia zadania
Karta do głosowania
Projekty unijne 2010-2014
Inwestycje 2010-2014
Inwestycje 2006-2010
Inwestycje wykonane w 2014 roku
Planowane formy aktywizacji zawodowej przez PUP Żuromin w 2014 roku
Nabór na wolne stanowisko pracy w Wydziale Finansowym
Wybory Prezydenta RP - 2015
Harmonogram Zebrań Wiejskich - Wybór Sołtysa Kadencja 2015 - 2019 rok
Wybory Samorządowe 2014
Usuwanie i utylizacja materiałów zawierających azbest
Naliczanie opłat za korzystanie ze środowiska
OSTRZEŻENIA METEOROLOGICZNE
OBWIESZCZENIE o zmianie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
Sygnały alarmowe
Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych
KOMUNIKAT CEIDG: WAŻNA INFORMACJA DLA PRZEDSIĘBIORCÓW
www.mikroporady.pl
PAŃSTWOWA INSPEKCJA OCHRONY ROŚLIN I NASIENNICTWA
Ogłoszenie w sprawie uruchomienia Agencji Pocztowej w gminie miejsko-wiejskiej Żuromin
Rys historyczny...
Liczba mieszkańców
Urodzenia w mieście i gminie w latach 2005 - 2012
Zdjęcia Żuromina i okolic
Komenda Powiatowa Policji
OGŁOSZENIA Wydziału OKSZiSS
M-G Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Ogłoszenia Wydziału Infrastruktury Budownictwa i Ochrony Środowiska
Ochrona Środowiska
Konsultacje społeczne strategicznej oceny oddziaływania na środowisko
Informacja o dotacji
Harmonogram wywozu nieczystości stałych z Gminy i Miasta Żuromin 2015r
Ogłoszenia wydziału
Uchwały dotyczące gospodarki odpadami komunalnymi
Informacje dla przedsiębiorców
Ogłoszenia Wydziału Geodezji Gospodarki Nieruchomościami Rolnictwa i Planowania Przestrzennegp
Zespół Szkół nr1 w Żurominie
Zespół Szkół nr2 w Żurominie
SSP w Będzyminie
Samorządowa Szkoła Podstawowa w Chamsku
Samorządowa Szkoła Podstawowa w Kliczewie D.
Samorządowa Szkoła Podstawowa w Poniatowie
Samorządowa Szkoła Podstawowa w Raczynach
Przedszkole nr1 w Żurominie
Przedszkole nr2 w Żurominie
ORLIK Żuromin
Spis organizacji pozarządowych
Pełnomocnik do spraw współpracy z organizacjami pozarządowymi
Ogłoszenia w organizacjach pozarządowych
Sprawozdanie z konsultacji
Małe granty
Proste
Graficzne
Rejestr zmian
Witryna odwiedzona 763443 raz(y)


[Panel administracyjny]

Prawo lokalne :: Uchwały Rady Miejskiej :: Kadencja 2002-2006 :: Sesja Nr XXXVI/2006


 

Uchwała Nr 310/XXXVI/2006 Rady Miejskiej w Żurominie z dnia 14 lutego 2006 roku
w sprawie uchwalenia Statutu Sołectwa Brudnice

                                                           UCHWAŁA Nr 310/XXXVI/2006

                                                 RADY MIEJSKIEJ w ŻUROMINIE

  z dnia 14 lutego 2006 roku

 

w sprawie uchwalenia Statutu Sołectwa Brudnice                         

Na podstawie art. 35 ust. 1 i 3 oraz art. 40 ust. 2, pkt.1, art. 41 ust.1   ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.)  Rada Miejska w Żurominie  uchwala, co następuje:

                                                              

STATUT SOŁECTWA  BRUDNICE

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§ 1.

Sołectwo Brudnice  zwane dalej „sołectwem” jest jednostką pomocniczą Gminy i Miasta  Żuromin i działa na podstawie niniejszego Statutu, uchwał Rady Miejskiej  w Żurominie  oraz przepisów o samorządzie gminnym w szczególności:

  1.  Ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.).

  2.  Statutu Gminy i Miasta Żuromin  przyjętego uchwałą nr 40/VI/2003 Rady Miejskiej w Żurominie z dnia 28 lutego 2003r. z późniejszymi zmianami.

§ 2.

Niniejszy Statut określa organizację i zakres działania Sołectwa Brudnice, obejmuje swoim zasięgiem działania wieś Brudnice .

Rozdział II

Zakres działania i zadania Sołectwa

§ 3.

Do zakresu działań Sołectwa należy w szczególności:

  1)  utrzymywanie porządku i czystości,

  2)  organizowanie samopomocy mieszkańców i wspólnych prac na rzecz Sołectwa,

  3)  inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze kulturalno-oświatowym, sportowym i wypoczynkowym,

4)       współpraca z sąsiednimi sołectwami w zakresie wykonania wspólnych przedsięwzięć,

5)       opiniowanie projektów uchwał Rady Miejskiej w sprawach o podstawowym znaczeniu dla mieszkańców Sołectwa, jak również w innych sprawach, w jakich o taką opinię wystąpi Rada Miejska,

  6)  występowanie do Rady Miejskiej i Burmistrza Gminy i Miasta z wnioskami o rozpatrzenie spraw publicznych Sołectwa lub jego części, których załatwianie wykracza poza możliwości Sołectwa,

  7)  współpraca z radnymi z terenu Sołectwa, a zwłaszcza organizowanie spotkań z wyborcami oraz kierowanie do nich wniosków dotyczących Sołectwa,

  8)  współuczestnictwo w organizowaniu i przeprowadzeniu przez Radę Miejską konsultacji społecznej,

  9)  wykonywanie zadań określonych przez Radę Miejską odrębnymi uchwałami.

Rozdział III

ORGANY SOŁECTWA

§ 4.

1. Organami Sołectwa są:

  1)  Zebranie Wiejskie – organ uchwałodawczy

2)       Sołtys - organ wykonawczy,

2. Działalność sołtysa wspomaga Rada Sołecka.

1)  Rada Sołecka -  w liczbie 3 osób w tym Sołtys,

2)  Przewodniczącym Rady Sołeckiej jest Sołtys.

 

§ 5.

Kadencja organów Sołectwa trwa 4 lata i kończy się z dniem wyborów nowych organów.

 

§ 6.

Nadzór nad działalnością Sołectwa sprawuje Rada Miejska.

 

1. ZEBRANIE WIEJSKIE

 

§ 7.

1.Zebranie Wiejskie zwoływane jest przez Sołtysa: z własnej inicjatywy, na  wniosek      Rady Miejskiej lub Burmistrza Gminy i Miasta  w miarę potrzeb.

2.Sołtys obowiązany jest również zwołać Zebranie Wiejskie na pisemny wniosek co   najmniej 1/5 mieszkańców uprawnionych do udziału w Zebraniu Wiejskim. W takim przypadku Zebranie powinno być zwołane w terminie 3 dni od daty złożenia wniosku.

3.Zawiadomienie o zwołaniu Zebrania następuje w sposób zwyczajowo przyjęty na terenie Sołectwa.

 

§ 8.

1. Prawo do udziału w Zebraniu mają wszyscy mieszkańcy Sołectwa posiadający czynne 

    prawo wyborcze do Rady Miejskiej.

2. Zebranie może podejmować prawomocne uchwały o ile został dopełniony obowiązek  

   zawiadomienia  mieszkańców i gdy w Zebraniu wzięła udział co najmniej  10 % mieszkańców  uprawnionych do udziału w Zebraniu (quorum).

3.Jeżeli w Zebraniu nie wzięła udziału wymagana liczba mieszkańców, Sołtys może zarządzić odbycie następnego Zebrania po upływie 30 minut od pierwszego, które jest ważne bez względu na liczbę uczestników.

4.Zebranie o którym mowa w ust. 3 jest prawomocne bez względu na liczbę mieszkańców.

 

§ 9.

1. Z każdego Zebrania sporządza się protokół, który podpisuje Przewodniczący Zebrania.

2. Do protokołu dołącza się listę obecności mieszkańców biorących udział w Zebraniu oraz     listę osób zaproszonych na Zebranie, a także podjęte uchwały.

 

§ 10.

1. Zebraniu Wiejskiemu przewodniczy Sołtys.

2. Zebranie może wybrać innego przewodniczącego obrad.

 

           § 11.

         1. Zebranie Wiejskie wyraża swoją wolę w formie uchwał.

         2. Uchwały Zebrania zapadają zwykłą większością głosów (więcej za niż przeciw)             w głosowaniu 

             jawnym. Zebranie Wiejskie może postanowić o tajności głosowania w każdej    sprawie.

         3. Uchwały podpisuje Przewodniczący Zebrania.

         4. Uchwały sporządza się  co najmniej w 2 egzemplarzach.

        5. Sołtys przekazuje uchwały podjęte na Zebraniu wraz z protokółem  Burmistrzowi Gminy           i Miasta 

             w terminie 7 dni od dnia odbycia zebrania.

         6.  Burmistrz Gminy i Miasta , w zależności od treści uchwały, załatwia uchwałę we własnym

             zakresie lub przekazuje uchwałę do rozpatrzenia Radzie Miejskiej.

        7.  W zależności od treści uchwały o sposobie załatwienia uchwały Burmistrz Gminy i Miasta  

        informuje Zebranie  Wiejskie bezpośrednio lub za pośrednictwem Sołtysa.

 

 

2. SOŁTYS I RADA SOŁECKA

 

§ 12.

Sołtys jest organem wykonawczym Zebrania Wiejskiego i reprezentuje Sołectwo na zewnątrz.

 

§ 13.

 1. Do zadań Sołtysa należy w szczególności:

1)       zwoływanie i przewodniczenie Zebraniu i Radzie Sołeckiej,

2)       wykonywanie uchwał organów gminy w zakresie dotyczącym sołectwa,

3)       przygotowywanie projektów uchwał Zebrania Wiejskiego,

4)       kierowanie wykonaniem uchwał Rady Sołeckiej,

5)       zawiadamianie mieszkańców Sołectwa o terminie, miejscu oraz tematyce Zebrania,

6)       utrzymywanie stałego kontaktu z organami gminy,

7)       pobór podatków na rzecz gminy,

8)       informowanie ogółu mieszkańców o wszystkich ważnych sprawach,

9)       wykonywanie innych ważnych zadań wynikających z obowiązujących przepisów.

 

§ 14.

W razie nieobecności Sołtysa (choroba lub inna przyczyna) zastępuje go jeden z członków Rady Sołeckiej wyznaczony przez Sołtysa.

 

§ 15.

Sołtys, co najmniej raz w roku składa na Zebraniu Wiejskim sprawozdanie z  swojej działalności.

 

§ 16.

1.       Rada Sołecka jest organem opiniodawczo-doradczym Sołtysa.

2.       Posiedzenie Rady Sołeckiej zwołuje Sołtys w miarę potrzeb.

§ 17.

1.       Sołtys pełni funkcję społecznie.

2.       Sołtys pobiera ryczałt za inkaso podatków, którego wysokość określa odrębna uchwała Rady Miejskiej.

 

Rozdział IV

ZASADY I TRYB WYBORU ORGANÓW SOŁECTWA (ORDYNACJA WYBORCZA)

 

§ 18.

1.       Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej zarządza Rada Miejska.

2.       Zebranie Wiejskie w sprawie wyborów organów Sołectwa zwoływane jest przez Burmistrza  Gminy i Miasta i winno odbyć się w terminie  nie krótszym niż 7 dni od daty wywieszenia zawiadomienia o Zebraniu  w sposób zwyczajowo przyjęty w sołectwie.

3.       Zebraniu, na którym ma być dokonany wybór Sołtysa i Rady Sołeckiej przewodniczy osoba wskazana przez Burmistrza Gminy i Miasta.

 

 

 

§ 19.

1.       Wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej, Zebranie Wiejskie dokonuje w głosowaniu tajnym, bezpośrednim i spośród nieograniczonej liczby kandydatów posiadających czynne prawo wyborcze.

2.       Kandydatem na Sołtysa lub członka Rady Sołeckiej może być tylko stały mieszkaniec sołectwa, mający czynne prawo wyborcze do organów samorządowych.

3.       Zgłoszenie kandydatów do organów sołectwa mogą  dokonywać jedynie uczestnicy Zebrania, posiadający czynne prawo wyborcze.

4.       Kandydaci obowiązani są wyrazić zgodę na kandydowanie

 

§ 20.

1.       Głosowanie jest tajne. W tym celu Komisja Skrutacyjna rozdaje karty do   głosowania opatrzone pieczęcią Rady Miejskiej z wyszczególnionymi na niej     nazwiskami kandydatów w kolejności alfabetycznej.

2.       Głosowanie odbywa się w ten sposób, że na karcie do głosowania dokonuje się skreśleń tych nazwisk kandydatów, których się nie wybiera.

3.       Za ważny głos w wyborach Sołtysa uznaje się tylko ten, gdzie na karcie do głosowania pozostanie  nie skreślone najwyżej jedno nazwisko.

4.       Za ważny głos w wyborach Rady Sołtysa uznaje się tylko ten, gdzie na karcie do głosowania pozostanie nie skreślone najwyżej dwa  nazwisko.

5.       Sołtysem, zostaje wybrana ta osoba, która uzyska liczbę głosów 50% + 1, obecnych na zebraniu osób uprawnionych do głosowania.

6.       W przypadku, gdy żaden kandydat nie uzyska wymaganej liczby głosów zarządza się drugie głosowanie.

7.       W drugim głosowaniu kandydują te dwie osoby, które w pierwszym głosowaniu uzyskały  największą liczbę głosów. Równa liczba głosów jest równoznaczna z przeprowadzeniem dodatkowego głosowania .Sołtysem w drugim głosowaniu zostaje wybrana osoba, która uzyskała największą liczbę głosów.

8.       Członkami Rady Sołeckiej zostają wybrane te osoby, które uzyskują największą liczbę głosów.

 

§ 21.

1.       Dla dokonania ważnego wyboru organów Sołectwa na Zebraniu wymagana jest osobista obecność co najmniej 10%  mieszkańców uprawnionych do wzięcia udziału w Zebraniu.

2.       Liczbę osób uprawnionych do głosowania określa  Burmistrz Gminy i Miasta na podstawie danych z ewidencji ludności.

3.  O ile w wyznaczonym terminie nie uzyskano niezbędnego quorum, wybory w nowym  terminie mogą być przeprowadzone bez względu na liczbę obecnych na Zebraniu.

 

§ 22.

1.       Wybory przeprowadza Komisja Skrutacyjna  w składzie 3 osób, wybrana spośród uprawnionych do głosowania uczestników Zebrania. Członkiem  Komisji nie może być osoba kandydująca do organów Sołectwa.

2.       Do zadań Komisji należy przyjęcie zgłoszeń kandydatów i ustalenia, czy nie istnieją przeszkody, o których mowa w § 21 ust. 1 i 2 , przeprowadzenie głosowania, ustalenie i ogłoszenie jego wyników oraz sporządzenie  protokołu o  wynikach wyborów. Protokół podpisują członkowie Komisji.

 

§ 23.

Zgłaszanie kandydatów i głosowanie dla dokonania wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej przeprowadza się oddzielnie.

 

 

§ 24.

1.       Sołtys jest bezpośrednio odpowiedzialny przed Zebraniem Wiejskim za wykonywanie swoich funkcji.

2.       Odwołanie Sołtysa przed upływem kadencji może nastąpić, gdy za jego odwołaniem opowie  się na zebraniu wiejskim, w głosowaniu tajnym 50% + 1 uprawnionych do głosowania.

3.       O odwołaniu Sołtysa przed upływem kadencji Zebranie Wiejskie informuje Radę Miejską, która zarządza wybory.

4.       Rada Miejska może w każdej chwili odwołać Sołtysa, w przypadku umotywowanych zarzutów nie wywiązywania się Sołtysa ze swoich obowiązków.

5.       W razie śmierci Sołtysa, odwołania, lub jego ustąpienia ,   Rada Miejska w terminie do 1 miesiąca zarządza  wybory uzupełniające.

6.       Odwołanie Rady Sołeckiej przed upływem kadencji następuje na wniosek Sołtysa.

7.       Jeżeli do upływu kadencji organów Sołectwa pozostało nie więcej jak 6 miesięcy, przepisu ust. 5 nie stosuje się. W tym przypadku obowiązki Sołtysa pełni wyznaczony przez Radę Sołecką jeden z jej członków.

 

Rozdział V

MIENIE I GOSPODARKA FINANSOWA SOŁECTWA

 

§ 25.

1.       Sołectwo zarządza i korzysta z mienia komunalnego przekazanego przez Gminę oraz rozporządza dochodami z tego źródła w   zakresie zwykłego zarządu.

2.       Zwykły zarząd obejmuje:

1)       utrzymanie mienia w stanie niepogorszonym, poprzez dokonywanie niezbędnych napraw i remontów;

2)       załatwianie bieżących spraw związanych z eksploatacją mienia;

3)       pobieranie dochodów i korzystanie z mienia, zgodnie z jego przeznaczeniem.

 

§ 26.

Przekazanie Sołectwu mienia komunalnego do korzystania lub korzystania i zarządu następuje na podstawie uchwały Rady.

§ 27.

1.       Gospodarka finansowa Sołectwa prowadzona jest w ramach budżetu gminy.

2.       Sołectwo samodzielnie rozporządza:

1)       środkami finansowymi wydzielonymi na jego rzecz przez Radę w budżecie Gminy;

2)       dochodami uzyskanymi z powierzonego mienia komunalnego;

3)       środkami uzyskanymi z organizowanych z własnej inicjatywy przedsięwzięć

4)       środkami z dobrowolnych wpłat i świadczeń osób fizycznych i prawnych na cele

      realizowane przez Sołectwo.

 

 

§ 28.

1. O przeznaczeniu środków finansowych Sołectwa decyduje Zebranie Wiejskie, kierujące     zasadami gospodarności i należytej staranności.

2. Środki, którymi dysponuje Sołectwo mogą być przeznaczone na zaspokojenie      

zbiorowych potrzeb mieszkańców Sołectwa.

 

 

Rozdział VI

ZAKRES I FORMY KONTROLI ORAZ NADZORU NAD DZIAŁALNOŚCIĄ  SOŁECTWA

 

§ 29.

1. Rada Miejska sprawuje nadzór i kontrolę nad działalnością Sołectwa w zakresie:

1)       prawidłowości prowadzenia gospodarki finansowej (zgodności z prawem, gospodarności, celowości i rzetelności);

2)       badania materiałów z pracy organów sołectwa pod kontem ich zgodności z przepisami prawa  (uchwały).

 

                   § 30.

 

1.       Rada Miejska wykonuje doraźną kontrolę przy pomocy Komisji Rewizyjnej. Sposób i formy przeprowadzenia  kontroli określa Statut Gminy i Miasta Żuromin w załączniku nr 6 „Regulamin Komisji Rewizyjnej”.

2.       Bieżącą kontrolę gospodarki finansowej Sołectwa sprawuje Skarbnik Gminy i przedkłada okresowe (półroczne) informacje w tym zakresie Burmistrzowi.

 

Rozdział V

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

§ 31.

1.       Na budynku, w którym mieszka Sołtys wywieszana jest tablica koloru czerwonego, litery białe z napisem "SOŁTYS" oraz tablica do wywieszania   ogłoszeń.

2.       Sołtys legitymuje się zaświadczeniem wydanym przez Przewodniczącego  Rady Miejskiej.

 

§ 32.

 Zmiany Statutu Sołectwa dokonuje Rada Miejska w drodze uchwały.

§ 33.

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy i Miasta Żuromin.

 

§ 34.

Z dniem wejścia niniejszej uchwały traci moc uchwała Nr 104/XIII/95 Rady Miejskiej w Żurominie z dnia 2 października 1995r. w sprawie zmian w Statutach Sołectw.

 

§ 35.

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.

 





drukuj wersja do druku



System wykonany przez firmę Javatech