UCHWAŁA NR 393/XLII/2006
RADY MIEJSKIEJ w ŻUROMINIE
z dnia 6 września 2006 roku
W sprawie procedury uchwalania budżetu oraz rodzaje i szczegółowość materiałów
informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
Na podstawie art.53 ust.1,2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym
( Dz.U. z 2001 r.Nr.142 poz.1591 z późn. zm.) oraz art.179,180,181,182,183,184 ustawy
z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych ( Dz.U. Nr.249 z 2005 r. poz.2104 z
późn.zm.) Rada Miejska w Żurominie uchwala co następuje :
§ 1.
- Kierownicy jednostek organizacyjnych Gminy i Miasta opracowują i przedkładają Burmistrzowi w terminie do dnia 15–go października roku poprzedzającego rok budżetowy założenia do planów rzeczowych oraz planów finansowych z podziałem na działy , rozdziały i paragrafy klasyfikacji dochodów i wydatków, wraz z objaśnieniami i uzasadnieniem.
- Radni mogą składać Skarbnikowi Gminy wnioski do projektu budżetu w terminie do dnia 20 października roku poprzedzającego rok budżetowy.
§ 2.
Skarbnik opracowuje zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków do projektu budżetu w oparciu o:
- Materiały wymienione w § 1.
- Informację Ministra Finansów o planowanej na dany rok kwocie dochodów z tytułu udziałów w podatku dochodowym od osób fizycznych oraz rocznej łącznej kwocie subwencji.
- Obliczenie kwoty dochodów własnych gminy, dotacji celowych na realizację zadań własnych oraz zleconych z zakresu administracji rządowej..
- informacje o wskaźnikach wykorzystanych przy opracowaniu budżetu państwa.
- Przewidywane wykonanie budżetu w roku poprzedzającym rok budżetowy.
§ 3.
1. Burmistrz Gminy i Miasta przygotowuje , na podstawie materiałów opracowanych przez Skarbnika Gminy , projekt uchwały budżetowej i przyjmuje go w formie zarządzenia.
2. Burmistrz Gminy i Miasta opracowuje prognozę łącznej kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata następne , wynikającej z planowanych i zaciągniętych zobowiązań oraz informację o stanie mienia komunalnego.
3. Projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniem, informacją o stanie mienia
komunalnego oraz prognozą łącznej kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata
następne, wynikającej z planowanych i zaciągniętych zobowiązań Burmistrz Gminy i Miasta przedkłada Radzie Miejskiej oraz Regionalnej Izbie Obrachunkowej do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
4. Opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej Burmistrz Gminy i Miasta jest obowiązany przedstawić, przed uchwaleniem budżetu – Radzie Miejskiej.
§ 4.
1. Przewodniczący Rady Miejskiej przesyła projekt budżetu wraz z materiałami informacyjnymi stałym komisjom rady nie później niż w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.
2. Komisje Rady w terminie 10 dni odbywają posiedzenia, na których formułują na piśmie
swoje opinie o projekcie budżetu wraz z innymi wnioskami .W przypadku zgłoszenia
propozycji wprowadzenia do budżetu nowego wydatku lub zwiększenia wydatku przewidzianego w projekcie, istnieje obowiązek wskazania przez komisje źródła jego
sfinansowania.
3. Komisja Budżetu i Finansów po zapoznaniu się z opiniami pozostałych komisji
przedstawia Burmistrzowi Gminy ostateczną opinię o projekcie budżetu w terminie
5 dni od daty ich przedstawienia.
4. W posiedzeniu Komisji Budżetu i Finansów , na których opiniowany jest projekt
budżetu , uczestniczą przewodniczący pozostałych komisji, Burmistrz Gminy i Miasta oraz Skarbnik Gminy.
§ 5.
W terminie 7 dni od przekazania projektu uchwały budżetowej Radzie Miejskiej, Burmistrz Gminy i Miasta przekazuje podległym jednostkom organizacyjnym Gminy i Miasta informacje o kwotach dochodów i wydatków budżetowych przyjętych w projekcie uchwały budżetowej w szczegółowości :
1. dochody – dział, rozdział, paragraf,
2. wydatki - nie mniejszej niż dział, rozdział oraz grupy wydatków określone w art.167
ustawy o finansach publicznych,
- projektowane kwoty dochodów podlegających przekazaniu do budżetu państwa związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami.
§ 6.
1. Kierownicy jednostek organizacyjnych gminy składają projekty planów finansowych wraz z wyjaśnieniami Burmistrzowi Gminy i Miasta w terminie do 30 dni od otrzymania informacji o której mowa w § 3 .
2. Burmistrz Gminy i Miasta weryfikuje otrzymane projekty planów finansowych pod względem ich zgodności z projektem uchwały budżetowej i w przypadku stwierdzenia różnic wprowadza w nich odpowiednie zmiany , informując o ich dokonaniu kierownika jednostki , w terminie 7 dni od dnia otrzymania projektu planu finansowego.
3. Projekt planu finansowego jednostki organizacyjnej gminy , zweryfikowany przez Burmistrza Gminy i Miasta w trybie określonym w § 7 ust.2 , stanowi podstawę gospodarki finansowej jednostki do dnia uchwalenia budżetu gminy i miasta.
§ 7.
Uchwałę budżetową Rada Miejska uchwala przed rozpoczęciem roku budżetowego , a w szczególnie uzasadnionych przypadkach – nie później niż do dnia 31 marca roku budżetowego.
§ 8.
Przebieg sesji budżetowej winien zawierać w szczególności następujące punkty :
1) odczytanie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem Burmistrza Gminy i Miasta,
2) odczytanie opinii Komisji stałych w tym Komisji Finansów i Budżetu,
3) odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej,
4) odczytanie stanowiska Burmistrza Gminy i Miasta w sprawie opinii Komisji,
5) dyskusja,
6) głosowanie nad projektem uchwały budżetowej.
§9.
- W przypadku nie przyjęcia budżetu przez Radę Miejską przed końcem roku poprzedzającego rok budżetowy- przedstawiony przez Burmistrza Gminy i Miasta projekt budżetu stanowi podstawę gospodarki finansowej gminy i miasta – jednak nie później niż do 31 marca roku budżetowego.
- W przypadku nie uchwalenia budżetu gminy w terminie określonym w par.10 ust. 1
obowiązuje procedura określona w art. 183 ust.3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r.
o finansach publicznych.
§ 10
1. Projekt uchwały budżetowej określa :
1) prognozowane dochody Gminy i Miasta według źródeł i działów klasyfikacji;
2) wydatki budżetu Gminy i Miasta w podziale na działy i
rozdziały klasyfikacji wydatków z wyodrębnieniem :
a) wydatków bieżących, w tym w szczególności :
- wynagrodzeń i pochodnych wynagrodzeń,
- dotacji,
- wydatków na obsługę długu gminy,
- wydatków przypadających do spłaty w danym roku budżetowym z
tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez gminę
b) wydatków majątkowych;
3) źródła pokrycia deficytu lub przeznaczenia nadwyżki budżetowej gminy;
4) przychody i rozchody budżetu gminy i miasta,
5) wydatki na programy i projekty realizowane ze środków funduszy strukturalnych i Funduszy Spójności,
6) plany przychodów i wydatków zakładów budżetowych jednostek budżetowych i dochodów własnych jednostek budżetowych,
7) plany przychodów i wydatków funduszy celowych,
8) limit zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych,
9) upoważnienie dla Burmistrza Gminy i Miasta do zaciągania zobowiązań :
- na finansowanie wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne, na programy i projekty realizowane za środków
Unii Europejskiej oraz zadania wynikające z kontraktu wojewódzkiego,
- z tytułu umów, których realizacja w roku następnym jest
niezbędna dla zapewnienia ciągłości działania jednostek i termin
zapłaty upływa w roku następnym,
10) zakres i kwoty dotacji przedmiotowych,
11) dochody i wydatki związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych odrębnymi ustawami,
12) dotacje inne jak określone w lit.k przekazane na podstawie odrębnych przepisów , związanych z realizacją zadań gminy,
13) dochody i wydatki związane z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego,
14) wydatki związane z wieloletnim programem inwestycyjnym z uwzględnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów,
2. Projekt uchwały budżetowej może zawierać:
1) upoważnienie dla Burmistrza Gminy i Miasta do zaciągania kredytów i pożyczek oraz emisji papierów wartościowych na pokrycie występującego w ciągu roku budżetowego deficytu budżetu gminy,
2) upoważnienie dla Burmistrza Gminy i Miasta do dokonywania zmian w budżecie w zakresie określonym w art.188 ust.2 ustawy o finansach publicznych
3) inne postanowienia dotyczące wykonania budżetu gminy .
3. Projekt uchwały budżetowej gminy określa dochody z tytułu wydawania zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych i wydatki na realizację zadań określonych w programie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
4. Projekt uchwały budżetowej może zawierać rezerwy celowe i ogólną.
§ 11.
Do projektu uchwały budżetowej Burmistrz Gminy i Miasta dołącza :
1) objaśnienia,
2) informację o stanie mienia komunalnego
3) prognozę łącznej kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata następne wynikające z planowanych i zaciągniętych zobowiązań.
§ 12.
1) Objaśnienia do projektu budżetu powinny zawierać w zakresie dochodów- omówienie poszczególnych źródeł ze wskazaniem sposobu
i podstaw ich kalkulacji,
2) w zakresie wydatków – uzasadnienie poszczególnych rodzajów wydatków według rodzajów klasyfikacji budżetowej z wyszczególnieniem :
a) wydatków na zadania własne o charakterze obligatoryjnym,
b) wydatków na zadania z zakresu administracji rządowej zleconych gminie,
c) dotacji udzielonych z budżetu,
d) wydatków na inwestycje i zakupy inwestycyjne,
3) omówienie przychodów związanych z pokryciem deficytu budżetowego oraz rozchodów związanych z ewentualnymi spłatami zaciągniętego kredytu bankowego, pożyczek,
4) informacje o finansowaniu zadań inwestycyjnych obejmują :
a) nazwę inwestycji
b) rok rozpoczęcia ,planowany termin zakończenia,
c) wielkość nakładów zrealizowanych,
d) stan zaawansowania robót,
e) źródła finansowania, w tym zaangażowanie środków gminy,
f) plan wydatków inwestycyjnych w roku budżetowym.
§ 13.
Burmistrz Gminy i Miasta opracowuje informację o stanie mienia komunalnego zawierającą :
4) dane dotyczące przysługujących gminie praw własności,
5) dane dotyczące :
a) innych niż własność praw majątkowych, w tym w szczególności o ograniczonych prawach rzeczowych, użytkowaniu wieczystym,
wierzytelnościach, udziałach w spółkach , akcjach,
b) posiadania ;
6) dane o zmianach w stanie mienia komunalnego w zakresie określonym w pkt.
1 i 2 od dnia złożenia poprzedniej informacji,
4) dane o dochodach uzyskanych z tytułu wykonania praw własności , innych
Praw majątkowych oraz z wykonania posiadania mienia,
5) inne dane i informacje o zdarzeniach mających wpływ na stan mienia komunalnego.
§ 14.
Traci moc Uchwała Nr 306/XLVI/2002 Rady Miejskiej w Żurominie z dnia 8
października 2002 roku w sprawie procedury uchwalenia budżetu oraz rodzaje i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
§ 15.
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy i Miasta Żuromin .
§ 16.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu.
|