16-12-2023r.
godzina 21:21
www.bip.gov.pl
 
ELIMINACJE MIEJSKO – GMINNE OGÓLNOPOLSKIEGO TURNIEJU WIEDZY POŻARNICZEJ POD HASŁEM „MŁOD
Nowy dowód osobisty od 1 marca. Co się zmieni ?
Informacje o zmianach w urzędach po 01 marca 2015 roku.
Budżet na rok 2015 przyjęty
Usuwanie azbestu na terenie Gminy i Miasta Żuromin etap II
Gmina odzyskała 280.000 zł VAT
Wybory Burmistrza II tura
Rada Miejska VII Kadencji
Tereny Inwestycyjne w Żurominie
Wbudowanie aktu erekcyjnego pod nowy budynek KRUS-u w Żurominie
Koncepcja budowy obwodnicy płd-wsch Żuromina
Zabytek na pierwszym planie
Usuwanie azbestu na terenie Gminy i Miasta Żuromin etap I
YouthBank z wizytą w Urzędzie Gminy i Miasta Żuromin
Plan Żuromina
Regulamin
Formularz zgłoszenia zadania
Karta do głosowania
Projekty unijne 2010-2014
Inwestycje 2010-2014
Inwestycje 2006-2010
Inwestycje wykonane w 2014 roku
Planowane formy aktywizacji zawodowej przez PUP Żuromin w 2014 roku
Nabór na wolne stanowisko pracy w Wydziale Finansowym
Wybory Prezydenta RP - 2015
Harmonogram Zebrań Wiejskich - Wybór Sołtysa Kadencja 2015 - 2019 rok
Wybory Samorządowe 2014
Usuwanie i utylizacja materiałów zawierających azbest
Naliczanie opłat za korzystanie ze środowiska
OSTRZEŻENIA METEOROLOGICZNE
OBWIESZCZENIE o zmianie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
Sygnały alarmowe
Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych
KOMUNIKAT CEIDG: WAŻNA INFORMACJA DLA PRZEDSIĘBIORCÓW
www.mikroporady.pl
PAŃSTWOWA INSPEKCJA OCHRONY ROŚLIN I NASIENNICTWA
Ogłoszenie w sprawie uruchomienia Agencji Pocztowej w gminie miejsko-wiejskiej Żuromin
Rys historyczny...
Liczba mieszkańców
Urodzenia w mieście i gminie w latach 2005 - 2012
Zdjęcia Żuromina i okolic
Komenda Powiatowa Policji
OGŁOSZENIA Wydziału OKSZiSS
M-G Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Ogłoszenia Wydziału Infrastruktury Budownictwa i Ochrony Środowiska
Ochrona Środowiska
Konsultacje społeczne strategicznej oceny oddziaływania na środowisko
Informacja o dotacji
Harmonogram wywozu nieczystości stałych z Gminy i Miasta Żuromin 2015r
Ogłoszenia wydziału
Uchwały dotyczące gospodarki odpadami komunalnymi
Informacje dla przedsiębiorców
Ogłoszenia Wydziału Geodezji Gospodarki Nieruchomościami Rolnictwa i Planowania Przestrzennegp
Zespół Szkół nr1 w Żurominie
Zespół Szkół nr2 w Żurominie
SSP w Będzyminie
Samorządowa Szkoła Podstawowa w Chamsku
Samorządowa Szkoła Podstawowa w Kliczewie D.
Samorządowa Szkoła Podstawowa w Poniatowie
Samorządowa Szkoła Podstawowa w Raczynach
Przedszkole nr1 w Żurominie
Przedszkole nr2 w Żurominie
ORLIK Żuromin
Spis organizacji pozarządowych
Pełnomocnik do spraw współpracy z organizacjami pozarządowymi
Ogłoszenia w organizacjach pozarządowych
Sprawozdanie z konsultacji
Małe granty
Proste
Graficzne
Rejestr zmian
Witryna odwiedzona 763443 raz(y)


[Panel administracyjny]

Prawo lokalne :: Uchwały Rady Miejskiej :: Kadencja 2006-2010 :: Sesja Nr XVIII/2008


 

Uchwała Nr 97/XVIII/08 Rady Miejskiej w Żurominie z dnia 28 lutego 2008 roku
w sprawie Miejsko-Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiazywania Problemów Alkoholowych dla Gminy i Miasta Żuromin na 2008 rok.

  

Uchwała Nr 97/XVIII/08

Rady Miejskiej w Żurominie

z dnia 28 lutego 2008 roku

  

w sprawie Miejsko – Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Gminy i Miasta Żuromin na 2008 rok.

  

            Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity: Dz. U. z 2002 r., Nr 147, poz. 1231 z późn. zm.) oraz art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Rada Miejska w Żurominie uchwala, co następuje:

 

§ 1.

 

 MIEJSKO – GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH DLA GMINY I MIASTA ŻUROMIN NA 2008 ROK

  

WSTĘP

 

Gminny Program na 2008 rok jest kontynuacją zadań z lat ubiegłych z uwzględnieniem nowych doświadczeń, przemyśleń i planów.

Program realizowany jest ze środków pozyskanych przez gminę z opłat za wydanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz innych środków budżetowych przeznaczonych na ten cel. Z dotychczasowych obserwacji i rozeznania członków M-GKRPA wynika, że na terenie gminy i w mieście występuje problem alkoholizmu i przemocy w rodzinie. Coraz częściej sięga po alkohol młodzież, co jest zjawiskiem niepokojącym. Ku tej grupie społeczeństwa ten program jest również skierowany.

 

ROZDZIAŁ I

Cel programu

 

Nadużywanie alkoholu jest jedną z najczęstszych przyczyn przemocy w rodzinach. Skala zjawiska wymaga odpowiedniego podejścia do tematu przeciwdziałania przemocy w rodzinie. Bardzo ważnym zadaniem M- GKRPA jest pomoc w podejmowaniu leczenia przez osoby z chorobą alkoholową oraz zwiększenie skuteczności przeciwdziałania przemocy w rodzinie a także inicjowanie i wspieranie działań polegających na podnoszeniu świadomości społecznej w zakresie przyczyn i jej skutków w rodzinie a więc pomoc rodzinom alkoholików i osobom doznającym przemocy. Program na rok 2008 swoim oddziaływaniem obejmuje grupy ryzyka i osoby uzależnione.

 

Realizatorzy programu.

1. Wydział Oświaty, Kultury, Zdrowia, Sportu i Spraw Socjalnych Urzędu Gminy i Miasta Żuromin.

2. Ośrodek Pomocy Rodzinie i Uzależnień:

- Punkt Konsultacyjno – Informacyjny dla osób uzależnionych i ich rodzin oraz dla ofiar i sprawców przemocy w rodzinie;

- świetlica o charakterze profilaktycznym i socjoterapeutycznym w Żurominie i Chamsku;

- Grupa Wsparcia dla osób uzależnionych i współuzależnionych.

3. Miejsko – Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Żurominie.

4. Dyrektorzy szkół oraz realizatorzy programów profilaktycznych wśród dzieci i młodzieży oraz rodziców na terenie placówek oświatowych w mieście i gminie.

5. Straż Miejska w Żurominie.

6. Instytucje państwowe i inne organizacje zajmujące się przeciwdziałaniem alkoholizmowi.

 

Instytucje współpracujące z realizatorami programu.

1. Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Żurominie.

2.                   Samodzielny Publiczny Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej w Żurominie.

3.                   Żuromińskie Centrum Kultury.

4.                   Powiatowa Komenda Policji w Żurominie.

5.                   Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Żurominie.

6.                   CARITAS w Żurominie.

7.                   Oddział Dzienny Psychiatryczny i Uzależnień od Alkoholu oraz Poradnia Zdrowia Psychicznego

8.                   Miejsko – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Żurominie.

 9. PKS –Żuromin i Mława

 10. Kuratorium Oświaty w Warszawie – Delegatura w Ciechanowie

 11. Powiatowy Urząd Pracy w Żurominie

 

ROZDZIAŁ II

 

 

Zadania i sposób ich realizacji

 

Miejsko - Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych przedstawia zadania własne gminy wynikające z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 roku. Obejmują one w szczególności działania wychowawcze i informacyjno - pomocowe wobec osób uzależnionych i ich rodzin, zapewnienie ochrony i wsparcia ofiarom przemocy domowej a także szeroko pojętą profilaktykę.

 

Zadanie 1

 

Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych, zagrożonych uzależnieniem od alkoholu i ich rodzin.

 

1. Rozpatrywanie przez M-GKRPA wniosków dotyczących osób uzależnionych od alkoholu, podejmowanie czynności zmierzających do ustalenia sposobu ich dalszego leczenia, motywowanie do podjęcia leczenia dobrowolnie

2. Kierowanie spraw do sądu jeśli wezwana osoba nie godzi się dobrowolnie poddać leczeniu

3. Pokrywanie kosztów wykonywania badań i wydania opinii przez dwóch niezawisłych biegłych sądowych w przedmiocie uzależnienia od alkoholu osób kierowanych przez M‑GKRPA do Sądu Rejonowego w Mławie.

4. Refundacja kosztów dojazdu na leczenie osób uzależnionych od Alkoholu w Żurominie oraz do Poradni Terapii Uzależnień

5. Finansowanie szkoleń dla:

 - osób pracujących z osobami uzależnionymi:

 - osób pracujących z dziećmi z rodzin w których występuje problem alkoholowy i przemoc

 w rodzinie

 - członków M-GKRPA

 - pracowników Punktu Konsultacyjnego i terapeutów grup wsparcia

 - nauczycieli

 - innych osób zawodowo związanych z profilaktyką uzależnień i przemocy w rodzinie

6. Dofinansowanie szkolenia terapeutów, odbywających się w ramach podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników lecznictwa odwykowego

7. Kontynuacja działalności Punktu Konsultacyjno- Informacyjnego dla osób uzależnionych i współuzależnionych , ofiar i sprawców przemocy w rodzinie oraz potrzebujących wsparcia w sprawach wychowawczych

8. Finansowanie zajęć prowadzonych przez terapeutę w Grupie Wsparcia dla osób uzależnionych od alkoholu i współuzależnionych

9. Dofinansowanie obozów i biwaków terapeutycznych dla osób uzależnionych i ich rodzin

10.Wspieranie środowisk wzajemnej pomocy typu AA,DDA

11.Współpraca z placówkami lecznictwa odwykowego na terenie województwa mazowieckiego

12.Obsługa telefonu informacyjnego dla osób uzależnionych i współuzależnionych oraz ofiar przemocy w rodzinie

 

Zadanie 2

 

Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.

 

1. Pomoc psychologiczna i poradnictwo prawne dla ofiar przemocy w rodzinie we współpracy z PCPR i Poradnią Zdrowia Psychicznego w Żurominie.

2. Współpraca ze szkołami (wychowawcami, pedagogami szkolnymi), Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, M-GOPS, Poradnią Uzależnień, Sądem Rodzinnym i Nieletnich w Mławie, Powiatową Komedą Policji, Świetlicą Opiekuńczo – Wychowawczą „Słoneczko”, organizacjami pozarządowymi, parafiami, „Caritas” – w zakresie pomocy dzieciom z rodzin, w których występują problemy alkoholowe i przemoc domowa.

3. Finansowanie świetlic środowiskowych i szkolnych, tj. doposażenie ich w sprzęt i materiały niezbędne do prowadzenia zajęć.

4. Zapewnianie opiekunów – wychowawców w istniejących na terenie gminy świetlicach.

5. Wdrażanie procedury „Niebieskiej Karty”.

6. Podnoszenie kwalifikacji osób zajmujących się pomocą w świetlicach.

7. Współpraca z przedstawicielami wymiaru sprawiedliwości w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie – kuratorami, prokuratorami.

8. Dofinansowanie zajęć psychoterapii osób współuzależnionych, względnie pokrycie kosztów dodatkowych szkoleń dla pracowników lecznictwa odwykowego w zakresie psychoterapii współuzależnienia.

9. Zainicjowanie wspólnoty Al – Anon.

10. Wsparcie programów terapii DDA – sfinansowanie szkoleń w zakresie umiejętności prowadzenia psychoterapii DDA dla pracowników placówki leczenia uzależnienia od alkoholu.

11. Organizowanie i finansowanie zajęć, warsztatów dla rodziców dzieci uczęszczających na zajęcia, mających na celu podnoszenie kompetencji wychowawczych.

12. Organizowanie lokalnych narad, seminariów i konferencji w zakresie wdrażania systemu pomocy dziecku i rodzinie z problemem alkoholowym.

Zadanie 3

 

Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych a także działań na rzecz dożywania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych.

 

1.                   Finansowanie bieżącej działalności Świetlicy Opiekuńczo – Wychowawczej „Słoneczko” przy OPRiU dla dzieci z rodzin z problemem alkoholowym i niepełnosprawnością intelektualną wraz z dożywianiem.

2. Tworzenie warunków do powstawania świetlic socjoterapeutycznych na terenach wiejskich.

3. Organizowanie zajęć profilaktyczno – edukacyjnych, socjoterapeutycznych i opiekuńczo – wychowawczych.

4.                   Wspieranie finansowe lokalnych imprez profilaktycznych dla dzieci i młodzieży.

5.                   Organizowanie i finansowanie wypoczynku letniego i zimowego dla dzieci z rodzin zagrożonych patologią.

6. Dofinansowanie wypoczynku letniego z programem socjoterapeutycznym lub profilaktycznym dla dzieci i młodzieży zagrożonej uzależnieniami.

7. Zakup gier i innych pomocy wzbogacających warsztat pracy.

8. Organizowanie konkursów i spektakli dla dzieci i młodzieży z wyraźnym odniesieniem profilaktycznym.

9.                   Udział w lokalnych, regionalnych i ogólnopolskich kampaniach edukacyjno – profilaktycznych np. „Zachowaj Trzeźwy Umysł”.

10.               Wsparcie finansowe szkolnych programów profilaktycznych realizowanych na terenie szkół i innych placówek oświatowo – wychowawczych ( np. zajęć profilaktycznych organizowanych w klasach, happeningów,itp.)

11. Dofinansowanie szkoleń i kursów specjalistycznych w zakresie pracy z dziećmi z rodzin dysfunkcyjnych oraz w zakresie prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych dla pedagogów, psychologów, nauczycieli, wychowawców świetlic.

12.               Finansowanie programów dla rodziców: warsztaty umiejętności, przygotowujące rodziców do wychowania dzieci bez przemocy.

13.               „Produkcja” lub zakup i dystrybucja wśród różnych adresatów (młodzieży, sprzedawców, pracowników służby zdrowia, nauczycieli, rodziców, klientów OPRiU, Punktu Konsultacyjnego itp.) – materiałów edukacyjnych, tj. broszur, plakatów, ulotek z profilaktycznymi treściami edukacyjnymi.

14.               Dofinansowanie sportowych zajęć pozalekcyjnych jako elementu oddziaływań profilaktycznych oraz wyjazdów na basen i zawody sportowe.

15. Wspieranie szkolnych klubów sportowych.

16. Dofinansowanie dożywiania dzieci i młodzieży będącej pod opieką świetlic środowiskowych i socjoterapeutycznych.

17. Organizowanie wycieczek i kolonii dla dzieci i młodzieży ze Świetlicy Socjoterapeutycznej.

18. Opracowanie i upowszechnianie materiałów informacyjno – edukacyjnych z zakresu promocji zdrowia , profilaktyki alkoholizmu i narkomanii

19. Dofinansowanie szkolnych programów zajmujących się przeciwdziałaniem narkomanii.

20.               Tworzenie sieci informacyjnej z danymi o ofercie pomocy na terenie gminy w zakresie problemów alkoholowych ( np. informacje na tablicach ogłoszeń w M ‑ GOPS, ZOZ, Powiatowej Komendzie Policji, Parafii, Poradni P-P, szkołach, urzędach itp.).

21.               Umieszczenie informacji w mediach na tematy istoty uzależnienia oraz działań podejmowanych na terenie gminy w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych.

 

Zadanie 4

 

Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.

 

1.                   Nieodpłatne udostępnianie lokalu na mitingi grupy AA i innych grup wsparcia.

2.                   Dofinansowanie wydawania gazetek szkolnych w: SSP Chamsk, ZS Nr 1 w Żurominie, ZS Nr 2 w Żurominie, SSP Raczyny

3.                   Dalsza współpraca z Warsztatami Terapii Zajęciowej i Środowiskowym Domem Samopomocy „Caritas” w Żurominie.

4.                   Wspomaganie instytucji, stowarzyszeń i innych organizacji realizujących zadania związane z profilaktyką uzależnień, np. przekazywanie materiałów edukacyjnych, zorganizowanie szkolenia, wspólna realizacja wybranych projektów ( np. interwencja wobec sprawców przemocy).

5. Współpraca z grupami samopomocowymi (A.A. i AL.-anon).

6.                   Współpraca z ŻCK w zakresie organizacji i finansowania spektakli, programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży.

7.                   Wspieranie szkół w realizacji zajęć, programów o charakterze profilaktycznym będących właściwym zagospodarowaniem czasu wolnego dzieci i młodzieży.

8.                   Wspomaganie lekarzy pierwszego kontaktu w stosowaniu metod wczesnej diagnozy i krótkiej interwencji ( m.in. przeszkolenia lekarzy i pielęgniarek, stworzenie podręcznej biblioteczki, zaopatrzenie w materiały przesiewowe oraz edukacyjne dla pacjentów.

9.                   Współpraca z ośrodkami szkolenia kierowców w zakresie włączenia do programu szkolenia kandydatów na kierowców problematyki alkoholowej z wykorzystaniem materiałów edukacyjnych np. licznika trzeźwości czy broszur „Alkohol i kierowca”, „Alkohol a kierowca” – ( Raport Komisji Europejskiej – www.wydawnictwo.parpamedia.pl).

10.               Organizacja specjalistycznych szkoleń z zakresu problematyki alkoholowej dla kierowców zawodowych ( np. w PKS).

 

Zadanie 5

 

 Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów art. 131 i art. 15 ustawy

 o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz występowanie przed

 sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.

 

1. Podejmowanie działań kontrolnych wobec przedsiębiorców prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych, kontrole przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.

2. Kierowanie wniosków do policji o wszczęcie postępowania dowodowego odnośnie nieprzestrzegania przepisów art. 131 i 15 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

3. Występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.

 

Zadanie 6

 

Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie Centrum Integracji Społecznej/ klubu integracji społecznej.

 

1. Współpraca z Gminnym Centrum Informacji w działaniach na rzecz osób bezrobotnych.

2. Wspieranie przedsięwzięć mających na celu przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu i marginalizacji oraz na rzecz reintegracji społecznej i zawodowej osób uzależnionych i ich rodzin – współpraca z PUP w kwestii Klubów Pracy.

3. Współpraca z M-GOPS w celu udzielania pomocy rzeczowej rodzinom osób uzależnionych, dotkniętych ubóstwem i wykluczeniem społecznym.

  

ROZDZIAŁ III

 

Zasady wynagradzania członków M-GKRPA w Żurominie

 

1. Za udział i prowadzenie posiedzeń komisji dla przewodniczącej, ustala się wynagrodzenie miesięczne, w wysokości 20% minimalnego wynagrodzenia za pracę, obowiązującego w 2008 roku.

2. Za udział w posiedzeniach komisji dla członków ustala się wynagrodzenie miesięczne, w wysokości 15% minimalnego wynagrodzenia za pracę, obowiązującego w 2008 roku.

3. Podstawą wypłaty jest wzięcie udziału w co najmniej jednym posiedzeniu komisji w miesiącu lub udział w rozprawie sądowej lub kontroli punktów sprzedaży alkoholu.

4. Za udział w rozprawie sądowej w Mławie członkowi komisji przysługuje zryczałtowany zwrot kosztów dojazdu w wysokości 50 zł lub zawiezienie pojazdem służbowym. Dokumentem potwierdzającym udział jest delegacja wystawiona przez UGiM Żuromin i potwierdzona przez sekretariat sądu.

 

§ 2

Traci moc Uchwała Nr 23/V/07 Rady Miejskiej w Żurominie z dnia 30 stycznia 2007 roku w sprawie Miejsko – Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywanie Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy i Miasta Żuromin na 2007 rok.

 

§ 3

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy i Miasta Żuromin.

 

§ 4

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia





drukuj wersja do druku



System wykonany przez firmę Javatech