Uchwała Nr 98/XVIII/08
Rady Miejskiej w Żurominie
z dnia 28 lutego 2008 roku
w sprawie Programu Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy i Miasta Żuromin na 2008 rok.
Na podstawie art. 10 ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2005 r., Nr 179, poz. 1485 z późn. zm.) oraz art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Rada Miejska w Żurominie uchwala, co następuje:
§ 1.
PROGRAM PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII DLA GMINY ŻUROMIN na rok 2008
1. Wstęp
Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2008 opracowany został zgodnie z treścią Ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii z dnia 29 lipca 2005r. oraz założeniami Krajowego Programu Przeciwdziałania Narkomanii.
USTAWA z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z dnia 19 września 2005 r. Nr 179 poz. 1485 z późn. zm.), w art. 10 stanowi, że:
ust. 1.Przeciwdziałanie narkomanii należy do zadań własnych gminy, obejmujących:
1) zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych i osób zagrożonych uzależnieniem;
2) udzielanie rodzinom, w których występują problemy narkomanii, pomocy psychospołecznej i prawnej;
3) prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej, edukacyjnej oraz szkoleniowej w zakresie rozwiązywania problemów narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie zajęć sportowo-rekreacyjnych dla uczniów, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych;
4) wspomaganie działań instytucji, organizacji pozarządowych i osób fizycznych, służących rozwiązywaniu problemów narkomanii;
5) pomoc społeczną osobom uzależnionym i rodzinom osób uzależnionych dotkniętym ubóstwem i wykluczeniem społecznym i integrowanie ze środowiskiem lokalnym tych osób z wykorzystaniem pracy socjalnej i kontraktu socjalnego.
ust. 2. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1,
opracowuje projekt Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii, zwanego
dalej „Gminnym Programem”, uwzględniając zadania określone w art. 2
ust. 1 pkt. 1-3 oraz kierunki działań wynikające z Krajowego Programu. Gminny
Program stanowi część gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych.
ust.3. Gminny Program uchwala rada gminy.
ust.4. Gminny Program jest realizowany przez jednostkę wskazaną w tym programie.
ust.5. W celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 1 pkt 5, wójt (burmistrz, prezydent
miasta) może powołać pełnomocnika.
Natomiast USTAWA z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity: Dz. U. 2007 r. Nr 70 poz. 473) w art. 182 mówi, że:
Dochody z opłat za zezwolenia wydane na podstawie art. 18 lub art. 181 oraz dochody z opłat określonych w art. 111 wykorzystywane będą na realizację gminnych programów profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz Gminnych Programów, o których mowa w art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii, i nie mogą być przeznaczane na inne cele.
Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii dla Gminy i Miasta Żuromin opracowany został w oparciu o diagnozę sytuacji przeprowadzonej w okresie: 12.03 – 27.03.2007 r. przez zespół:
1. Andrzej Rutowski - członek Miejsko – Gminnej Komisji Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych
2. Beata Suchoparska - pracownik Ośrodka Pomocy Rodzinie i Uzależnień
3. Zbigniew Rzymowski - przedstawiciel Komendy Powiatowej Policji w Żurominie
4. Andrzej Staroń - członek Zespołu Koordynacyjnego ds. Przeciwdziałania
Narkomanii w Powiecie Żuromińskim
5. Piotr Wlizło - członek Zespołu Koordynacyjnego ds. Przeciwdziałania
Narkomanii w Powiecie Żuromińskim
6. 6. Anna Bilicka - pracownik Ośrodka Pomocy Rodzinie i Uzależnień
ROZDZIAŁ I
Realizatorzy programu.
1. Wydział Oświaty, Kultury, Zdrowia, Sportu i Spraw Socjalnych Urzędu Gminy i Miasta Żuromin.
2. Ośrodek Pomocy Rodzinie i Uzależnień:
- Punkt Konsultacyjno – Informacyjny dla osób uzależnionych i ich rodzin oraz dla ofiar i sprawców przemocy w rodzinie;
- świetlica o charakterze profilaktycznym i socjoterapeutycznym w Żurominie
- Grupa Wsparcia dla osób uzależnionych i współuzależnionych.
3. Miejsko – Gminna Komisja rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Żurominie.
4. Dyrektorzy szkół oraz realizatorzy programów profilaktycznych wśród dzieci i młodzieży oraz rodziców na terenie placówek oświatowych w mieście i gminie.
- Instytucje państwowe i inne organizacje zajmujące się przeciwdziałaniem narkomanii.
Instytucje współpracujące z realizatorami programu.
- Zespół Koordynacyjny ds. Przeciwdziałania Narkomanii w Powiecie Żuromińskim.
- Powiatowa Komenda Policji w Żurominie.
- Straż Miejska w Żurominie.
- Parafia -Kościół
5. Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Żurominie.
- Samodzielny Publiczny Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej w Żurominie.
- Żuromińskie Centrum Kultury.
- Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Żurominie.
- CARITAS w Żurominie.
- Oddział Dzienny Psychiatryczny i Uzależnień od Alkoholu oraz Poradnia Zdrowia Psychicznego.
- Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii na terenie kraju.
- Miejsko – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Żurominie.
- Sąd Rodzinny i Nieletnich w Mławie
2. Opis zjawiska na podstawie diagnozy
Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2008 opracowany został w oparciu o diagnozę zjawiska narkomanii w mieście Żurominie. Do opracowania diagnozy wykorzystano zarówno badania ankietowe (ESPADU) jak również informacje z instytucji zajmujących się tematyką narkomanii, udzielaniem pomocy osobom uzależnionym i ich rodzinom i prowadzących statystyki w tym zakresie.
Używanie substancji psychoaktywnych zaczynając od dzieci, a kończąc na osobach dorosłych jest wciąż problemem „ukrytym” w mieście Żuromin. O skali rozprzestrzenienia tego zjawiska świadczy dokładna analiza zagadnienia dokonana za pomocą badań ankietowych.
Badaniem objęto łącznie 470 osób: III klasy szkół gimnazjalnych – 210 ankiet – 44,7 % badanej populacji, II klasy szkół ponadgimnazjalnych – 260 ankiet – 55,3% badanej populacji.
Wnioski wynikające z przeprowadzonych badań ankietowych stanowiły podstawę do określenia działań mających na celu ograniczanie zjawiska narkomanii oraz podniesienie świadomości społeczności lokalnej w tym zakresie.
Zjawisko narkomanii jest problemem dotyczącym w głównej mierze uczniów gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych. Zauważa się tendencję wzrostową zjawiska wraz ze wzrostem wieku respondentów i profilem szkoły, do której uczniowie uczęszczają. Z badania ankietowego przeprowadzonego w szkołach gimnazjalnych - 6,4% respondentów przyznaje się do zażywania środka psychoaktywnego, natomiast ok. 30% badanych wskazuje, że narkotyki w ich środowisku są obecne.
Analiza badań przeprowadzonych w szkołach ponadgimnazjalnych pokazuje, że 23,6% respondentów przyznaje się do kontaktu ze środkami psychoaktywnymi.
Zauważa się, że najczęściej stosowanymi środkami psychoaktywnymi są: marihuana, leki psychotropowe wraz z alkoholem, substancje wziewne i papierosy.
Skorzystano z danych Komendy Powiatowej Policji w Żurominie, gdzie odnotowano w poprzednich latach czyny narkotyczne:
1. 2001 - 604
2. 2002 - 224
3. 2003 - 94
4. 2004 - 112
5. 2005 - 68
6. 2006 - 28
Na terenie Gminy Żuromin przyjmował w 2007 roku psychoterapeuta, który przez okres 2,5 miesiąca udzielił ok. 40 porad; 8 osób korzystało z porad regularnie, inni to osoby pojawiające się sporadycznie, korzystające z jednorazowych porad. Nieznana jest liczba osób korzystających z porad udzielonych osobom uzależnionym od środków psychoaktywnych w innych miejscowościach.
W społeczeństwie zjawisko używania środków psychoaktywnych i konieczność działań profilaktycznych jest zauważalne, ale najczęściej prezentowana postawa to: „niech to robią inni, niech z tym coś robią, bo to zagraża dzieciom i mieszkańcom”. Brak jest reakcji społecznej na rozprowadzanie, handel środkami psychoaktywnymi. Jednocześnie ze strony społeczeństwa jest duże zainteresowanie i zapotrzebowanie na działania profilaktyczne.
3. Zdiagnozowane obszary problemowe
Na podstawie przeprowadzonych badań ankietowych i informacji pochodzących z instytucji zajmujących się problemami używania środków psychoaktywnych w Gminie Żuromin wyłoniły się następujące obszary problemowe:
I. Używanie środków psychoaktywnych w postaci:
a) używanie narkotyków (marihuana, amfetamina, haszysz, kokaina – i inne podobnie działające);
b) używanie alkoholu razem z lekami psychotropowymi (leki uspokajające i nasenne – barbiturany i benzodiazepiny);
c) używanie substancji wziewnych (kleje, gazy, płyny, aerozole);
d) palenie papierosów.
Przyczyną używania środków psychoaktywnych wśród mieszkańców Gminy Żuromin jest łatwy dostęp do niej (dealerzy), używanie okazjonalne - aby nie odstawać od grupy rówieśniczej, ciekawość, chęć dobrej zabawy, chęć zaimponowania rówieśnikom, niska cena marihuany.
W Gminie i Mieście Żuromin młodzież często zaczyna swój kontakt ze środkami psychoaktywnymi od mieszania alkoholu z lekami psychotropowymi (Tramal). Powodem tego jest niska cena alkoholu (piwo), łatwy dostęp (nieprzestrzeganie przez sprzedawców Ustawy z dnia 26.10.1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi). Natomiast Tramal jest często wypisywany przez lekarzy osobom starszym, które za niewielkie pieniądze sprzedają go młodzieży.
Główną przyczyną używania przez młodzież substancji wziewnych jest niska cena, łatwy dostęp z uwagi na możliwość kupna w każdym sklepie z farbami (rozpuszczalniki, kleje, gaz).
Nieletni chcąc zaimponować i pokazać swoją dorosłość próbując palić papierosy. Tutaj łatwy dostęp wynika z tego, że rodzice sami wysyłają swoje dzieci, po papierosy. Następnie nieletni sami i już dla siebie kupują i zaczynają palić papierosy aby imponować w środowisku rówieśniczym.
ROZDZIAŁ II
4. Definicja celów Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii
Po etapie analizy i diagnozy zostały określone problemy główne oraz ich przyczyny. Następnie dokonano wyboru problemów, których rozwiązanie będzie celami programu.
Kryterium wyboru problemów stanowiły: z badań ankietowych przeprowadzonych w marcu 2007 roku w Gminie Żuromin jasno wynika, że głównym problemem wśród młodzieży jest używanie środka psychoaktywnego.
Sformułowane cele są wynikiem procesu identyfikacji problemów oraz opartej na kryterium najczęściej używanego środka decyzji.
Cel ogólny:
Ograniczenie używania środków psychoaktywnych o 15% przez młodzież w wieku 16-18 lat w okresie 2 lat.
Cele szczegółowe:
Cel 1
Uświadomienie społeczeństwa o szkodliwości używania środków psychoaktywnych
Wskaźniki
1. Ograniczenie skutków zażywania środków psychoaktywnych w grupie 13 – 15 (16-18) lat o 5%
w ciągu 1 roku
Zadania
Informacja dotycząca narkotyków w prasie lokalnej, Internecie, prelekcje, list otwarty-ksiądz
Wskaźniki
Liczba publikacji i wydarzeń
Liczba uczestników prelekcji, źródło pozyskania wskaźnika- lista obecności
Wzrost liczby zgłoszeń do organów ścigania
Zadania
Działania profilaktyczno-edukacyjne (ulotki)
Wskaźniki
Liczba ulotek, przeprowadzenie spotkań ze społeczeństwem na temat wpływu środków psychoaktywnych na życie ludzkie
1000 uczestników spotkań, źródło pozyskania wskaźnika- lista obecności
Zadania
Pogadanki w zakładach pracy (Służba Zdrowia, Straż Pożarna, Policja, szkoły)
Wskaźniki
Liczba spotkań, liczba uczestników
Cel 2
Poprawienie relacji rodzinnych między rodzicami a dziećmi.
Wskaźnik
1. Zwiększona obecność na spotkaniach szkolnych-gimnazjum 35% - 90%, szkoły podstawowe
50% - 90%
Zadania
Działania wspierająco- interwencyjne w stosunku do rodziców
Wskaźnik
Przygotowanie procedury opisującej działania szkoły w zakresie aktywizacji rodziców
Liczba interwencji
Zadania
Informowanie rodziców, którzy nie interesują się dziećmi o spotkaniach szkolnych (wywiadówkach)
Wskaźnik
Liczba indywidualnych zawiadomień
Cel 3
Ograniczenie dostępności do środków psychoaktywnych
Zadania
Zdobycie zaufania społeczeństwa i uzyskanie większej informacji o dealerach
Wskaźnik
Ujawnianie zwiększonej liczby dealerów środków psychoaktywnych
Zadania
Kontrola, zdobywanie informacji o uprawach marihuany
Wskaźnik
Likwidacja upraw
Zadania
Kontrolowany zakup narkotyków, alkoholu, leków, papierosów
Wskaźnik
Likwidacja miejsc sprzedaży-transakcji środków psychoaktywnych.
Cel 4
Podniesienie świadomości wśród młodzieży o szkodliwym wpływie używania środków psychoaktywnych
Zadania
Łatwość dostępu do terapeuty
Wskaźnik
Przeprowadzenie spotkań z młodzieżą uświadamiających możliwość skorzystania z pomocy
Zadania
Rozszerzenie informacji o pracy terapeuty
Wskaźnik
Wzrost liczby zgłaszających się do leczenia z problemami używania środków psychoaktywnych
Zadania
Zaangażowanie specjalistów w zakresie terapii uzależnień
Wskaźnik
Przeprowadzenie spotkań z młodzieżą uświadamiających wpływ używania środków psychoaktywnych
Cel 5
Zminimalizowanie problemów szkolnych w związku z zażywaniem środków psychoaktywnych
Zadania
Lekcje prowadzone przez nauczyciela są bardziej ciekawe
Wskaźnik
Zmniejszenie absencji na lekcjach
Zadania
Wprowadzenie sankcji za nieobecność na lekcjach
Wskaźnik
Program oraz listy obecności
Zadania
Nauka radzenia sobie z stresem
Wskaźniki
Program
Liczba godzin , Lista uczestników
5. Zadania gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii
Realizacji każdego z celów służą zadania.