16-12-2023r.
godzina 21:22
www.bip.gov.pl
 
ELIMINACJE MIEJSKO – GMINNE OGÓLNOPOLSKIEGO TURNIEJU WIEDZY POŻARNICZEJ POD HASŁEM „MŁOD
Nowy dowód osobisty od 1 marca. Co się zmieni ?
Informacje o zmianach w urzędach po 01 marca 2015 roku.
Budżet na rok 2015 przyjęty
Usuwanie azbestu na terenie Gminy i Miasta Żuromin etap II
Gmina odzyskała 280.000 zł VAT
Wybory Burmistrza II tura
Rada Miejska VII Kadencji
Tereny Inwestycyjne w Żurominie
Wbudowanie aktu erekcyjnego pod nowy budynek KRUS-u w Żurominie
Koncepcja budowy obwodnicy płd-wsch Żuromina
Zabytek na pierwszym planie
Usuwanie azbestu na terenie Gminy i Miasta Żuromin etap I
YouthBank z wizytą w Urzędzie Gminy i Miasta Żuromin
Plan Żuromina
Regulamin
Formularz zgłoszenia zadania
Karta do głosowania
Projekty unijne 2010-2014
Inwestycje 2010-2014
Inwestycje 2006-2010
Inwestycje wykonane w 2014 roku
Planowane formy aktywizacji zawodowej przez PUP Żuromin w 2014 roku
Nabór na wolne stanowisko pracy w Wydziale Finansowym
Wybory Prezydenta RP - 2015
Harmonogram Zebrań Wiejskich - Wybór Sołtysa Kadencja 2015 - 2019 rok
Wybory Samorządowe 2014
Usuwanie i utylizacja materiałów zawierających azbest
Naliczanie opłat za korzystanie ze środowiska
OSTRZEŻENIA METEOROLOGICZNE
OBWIESZCZENIE o zmianie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
Sygnały alarmowe
Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych
KOMUNIKAT CEIDG: WAŻNA INFORMACJA DLA PRZEDSIĘBIORCÓW
www.mikroporady.pl
PAŃSTWOWA INSPEKCJA OCHRONY ROŚLIN I NASIENNICTWA
Ogłoszenie w sprawie uruchomienia Agencji Pocztowej w gminie miejsko-wiejskiej Żuromin
Rys historyczny...
Liczba mieszkańców
Urodzenia w mieście i gminie w latach 2005 - 2012
Zdjęcia Żuromina i okolic
Komenda Powiatowa Policji
OGŁOSZENIA Wydziału OKSZiSS
M-G Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Ogłoszenia Wydziału Infrastruktury Budownictwa i Ochrony Środowiska
Ochrona Środowiska
Konsultacje społeczne strategicznej oceny oddziaływania na środowisko
Informacja o dotacji
Harmonogram wywozu nieczystości stałych z Gminy i Miasta Żuromin 2015r
Ogłoszenia wydziału
Uchwały dotyczące gospodarki odpadami komunalnymi
Informacje dla przedsiębiorców
Ogłoszenia Wydziału Geodezji Gospodarki Nieruchomościami Rolnictwa i Planowania Przestrzennegp
Zespół Szkół nr1 w Żurominie
Zespół Szkół nr2 w Żurominie
SSP w Będzyminie
Samorządowa Szkoła Podstawowa w Chamsku
Samorządowa Szkoła Podstawowa w Kliczewie D.
Samorządowa Szkoła Podstawowa w Poniatowie
Samorządowa Szkoła Podstawowa w Raczynach
Przedszkole nr1 w Żurominie
Przedszkole nr2 w Żurominie
ORLIK Żuromin
Spis organizacji pozarządowych
Pełnomocnik do spraw współpracy z organizacjami pozarządowymi
Ogłoszenia w organizacjach pozarządowych
Sprawozdanie z konsultacji
Małe granty
Proste
Graficzne
Rejestr zmian
Witryna odwiedzona 763443 raz(y)


[Panel administracyjny]

Prawo lokalne :: Uchwały Rady Miejskiej :: Kadencja 2006-2010 :: Sesja Nr XXXVIII/2010


 

Uchwała Nr 272/XXXVIII/10 Rady Miejskiej w Żurominie z dnia 16 lutego 2010r.
w sprawie Miejsko-Gminnego Programu Profilaktyki I Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Gminy i Miasta Żuromin na 2010 rok.

 

UCHWAŁA NR 272/XXXVIII/10

RADY MIEJSKIEJ W ŻUROMINIE

z dnia 16 lutego 2010r.

 

 

w sprawie Miejsko – Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Gminy i Miasta Żuromin na 2010 rok.

 

 

                Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity: Dz. U. z 2002 r., Nr 147, poz. 1231 z późn. zm.) oraz art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2001 r., Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Rada Miejska w Żurominie uchwala, co następuje:

 

§ 1.

 

MIEJSKO – GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH DLA GMINY I MIASTA ŻUROMIN NA 2010 ROK

 

1. Wstęp

 

Od wielu lat ludzie walczą z różnego rodzaju uzależnieniami. Zapobieganie im jest obecnie najskuteczniejszym sposobem niedopuszczania do dramatycznych konsekwencji, do których prowadzą uzależnienia.

Szkody społeczne i ekonomiczne związane z nadużywaniem alkoholu obciążają nas wszystkich.

Zjawiska alkoholizmu nie można zmniejszyć za pomocą podejmowanych akcyjnie przedsięwzięć – jest to możliwe do rozwiązania tylko za pomocą przemyślanych działań profilaktycznych. Oznacza to, że problemami tymi powinni zainteresować się zarówno nauczyciele jak i władze lokalne, policja, służba zdrowia.

Lepsza znajomość szerokiego kontekstu przyczyn i konsekwencji używania alkoholu jak również współpraca wielu instytucji stwarza szanse większych efektów działań profilaktycznych.    

 

 

2. Realizatorzy programu

 

1.        Wydział Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Spraw Socjalnych Urzędu Gminy i Miasta Żuromin.

2.        Ośrodek Pomocy Rodzinie i Uzależnień:

-          Punkt Konsultacyjno – Informacyjny dla osób uzależnionych i ich rodzin oraz dla ofiar i sprawców przemocy w rodzinie;

-          Świetlica Socjoterapeutyczna  „Słoneczko” w Żurominie;

-          Grupa Wsparcia dla osób uzależnionych i współuzależnionych.

3.        Miejsko – Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Żurominie.

4.        Dyrektorzy szkół oraz realizatorzy programów profilaktycznych wśród dzieci i młodzieży oraz rodziców na terenie placówek oświatowych w mieście i gminie.

  1. Instytucje państwowe i inne organizacje zajmujące się przeciwdziałaniem  alkoholizmowi.

 

Instytucje współpracujące z realizatorami programu.

 

  1. Komenda Powiatowa Policji w Żurominie.
  2. Straż Miejska w Żurominie.
  3. Parafia -Kościół

4.        Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Żurominie.

  1. Samodzielny Publiczny Zespół Zakładów Opieki Zdrowotnej w Żurominie-Stacja Pogotowia Ratunkowego.
  2. Państwowa Straż Pożarna w Żurominie.
  3. Żuromińskie Centrum Kultury.
  4. Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Żurominie. 
  5. CARITAS w Żurominie.
  6. Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
  7. Miejsko – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Żurominie.
  8. Sąd Rejonowy w Mławie II Wydział Rodzinny i Nieletnich.
  9. Ośrodki Szkolenia Kierowców.

 

 

3. Cele Miejsko-Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Gminy i Miasta Żuromin na rok 2010

 

1. Cel główny:

1)       Przeciwdziałanie zjawiskom alkoholizmu, przemocy w rodzinie oraz lansowanie zdrowego stylu życia. 

 

2. Cele szczegółowe:

 

Cel 1: Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych i osób zagrożonych uzależnieniem od alkoholu i ich rodzin.

 

Zadania:

  1. Rozpatrywanie przez Miejsko-Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych wniosków dotyczących osób uzależnionych od alkoholu, podejmowanie czynności zmierzających do ustalenia sposobu ich dalszego leczenia, motywowanie do podjęcia leczenia dobrowolnie.
  2. Kierowanie spraw do sądu jeśli wezwana osoba nie godzi się dobrowolnie poddać leczeniu.
  3. Pokrywanie kosztów wykonania badań i wydania opinii przez dwóch niezawisłych biegłych sądowych w przedmiocie uzależnienia od alkoholu osób kierowanych przez Miejsko-Gminną Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych do Sądu Rejonowego w Mławie.
  4. Finansowanie szkoleń dla:

-          osób pracujących z osobami uzależnionymi,

-          osób pracujących z dziećmi z rodzin, w których występuje problem alkoholowy i przemoc w rodzinie,

-          członków Miejsko-Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,

-          pracowników Punktu Informacyjno-Konsultacyjnego i terapeutów grup wsparcia,

-          nauczycieli,

-          innych osób zawodowo związanych z profilaktyką uzależnień i przemocy w rodzinie.

  1. Dofinansowanie szkolenia terapeutów, odbywających się w ramach podnoszenia     kwalifikacji zawodowych pracowników lecznictwa odwykowego.
  2. Kontynuacja działalności Punktu Informacyjno-Konsultacyjnego dla osób uzależnionych i współuzależnionych, ofiar i sprawców przemocy w rodzinie oraz potrzebujących wsparcia w sprawach wychowawczych.
  3. Finansowanie zajęć prowadzonych przez terapeutę w Grupie Wsparcia dla osób     uzależnionych od alkoholu  i współuzależnionych.
  4. Wspieranie środowisk wzajemnej pomocy typu AA, Al-Anon.
  5. Współpraca z placówkami lecznictwa odwykowego na terenie województwa       mazowieckiego.
  6. Obsługa telefonu informacyjnego dla osób uzależnionych i współuzależnionych oraz ofiar przemocy w rodzinie.

 

Cel 2: Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.

 

Zadania:

1.        Pomoc psychologiczna i poradnictwo prawne dla ofiar przemocy w rodzinie we współpracy z PCPR i Poradnią Zdrowia Psychicznego w Żurominie.

2.        Współpraca ze szkołami (wychowawcami, pedagogami szkolnymi), Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną, Miejsko-Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej, Poradnią Uzależnień, Sądem Rodzinnym i  Nieletnich w Mławie, Komendą Powiatową Policji, Świetlicą Opiekuńczo – Wychowawczą „Słoneczko”, organizacjami pozarządowymi, parafiami, „Caritas” – w zakresie pomocy dzieciom z rodzin, w których występują problemy alkoholowe i przemoc domowa.

3.        Finansowanie świetlic środowiskowych i szkolnych, tj. doposażenie ich w sprzęt i materiały edukacyjne niezbędne do prowadzenia zajęć.

4.        Zapewnianie opiekunów – wychowawców w istniejących na terenie gminy świetlicach.

5.        Wdrażanie procedury „Niebieskiej Karty”.

6.        Podnoszenie kwalifikacji osób zajmujących się pomocą w świetlicach.

7.        Współpraca z przedstawicielami wymiaru sprawiedliwości w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie – kuratorami, prokuratorami.

8.        Dofinansowanie zajęć psychoterapii osób współuzależnionych, względnie pokrycie kosztów dodatkowych szkoleń dla pracowników lecznictwa odwykowego w zakresie psychoterapii współuzależnienia.

9.        Wsparcie programów terapii DDA – sfinansowanie szkoleń w zakresie umiejętności prowadzenia psychoterapii DDA dla pracowników placówki leczenia uzależnienia od alkoholu.

10.     Organizowanie i finansowanie zajęć, warsztatów dla rodziców dzieci uczęszczających na zajęcia,  mających na celu podnoszenie kompetencji wychowawczych.

11.     Organizowanie lokalnych narad, seminariów i konferencji w zakresie wdrażania systemu pomocy dziecku i rodzinie z problemem alkoholowym.

 

Cel 3: Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo – wychowawczych i socjoterapeutycznych.

 

Zadania:

  1. Finansowanie bieżącej działalności i dożywiania dzieci i młodzieży z rodzin, w których występuje problemem alkoholowy oraz dzieci z niepełnosprawnością intelektualną będących pod opieką świetlic opiekuńczo – wychowawczych, środowiskowych i socjoterapeutycznych
  2. Tworzenie warunków do powstawania świetlic socjoterapeutycznych i opiekuńczo – wychowawczych na terenach wiejskich.
  3. Wspieranie finansowe lokalnych imprez profilaktycznych dla dzieci i młodzieży.
  4. Organizowanie i finansowanie wypoczynku letniego i zimowego dla dzieci z rodzin zagrożonych  patologią.
  5. Dofinansowanie wypoczynku letniego z programem socjoterapeutycznym lub profilaktycznym dla dzieci i młodzieży zagrożonej uzależnieniami.
  6. Zakup gier i innych pomocy dydaktycznych wzbogacających warsztat pracy.
  7. Organizowanie konkursów i spektakli dla dzieci i młodzieży z wyraźnym odniesieniem profilaktycznym.
  8. Udział w lokalnych, regionalnych i ogólnopolskich kampaniach edukacyjno – profilaktycznych np. „Zachowaj Trzeźwy Umysł”, „Sprawdź, czy Twoje picie jest bezpieczne”.
  9. Wsparcie finansowe szkolnych programów profilaktycznych realizowanych na terenie szkół i innych placówek oświatowo – wychowawczych (np. zajęć profilaktycznych organizowanych w klasach, happeningów, itp.).
  10. Dofinansowanie szkoleń i kursów specjalistycznych w zakresie pracy z dziećmi                      z rodzin dysfunkcyjnych oraz w zakresie prowadzenia zajęć socjoterapeutycznych dla pedagogów, psychologów, nauczycieli, wychowawców świetlic.
  11. Finansowanie programów dla rodziców: warsztaty umiejętności, przygotowujące rodziców do wychowania dzieci bez przemocy.
  12. „Produkcja” lub zakup i dystrybucja wśród różnych adresatów (młodzieży, sprzedawców, pracowników służby zdrowia, nauczycieli, rodziców, petentów Ośrodka Pomocy Rodzinie i Uzależnień, Punktu Konsultacyjnego itp.) – materiałów edukacyjnych, tj. broszur, plakatów, ulotek z zakresu promocji zdrowia, profilaktyki alkoholizmu.
  13. Dofinansowanie sportowych zajęć pozalekcyjnych jako elementu oddziaływań profilaktycznych oraz wyjazdów na basen i zawody sportowe.
  14. Wspieranie szkolnych klubów sportowych, np. w zakupie sprzętu do zajęć.
  15. Tworzenie sieci informacyjnej z danymi o ofercie pomocy na terenie gminy w zakresie problemów alkoholowych (np. informacje na tablicach ogłoszeń w M‑GOPS, ZOZ,  Komendzie Powiatowej Policji, Parafii, szkołach, urzędach itp.) oraz umieszczenie informacji w mediach na tematy istoty uzależnienia oraz działań podejmowanych na terenie gminy w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych.

 

Cel 4: Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.

 

Zadania:

  1. Nieodpłatne udostępnianie lokalu na mitingi grupy AA, Al.-Anon i innych grup wsparcia.
  2. Dalsza współpraca z Warsztatami Terapii Zajęciowej i Środowiskowym Domem Samopomocy „Caritas” w Żurominie.
  3. Wspomaganie instytucji, stowarzyszeń i innych organizacji realizujących zadania związane z profilaktyką uzależnień, np. przekazywanie materiałów edukacyjnych, zorganizowanie szkolenia, wspólna realizacja wybranych projektów ( np. interwencja wobec sprawców przemocy).
  4. Współpraca z grupami samopomocowymi (AA i Al-Anon).
  5. Współpraca z Żuromińskim Centrum Kultury w zakresie organizacji i finansowania spektakli, programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży.
  6. Wspieranie szkół w realizacji zajęć, programów o charakterze profilaktycznym będących właściwym zagospodarowaniem czasu wolnego dzieci i młodzieży.
  7. Wspomaganie lekarzy pierwszego kontaktu w stosowaniu metod wczesnej diagnozy i krótkiej interwencji (m.in. przeszkolenia lekarzy i pielęgniarek, stworzenie podręcznej biblioteczki, zaopatrzenie w materiały przesiewowe oraz edukacyjne dla pacjentów).
  8. Współpraca z ośrodkami szkolenia kierowców w zakresie włączenia do programu szkolenia kandydatów na kierowców problematyki alkoholowej z wykorzystaniem materiałów edukacyjnych np. licznika trzeźwości czy broszur „Alkohol i kierowca”, „Alkohol a kierowca” – (Raport Komisji Europejskiej – www.wydawnictwo.parpamedia.pl).
  9. Organizacja specjalistycznych szkoleń z zakresu problematyki alkoholowej dla kierowców zawodowych (np. w PKS).
  10. Doposażenie placówek lecznictwa odwykowego w niezbędne do prawidłowego funkcjonowania sprzęty.
  11. Wspieranie finansowania uroczystości rocznicowych:

-          11 lecie grupy wsparcia – festyn;

-          ogólnopolski zlot trzeźwościowy – Licheń – wyjazd grup samopomocowych;

-          wycieczka profilaktyczno – rekreacyjna uzależnionych.

 

Cel 5: Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów art. 131 i art. 15 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.

 

Zadania:

  1. Podejmowanie działań kontrolnych wobec przedsiębiorców prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych, kontrole przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
  2. Kierowanie wniosków do policji o wszczęcie postępowania dowodowego odnośnie nieprzestrzegania przepisów art. 131 i 15 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
  3. Występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.

 

Cel 6: Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie Centrum Integracji Społecznej/ klubu integracji społecznej.

 

Zadania:

1.        Współpraca z Gminnym Centrum Informacji w działaniach na rzecz osób bezrobotnych.

2.        Współpraca z Miejsko-Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w celu udzielania pomocy rzeczowej rodzinom osób uzależnionych, dotkniętych ubóstwem i wykluczeniem społecznym oraz refundacja kosztów dojazdu na leczenie osób uzależnionych – przyznawanie zasiłków w formie biletu kredytowanego (art. 17 ust. 1 pkt. 8 Ustawy z 12.03.2004 roku o pomocy społecznej).

 

 

4. Zasady wynagradzania członków Miejsko – Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Żurominie

 

  1. Za udział i prowadzenie posiedzeń komisji dla przewodniczącej, ustala się wynagrodzenie miesięczne, w wysokości 20% minimalnego wynagrodzenia za pracę, obowiązującego w 2010 roku.
  2. Za udział w posiedzeniach komisji dla członków ustala się wynagrodzenie miesięczne, w wysokości 15% minimalnego wynagrodzenia za pracę, obowiązującego w 2010 roku.
  3. Podstawą wypłaty jest wzięcie udziału w co najmniej jednym posiedzeniu komisji w miesiącu, udział w rozprawie sądowej lub kontroli punktów sprzedaży alkoholu.
  4. Za udział w rozprawie sądowej w Mławie członkowi komisji przysługuje zryczałtowany zwrot kosztów dojazdu w wysokości 50 zł lub zawiezienie pojazdem służbowym. Dokumentem potwierdzającym udział jest delegacja wystawiona przez Urząd Gminy i Miasta w Żurominie i potwierdzona przez sekretariat sądu.

 

 

5. Finansowanie Miejsko – Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Gminy i Miasta Żuromin na 2010 rok

 

Zadania niniejszego programu będą finansowane ze środków pochodzących z opłat za wydane zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych oraz innych środków budżetowych przeznaczonych na ten cel.

  

 

                                                                      § 2.

 

Traci moc Uchwała Nr 191/XXVIII/09 Rady Miejskiej w Żurominie z dnia 19 lutego 2009 roku w sprawie Miejsko-Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych dla Gminy i Miasta Żuromin na 2009 rok.

 

 

                                                                     § 3.

 

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Gminy i Miasta Żuromin.

 

 

                                                                     § 4.

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 





drukuj wersja do druku



System wykonany przez firmę Javatech