UCHWAŁA NR 234/XXX/13
RADY MIEJSKIEJ W
ŻUROMINIE
z dnia 22 kwietnia
2013r.
w sprawie Regulaminu
utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy i Miasta Żuromin
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt.15 oraz art. 40 ust.1
ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142,
poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996r.
o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dz. U. z 2012r.
poz. 391 z późn. zm.) po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora
Sanitarnego, Rada Miejska w Żurominie uchwala, co następuje:
Regulamin
utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy i Miasta Żuromin
ROZDZIAŁ
I
Postanowienia
ogólne
§ 1. Określa się
szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy i Miasta
Żuromin obejmujące:
1.
Wymagania
w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości oraz terenach
użyteczności publicznej.
2.
Rodzaje
i minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów
komunalnych i gromadzenie nieczystości ciekłych na terenie nieruchomości
oraz na drogach publicznych.
3.
Częstotliwość
i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu
nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego.
4.
Inne
wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami;
5.
Obowiązki
osób utrzymujących zwierzęta domowe.
6.
Wymagania
odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z
produkcji rolniczej.
7.
Wyznaczenie
obszarów obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania.
ROZDZIAŁ
II
Wymagania
w zakresie utrzymania czystości i porządku na nieruchomościach oraz terenach
użytku publicznego
§ 2.1. Właściciele
nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie
nieruchomości poprzez:
1)
wyznaczenie
miejsc do gromadzenia odpadów oraz
wyposażenie nieruchomości w zestaw pojemników lub worków przeznaczonych do
gromadzenia odpadów komunalnych
umożliwiających ich segregację;
2)
utrzymanie
pojemników do gromadzenia odpadów komunalnych w odpowiednim stanie sanitarnym i
technicznym oraz porządku w miejscu ich ustawienia;
3)
utrzymanie
nieruchomości w należytym stanie sanitarno – porządkowym;
2. Właściciele nieruchomości są zobowiązani
do prowadzenia selektywnej zbiórki co najmniej następujących frakcji odpadów;
1)
papier;
2)
szkło;
3)
tworzywa
sztuczne;
4)
odpady
ulegające biodegradacji;
5)
odpady
zielone i popioły;
6)
przeterminowane
leki i chemikalia;
7)
zużyte
baterie i akumulatory;
8)
zużyty
sprzęt elektryczny i elektroniczny;
9)
meble
i inne odpady wielkogabarytowe;
10) zużyte opony;
11) opakowania
wielomateriałowe;
12) metale;
13) odpady budowlane i
rozbiórkowe;
3. Na terenach zabudowy jednorodzinnej
selektywna zbiórka odpadów z podziałem na szkło, papier, tworzywa sztuczne,
odpady zmieszane, odpady zielone i popioły odbywać się będzie za pomocą
przeznaczonych do tego celu specjalnie oznakowanych pojemników oraz worków.
Pozostałe frakcje zebrane selektywnie należy dostarczyć do PSZOK-u (Punktu
Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych) lub GPSZOK-u (Gminnego Punktu
Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych).
4. Na terenach zabudowy wielorodzinnej
selektywna zbiórka odpadów z podziałem na szkło, papier, tworzywa sztuczne,
odpady zmieszane odbywać się będzie za pomocą odpowiednich kontenerów oraz
kompletów do segregacji składających się z minimum 3 pojemników. Pozostałe
frakcje odpadów należy dostarczyć do PSZOK-u lub GPSZOK-u.
5. Odpady budowlano-remontowe i
rozbiórkowe powstałe w wyniku prowadzenia drobnych robót w ilości
nieprzekraczającej 0,1 m3 należy gromadzić selektywnie. Odpady te
zostaną odebrane w ramach zryczałtowanej opłaty. Odpady w ilości
przekraczającej 0,1 m3 zostaną odebrane za dodatkowa opłatą.
§ 3. W przypadku prowadzenie na nieruchomości działalności gospodarczej, w
wyniku której powstają odpady inne niż komunalne podlegają one obowiązkowi
oddzielnego gromadzenia, odbioru i unieszkodliwiania, według zasad i wymagań
określonych ustawą z dnia 14 grudnia 2012r. (Dz. U. z 2013r poz. 21).
§ 4. 1. Właściciele
nieruchomości przeznaczonych do użytku publicznego, wykonawcy robót, jednostki
użytkujące tereny służące komunikacji publicznej zapewniają utrzymanie
czystości i porządku na nieruchomościach przeznaczonych do użytku publicznego
poprzez uprzątnięcie błota, śniegu i lodu z przystanków komunikacyjnych oraz
dróg publicznych przy krawędzi jezdni
poza teren przystanku komunikacyjnego w sposób nieutrudniający zatrzymywanie się pojazdów, wysiadanie i wsiadanie pasażerów.
2. Zarządcy dróg i
ciągów pieszych zobowiązani są zapewnić – uzależnioną od natężenia ruchu –
odpowiednią liczbę koszy ulicznych na drobne odpadki komunalne, wykonanych z
materiałów niepalnych, ustawionych w
sposób niepowodujący utrudnień w ruchu pieszych
i pojazdów.
3. Właściciele
nieruchomości przy ciągach pieszych zobowiązani są do usuwania nawisów śniegu z
dachów oraz sopli z okapów, dachów oraz innych części elewacji budynków
niezwłocznie po ich pojawieniu się.
§ 5. Na nieruchomościach lub ich częściach należy przestrzegać następujących
zasad:
1.Mycie samochodów
poza myjniami może odbywać się na terenie nieruchomości pod warunkiem, że
powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji sanitarnej lub gromadzone w
sposób uniemożliwiający przedostanie się ścieków powstających w wyniku tych
czynności do wód i gruntu.
2. Naprawy pojazdów
samochodowych poza warsztatami
samochodowymi mogą być przeprowadzane w obrębie nieruchomości, jeżeli
nie spowodują zanieczyszczenia wód i gleby a powstające odpady są gromadzone w
sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z przepisami o utrzymaniu czystości
i porządku w gminach.
ROZDZIAŁ
III
Zasady
usuwania nieczystości ciekłych
§ 6. 1.Właściciele nieruchomości zobowiązani są do
odprowadzania nieczystości ciekłych do kanalizacji sanitarnej lub jeżeli brak
jest sieci kanalizacji sanitarnej, do zbiornika bezodpływowego lub do
przydomowej oczyszczalni ścieków bytowych.
2. Nieczystości
ciekłe, nie odprowadzane do sieci kanalizacyjnej muszą być gromadzone w zbiornikach
bezodpływowych odpowiadających wymogom wynikającym z innych przepisów w
szczególności ustawy z dnia 7 lipca 1994 r Prawo budowlane.
3. Właściciel
nieruchomości nie podłączony do sieci kanalizacji sanitarnej jest zobowiązany
do zapewnienia systematycznego usuwania nieczystości ciekłych z urządzeń
bezodpływowych z częstotliwością i w sposób gwarantujący, że nie nastąpi ich
wypływ i zanieczyszczenia powierzchni ziemi i wód podziemnych.
4. Właściciel
nieruchomości nie podłączony do miejskiej sieci kanalizacyjnej zobowiązany jest
do okazania się organowi kontrolującemu dowodami płacenia za usługę opróżniania
zbiorników bezodpływowych za co najmniej 6 miesięcy.
5. Właściciel nieruchomości
wyposażonej w lokalną oczyszczalnię ścieków zobowiązany jest do okazania się
dokumentem zgłoszenia danej instalacji w Starostwie Powiatowym w Żurominie.
ROZDZIAŁ
IV
Rodzaje
i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów
komunalnych i gromadzenia nieczystości ciekłych na terenie nieruchomości oraz
na drogach publicznych
§ 7.1. Właściciel nieruchomości zamieszkałej jest zobowiązany do wyposażenia
nieruchomości w pojemnik do odpadów
zmieszanych na własny koszt. Pojemnik służący do selekcji popiołu i odpadów
zielonych ( w odpowiednich okresach) dostarcza firma wywożąca odpady – w/w
pojemnik stanowi własność firmy. Worki z tworzywa sztucznego do 3 podstawowych
frakcji odpadów segregowanych dostarcza firma wywożąca odpady. Worki do
pozostałych frakcji odpadów zbieranych selektywnie w zależności od potrzeb
zakupuje właściciel nieruchomości w firmie wywożącej odpady.
2. W
osiedlach mieszkaniowych z zabudową wielorodzinną utrzymanie czystości i
porządku zapewnia właściciel, administrator lub zarządca nieruchomości przez
wyposażenie ich w pojemniki służące do składowania odpadów zmieszanych.
Pojemniki do odpadów zbieranych selektywnie dla minimum 3 podstawowych frakcji
(szkło, tworzywa sztuczne i papier) dostarcza firma wywożąca odpady. Pojemniki
do pozostałych frakcji odpadów zebranych
selektywnie w zależności od potrzeb zakupuje właściciel, administrator lub
zarządca nieruchomości. Pozostałe odpady zebrane selektywnie można dostarczyć
do PSZOK-u lub GPSZOK-u.
3. Pojemniki
na terenach osiedli mieszkaniowych z zabudową wielorodzinną należy ustawiać w
miejscach łatwo dostępnych, zarówno dla ich użytkowników, jak i pracowników
firmy wywożącej na równej nawierzchni, zabezpieczonej przed zbieraniem się wody
i błota.
4. Określa się rodzaje i minimalną
pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania zmieszanych odpadów
komunalnych na terenie nieruchomości.
1.
Minimalna
pojemność pojemnika przeznaczonego do zbierania na terenie nieruchomości
niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych dla właścicieli nieruchomości
:
a)
pojemnik na odpady o pojemności 110 l
b)
pojemnik na odpady o pojemności 1100 l
2.
Dopuszcza
się – przy zachowaniu minimalnej pojemności – stosowanie do zbierania
niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych innych pojemników, niż
zostały określone w ust. 4 pkt. 1 ;
3.
Pojemniki
do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych na terenie nieruchomości
właściciel nieruchomości zobowiązany jest zakupić we własnym zakresie.
4.
Pojemnik
do segregacji odpadów zielonych oraz popiołów dostarcza przedsiębiorca
zajmujący się zbieraniem odpadów.
5.
Worki
do selektywnej zbiórki odpadów (dla frakcji papier, szkło i tworzywa sztuczne) w
zabudowie jednorodzinnej są dostarczane właścicielom nieruchomości raz w
miesiącu przez przedsiębiorcę świadczącego usługi w zakresie odbierania odpadów
komunalnych .
6.
Istnieje
możliwość segregacji dodatkowych frakcji odpadów, przy czym worki do ich
segregacji właściciel nieruchomości zakupuje na swój koszt.
7.
Dla
potrzeb selektywnej zbiórki odpadów w zabudowie wielorodzinnej stosuje się
pojemniki o pojemności 1100 l z przeznaczeniem na papier, szkło, tworzywa
sztuczne i inne frakcje wymienione w §
2 regulaminu.
8.
Na
terenach niezamieszkałych pojemniki do zbierania zmieszanych odpadów
komunalnych oraz pojemniki do segregacji odpadów właściciel nieruchomości
zakupuje na swój koszt.
9.
Na
terenie miasta i w sołectwach, w miejscach wyznaczonych przez Urząd Gminy i
Miasta w Żurominie, utworzone zostaną punkty selektywnej zbiórki odpadów
składające się z pojemnika siatkowego o pojemności 1100 l na odpady z tworzyw
sztucznych oraz pojemnik – dzwon o pojemności minimum 1100 l na odpady szklane.
Wyposażenie tych punktów należy do przedsiębiorcy.
10.
Jeden
punkt obsługiwać będzie około 400 mieszkańców.
§ 8. 1. Odpady komunalne
należy gromadzić w workach, pojemnikach lub kontenerach o minimalnej
pojemności, uwzględniającej następujące minimalne miesięczne normy:
1)
dla
budynków mieszkalnych 20 l na mieszkańca, jednak co najmniej jeden pojemnik 110
l na każdą nieruchomość;
2)
dla
szkół wszelkiego typu – 3 l na każdego ucznia (studenta) i pracownika;
3)
dla
żłobków i przedszkoli – 3 l na każde dziecko i pracownika;
4)
dla
lokali handlowych – 30 l na każde 10 m2 powierzchni całkowitej,
jednak co najmniej jeden pojemnik 110 l na lokal;
5)
dla
punktów handlowych poza lokalem – 25 l na każdego zatrudnionego, jednak co
najmniej jeden pojemnik 110 l na każdy punkt;
6)
dla
lokali gastronomicznych – 20 l na jedno miejsce konsumpcyjne;
7)
dla
zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do
pomieszczeń biurowych i socjalnych – pojemnik 110 l na każdych 10 pracowników;
8)
dla
domów opieki, szpitali, hoteli – 20 l na jedno łóżko;
9)
dla
ogródków działkowych – 20 l na każda działkę w okresie od 1 maja do 31
października
2. Ilość pojemników służących do
gromadzenia zmieszanych odpadów komunalnych będzie dostosowana do liczby osób
zamieszkujących daną nieruchomość lub w przypadku gospodarstw domowych do
liczby osób stanowiących odrębne gospodarstwo domowe, w następujący sposób:
1)
pojemnik
o pojemności 110 l dla nieruchomości,
2)
gospodarstwa
domowe liczniejsze mają obowiązek wyposażyć nieruchomości w pojemniki o
pojemności zapewniającej pokrycie zapotrzebowania według norm zapisanych w punkcie
1 ppkt. 1)
3)
pojemnik
o pojemności 1100 l lub większy na nieruchomościach wielorodzinnych.
3. W przypadkach określonych w ust. 1
pkt 4 i 5, jeśli jest prowadzona działalność spożywcza (w tym sklep spożywczy)
lub gastronomiczna, oraz w ust. 1 pkt 6 należy dodatkowo, na zewnątrz poza
lokalem, ustawić dostateczną liczbę koszy na odpady.
§ 9. 1.Odpady komunalne wielkogabarytowe
powinny być gromadzone w specjalnie do tego celu dostosowanych kontenerach lub
na wydzielonym miejscu na terenie nieruchomości, w sposób nie utrudniający
korzystania z nieruchomości.
2. Kosze uliczne o
minimalnej pojemności 40 l winny być rozmieszczone w pasach dróg publicznych o
nasilonym ruchu pieszych, przystankach komunikacyjnych oraz na innych terenach
przeznaczonych do użytku publicznego.
§ 10. 1. Pojemniki na odpady komunalne
należy ustawiać w miejscach łatwo dostępnych zarówno dla ich użytkowników jak i
pracowników jednostki wywozowej, w sposób nie powodujący nadmiernych
uciążliwości i utrudnień dla mieszkańców nieruchomości lub osób trzecich.
2.
Pojemniki
na odpady komunalne powinny być ustawione w granicach nieruchomości z
zachowaniem warunków określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z
dnia 12 kwietnia 2002 r w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać
budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002r nr 75, poz. 690 z późn. zm.),
3.
Koszty
przygotowania i utrzymania miejsca ustawienia pojemników na odpady komunalne
ponoszą właściciele nieruchomości.
§ 11. 1.Określa się rodzaje i
pojemność worków przeznaczonych do selektywnego zbierania odpadów przez
właścicieli nieruchomości i dysponujących lokalami:
1)
pojemność
worków winna wynosić 120 l;
2)
szkło
i opakowania szklane bezbarwne i kolorowe należy zbierać do worka koloru zielonego;
3)
papier
i tekturę (w tym opakowania, gazety, czasopisma itd.) należy zbierać do worka
koloru niebieskiego;
4)
tworzywa
sztuczne białe i kolorowe należy zbierać do worka koloru żółtego;
5)
drobny
metal i opakowania z metalu należy zbierać do worka koloru czerwonego;
6)
opakowania
wielomateriałowe należy zbierać do worka koloru czarnego;
7)
pozostałe
drobne odpady selektywnie odbierane należy zbierać do worków bezbarwnych,
przeźroczystych;
8)
odpady
ulegające biodegradacji należy zbierać do worków koloru fioletowego;
ROZDZIAŁ
V
Częstotliwość
i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości
ciekłych
z nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku
publicznego.
§ 12. 1. Częstotliwość
odbierania z nieruchomości odpadów komunalnych zmieszanych powinna być
dostosowana do ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów, jednak nie rzadziej niż:
1)
2
razy w tygodniu – dla budynków
wielorodzinnych;
2)
1
raz w tygodniu - dla budynków jednorodzinnych w mieście;
3)
1
raz w miesiącu - dla budynków jednorodzinnych na wsi,
2. Odpady pochodzące
z selektywnej zbiórki (papier, szkło, tworzywa sztuczne) należy usuwać:
1)
w
zabudowie jednorodzinnej – 1 raz w miesiącu,
2)
w
zabudowie wielorodzinnej – 2 razy w miesiącu;
3)
z
punktów PSZOK-u nie rzadziej niż 1 raz w tygodniu.
3. Odpady zielone i
popioły zbierane będą zgodnie z
załącznikiem do uchwały Rady Miejskiej w Żurominie w sprawie szczegółowego
sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie
odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i
zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właścicieli
nieruchomości opłatę za gospodarowanie
odpadami komunalnymi - 2 razy w miesiącu.
4. W przypadku
placówek handlowo-usługowych zlokalizowanych poza budynkami wprowadza się
obowiązek codziennego usuwania odpadów.
5. Częstotliwość
opróżniania koszy ulicznych powinna być dostosowana do ilości gromadzonych w
nich odpadów, jednak opróżnianie ich winno się odbywać nie rzadziej niż jeden
raz na tydzień w sezonie zimowym, oraz nie rzadziej niż dwa razy w tygodniu w
sezonie letnim.
6. Nieczystości ciekłe
muszą być usuwane z nieruchomości z częstotliwością i w sposób gwarantujący, że
nie nastąpi wypływ ze zbiornika, zwłaszcza wynikający z jego przepełnienia,
wykluczający zanieczyszczenie gleby i wód podziemnych oraz zapobiegający
powstawaniu procesów gnilnych w zbiorniku, jednak nie rzadziej niż raz na
kwartał (4 razy w roku).
7. Normatywne ilości
nieczystości płynnych wylicza się według zasad określonych w rozporządzeniu
Ministra Infrastruktury z dnia 14 stycznia 2002 r. w sprawie określenia
przeciętnych norm zużycia wody (Dz. U. Nr 8, poz. 70).
8.Do Punktu
Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych można na bieżąco przekazywać odpady
komunalne zbierane w sposób selektywny, w tym:
1)
papier;
2)
szkło;
3)
tworzywa
sztuczne;
4)
metale;
5)
opakowania
wielomateriałowe;
6)
odpady
ulegające biodegradacji;
7)
odpady
zielone;
8)
zużyty
sprzęt elektryczny i elektroniczny;
9)
odpady
wielkogabarytowe;
10) zużyte baterie i
akumulatory;
11) zużyte opony;
12) przeterminowane leki
i chemikalia.
9. Odpady
wielkogabarytowe odbierane będą dwa razy w roku sprzed posesji, w uprzednio
uzgodnionym terminie. W każdym innym terminie można pozbyć się odpadów
wielkogabarytowych poprzez dostarczenie do Gminnego Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów
Komunalnych.
10. Zużyty sprzęt
elektryczny i elektroniczny powstający w gospodarstwie domowym odbierany będzie
dwa razy w roku sprzed posesji, w
uprzednio uzgodnionym terminie. W każdym innym terminie można pozbyć się
odpadów wielkogabarytowych poprzez dostarczenie do Gminnego Punktu Selektywnego
Zbierania Odpadów Komunalnych.
11. Przeterminowane
leki należy wrzucać do oznakowanych pojemników rozmieszczonych w aptekach na
terenie miasta Żuromin lub samodzielnie dostarczać do Gminnego Punktu
Selektywnej Zbiórki Odpadów.
12. Odpady poremontowe
i budowlane można przekazywać do Gminnego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów .
14. W mieście
zabrania się:
1)
składowania
lub magazynowania wszelkich odpadów w miejscach do tego nieprzeznaczonych;
2)
umieszczenia
odpadów komunalnych z lokali handlowych, gastronomicznych, usługowych,
mieszkalnych i targowisk w koszach ulicznych;
3)
podrzucania
odpadów komunalnych na teren innej nieruchomości i do pojemników na odpady
komunalne będące w posiadaniu innego właściciela.
ROZDZIAŁ
VI
Wymagania
wynikające z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami
§ 13. 1. Zgodnie z zapisem w Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami
dla Mazowsza na lata 2012 – 2017 z uwzględnieniem lat 2018 – 2023,
gospodarka odpadami w województwie, funkcjonuje w oparciu o regiony gospodarki
odpadami komunalnymi (RGOK). Odpady komunalne zmieszane, odpady zielone i
bioodpady oraz pozostałości z sortowania i pozostałości po procesie
mechaniczno-biologicznego przetwarzania przeznaczone do składowania mogą być
zagospodarowywane wyłącznie w ramach danego regionu.
2. Dla Gminy i Miasta Żuromin został wyznaczony Płocki Region Gospodarki
Odpadami, a w nim – w oparciu o Uchwałę Nr 212/12 Sejmiku Województwa
Mazowieckiego z dn. 22 października 2012 r. w sprawie wykonania
Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami dla Mazowsza na lata 2012-2017 z
uwzględnieniem lat 2018 - 2023 - następujące instalacje:
1)
Instalacje regionalne do
przetwarzania odpadów komunalnych:
a)
mechaniczno-biologiczne przetwarzanie odpadów zmieszanych – MBP:
-
Zakład Utylizacji Odpadów Komunalnych w
Kobiernikach k/ Płocka Sp. z o.o. Zakład mechaniczno – biologicznego
przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, Kobierniki 42, 09-413
Sikórz;
-
Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w
Płońsku. Zakład mechaniczno – biologicznego przetwarzania zmieszanych odpadów
komunalnych i odpadów selektywnie zebranych w Poświętnem, 09-100 Płońsk;
b)
instalacje do przetwarzania
odpadów zielonych i bioodpadów – kompostownia: brak w regionie instalacji tego typu;
c)
składowiska odpadów komunalnych
– Zakład Usług
Komunalnych w Sierpcu - Składowisko odpadów komunalnych w m. Rachocin;
2)
Instalacje zastępcze do
czasu uruchomienia regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów
komunalnych:
a) mechaniczno-biologiczne
przetwarzanie odpadów zmieszanych – MBP:
-
Zakład Usług Komunalnych w Sierpcu -
Sortownia zmieszanych odpadów komunalnych oraz selektywnie zebranych, Rachocin,
gm. Sierpc;
-
Zakład Usług Remontowych i Konserwacyjnych w
Żurominie - Sortownia zmieszanych odpadów komunalnych, w m. Brudnice
-
PPHU ZEBRA s.j. w Sochaczewie - Sortownia
zmieszanych odpadów komunalnych oraz selektywnie zebranych, ul. Chemiczna 8,
Sochaczew,
b) instalacje do przetwarzania odpadów zielonych i bioodpadów –
kompostownia:
-
Zakład Utylizacji Odpadów
Komunalnych w Kobiernikach k/ Płocka Sp. z o.o. - Kompostownia odpadów
zielonych w m. Kobierniki, gm. Stara Biała;
-
Przedsiębiorstwo Gospodarki
Komunalnej w Płońsku - Kompostownia odpadów zielonych w m. Poświętne
c) składowiska odpadów powstających w procesie MBP i pozostałości z
sortowania – składowisko:
-
Składowisko odpadów w m. Jaskółowo, gm.
Nasielsk – (zastępcza, po rozbudowie – RIPOK),
-
Składowisko odpadów w m. Cieszewo, gm. Drobin
– (zastępcza, po rozbudowie – RIPOK),
-
Składowisko odpadów w m. Dalanówek, gm.
Płońsk – (zastępcza, po rozbudowie RIPOK),
-
Składowisko odpadów w m. Kuczbork – Wieś, gm.
Kuczbork – (zastępcza, do czasu wybudowania RIPOK (do zamknięcia)),
-
Składowisko odpadów w m. Brudnice, gm.
Żuromin – (zastępcza, do czasu wybudowania RIPOK),
-
Składowisko odpadów w m. Zakroczym, gm. Zakroczym
– ( zastępcza, po rozbudowie – RIPOK),
-
Składowisko odpadów w m. Gozdy, gm. Mochowo –
(zastępcza, do czasu wybudowania RIPOK (do zamknięcia)).
§ 14. Według Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami dla Mazowsza w
gospodarce odpadami komunalnymi przyjęto następujące cele:
1) objęcie zorganizowanym systemem odbierania odpadów komunalnych
wszystkich mieszkańców najpóźniej do dnia 1 lipca 2013roku;
2) objęcie wszystkich mieszkańców systemem selektywnego zbierania
odpadów najpóźniej do dnia 1 lipca 2013 roku;
3) zmniejszenie ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji
kierowanych na składowiska odpadów, aby nie było składowanych:
a) 2013 r. więcej niż 50%,
b) w 2020 r. więcej niż 35%, masy tych odpadów wytworzonych w 1995
r.;
4) zmniejszenie masy składowanych odpadów komunalnych do max 60%
wytworzonych odpadów do końca 2014 r.;
5) przygotowanie do ponownego wykorzystania i recykling materiałów
odpadowych, przynajmniej takich jak papier, metal, tworzywa sztuczne i szkło z
gospodarstw domowych i w miarę możliwości odpadów innego pochodzenia podobnych
do odpadów z gospodarstw domowych na poziomie minimum 50% ich masy do 2020
roku.
ROZDZIAŁ
VII
Obowiązki
osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem
lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych
do wspólnego użytku
§ 15. Osoby utrzymujące
zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa
i środków ostrożności, zapewniających
ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem
terenów przeznaczonych do użytku publicznego, ponoszą też pełną
odpowiedzialność za zachowanie tych zwierząt.
§ 16. 1. Zwierzęta domowe
winny być trzymane w pomieszczeniach zamkniętych lub na ogrodzonych
nieruchomościach zabezpieczonych przed ich samodzielnym wydostaniem się na
zewnątrz.
2. W budynkach
jednorodzinnych i wielorodzinnych zabrania się utrzymywania zwierząt domowych w
mieszkaniach , w ilościach stwarzających uciążliwość dla zamieszkujących w nich
ludzi i dla nieruchomości sąsiednich, w szczególności prowadzenia hodowli psów
i kotów,
3. Do obowiązków osób utrzymujących
zwierzęta domowe, a w szczególności psy, należy:
1)
zachowanie
bezpieczeństwa i środków ostrożności zapewniających ochronę przed zagrożeniem
oraz uciążliwością dla ludzi;
2)
wyposażenie
psa w obrożę;
3)
prowadzenie
w miejscu publicznym psa na uwięzi z nałożonym kagańcem;
4)
stały
skuteczny dozór nad psami i innymi zwierzętami domowymi, z zastrzeżeniem ust.
3;
5)
usuwanie
niezwłocznie zanieczyszczeń pozostawionych przez psy i inne zwierzęta w
obiektach i na innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego, a w
szczególności na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych
(zieleńcach, parkach, itp.);
4. Zwolnienie psa ze
smyczy, ale z nałożonym kagańcem, jest dozwolone jedynie w miejscach mało
uczęszczanych przez ludzi.
5. Zwolnienie ze
smyczy psów bez kagańca jest dozwolone wyłącznie na terenie nieruchomości
należycie ogrodzonej, w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez psa i
wykluczający dostęp osób trzecich, odpowiednio oznakowanej tabliczką ze
stosownym ostrzeżeniem.
6. Właściciel psa,
zamieszkały na terenie miasta Żuromin, zobowiązany jest dokonać jego
rejestracji w Urzędzie Gminy i Miasta Żuromin oraz oznakować go poprzez
umieszczenie na obroży numeru identyfikacyjnego.
7. Właściciel nowo
nabytego psa jest zobowiązany do zarejestrowania go w terminie 14 dni od dnia
nabycia.
8. Właściciel psa
zobowiązany jest do posiadania aktualnych świadectw szczepienia psa przeciwko
wściekliźnie.
§ 17. Zasady postępowania z
bezdomnymi zwierzętami na terenie gminy reguluje odrębna uchwała Rady Miejskiej
w Żurominie.
ROZDZIAŁ
VIII
Wymagania
odnośnie do utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach
wyłączonych
z produkcji rolniczej
§ 18. 1. Przetrzymywanie i
hodowla zwierząt gospodarskich jest zabronione na terenach oznaczonych w
miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego , jako wyłączone z
produkcji rolniczej.
2. Zakaz utrzymywania
zwierząt gospodarskich dotyczy także zwartych terenów, zajętych przez
budownictwo wielorodzinne, jednorodzinne, instytucje użyteczności publicznej,
centra handlowe, hotele, strefy przemysłowe, ogrody działkowe.
3. Na innych terenach
wyłączonych z produkcji rolnej dopuszcza się możliwość chowu i utrzymywania
zwierząt gospodarskich, pod warunkiem spełnienia wymogów
sanitarno-weterynaryjnych, hodowlanych, budowlanych, ochrony środowiska i
ochrony zwierząt określonych w przepisach prawa, a w szczególności:
1)
zapewnienia
odpowiednich pomieszczeń w budynkach oraz właściwych warunków bytowania i
opieki zwierząt, zgodny z normami dla danego gatunku, wieku i stanu
fizjologicznego zwierzęcia;
2)
wytwarzane
podczas prowadzenia hodowli odpady i nieczystości będą gromadzone i usuwane
zgodnie z obowiązującymi przepisami i nie będą powodować zanieczyszczenia
terenu nieruchomości oraz wód powierzchniowych i podziemnych oraz powietrza;
3)
niepowodowanie
przez prowadzona hodowlę uciążliwości, w szczególności zapachowych dla
współużytkowników oraz użytkowników nieruchomości sąsiednich;
4)
przestrzeganie
obowiązujących przepisów sanitarno-epidemiologicznych.
4. Zakazuje się
prowadzenie hodowli i utrzymywania gołębi w zwartej zabudowie mieszkaniowej,
między innymi w budynkach wielorodzinnych.
ROZDZIAŁ
IX
Obszary
podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania
§ 19. 1. Obowiązkowi
deratyzacji podlegają w szczególności miejsca gromadzenia odpadów komunalnych,
studzienki przyłączy kanalizacyjnych, budynki inwentarskie, w których
przebywają zwierzęta gospodarskie.
2. Ustala się termin
przeprowadzenia deratyzacji raz w roku w okresie jesiennym do 31 października.
ROZDZIAŁ
X
Postanowienia
końcowe
§ 20. Nadzór nad realizacją
obowiązków wynikających z niniejszego Regulaminu sprawuje Burmistrz Gminy i
Miasta Żuromin poprzez działania
funkcjonariuszy Straży Miejskiej oraz uprawnionych pracowników Urzędu Gminy i
Miasta w Żurominie.
§ 21. Wykonanie uchwały
powierza się Burmistrzowi Gminy i Miasta Żuromin.
§ 22. Uchwała wchodzi w
życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa
Mazowieckiego.
§ 23. Z dniem wejścia w
życie niniejszej uchwały tracą moc uchwały:
1)
Nr
306/XXXVI/2006 Rady Miejskie w Żurominie z dnia 14 lutego 2006 roku w sprawie
uchwalenia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy i Miasta
Żuromin (Dz.Urz.Woj. Mazowieckiego z 2006r. Nr 64, poz. 2091);
2)
Nr
221/XXXI/09 Rady Miejskie w Żurominie z dnia 28 maja 2009r. w sprawie zmiany
Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy i Miasta Żuromin
(Dz.Urz.Woj. Mazowieckiego z 2009r. Nr 111, poz. 3160);
3)
Nr
106/XIII/11 Rady Miejskie w Żurominie z dnia 24 listopada 2011r. w sprawie
zmiany Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy i Miasta
Żuromin (Dz.Urz.Woj. Mazowieckiego z 2011r. Nr 235, poz. 8290);
|