Bezpieczeństwo pieszych - ruszyła kampania „Piesi” – Użyj wyobraźni
Piesi są najmniej chronionymi uczestnikami ruchu drogowego i niejednokrotnie stają się ofiarami tragicznych wypadków.
Można się o tym przekonać przeglądając policyjne statystyki, ponad 35 procent ofiar zabitych w wypadkach to piesi.
Zagrożenie pieszych na drogach w Polsce jest nawet kilkakrotnie wyższe niż w innych krajach. Każdego roku około 16 tysięcy pieszych ulega wypadkom drogowym (32,1proc. ogółu), w których ginie blisko 2 tysiące osób (35,2 proc. ogółu zabitych), a ponad 15 tysięcy odnosi obrażenia ciała (24 proc. ogółu).
Niepokojące jest, że bardzo dużo potrąceń ma miejsce na przejściach dla pieszych (w 2007 roku 28,5 proc.).
Wychodząc naprzeciw zdiagnozowanym zagrożeniom dotyczącym tej kategorii uczestników ruchu, Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji podjęło decyzję o zainicjowaniu kampanii profilaktyczno-edukacyjnej pn. „Piesi”.
Inicjatywa podjęcia działań zmierzających do polepszenia bezpieczeństwa pieszych spotkała się z szerokim odzewem innych instytucji i organizacji społecznych, co pozwoliło zawiązać koalicję na rzecz bezpieczeństwa pieszych.
Celem działań jest dążenie do zmniejszenia liczby potrąceń pieszych przez kierujących pojazdami, a także podniesienie świadomości osób pieszych na temat zagrożeń z jakimi mogą spotkać się na drodze.
W czasie złej widoczności, gdy pieszy ma na sobie ubranie w spokojnych szaro-czarnych kolorach i nie posiada na wierzchniej odzieży elementów odblaskowych, kierowca dostrzega go z dużym opóźnieniem.
Pamiętajmy, że w ciemnościach pieszy widzi reflektory samochodu nawet z odległości kilku kilometrów, ale kierowca dostrzeże go dopiero, gdy zauważy sylwetkę człowieka w zasięgu świateł samochodu. Po ciemku, bez elementów odblaskowych, jesteśmy widoczni w światłach mijania z odległości zaledwie 20 – 30 metrów.
Jeśli kierowca jedzie prędkością 90 km / godz., to pokonuje 25 metrów drogi w ciągu jednej sekundy i nie ma szans na jakąkolwiek reakcję gdy zauważy na swojej drodze pieszego.
Jeśli jednak pieszy wyposażony jest w element odblaskowy, odbijający światła samochodu, kierowca spostrzeże go już z odległości 130 -150 metrów, czyli około pięciu razy szybciej ! To może uratować pieszemu życie.
Powszechne stosowanie elementów odblaskowych w różnej formie - zawieszki, opaski, kamizelki, jaskrawe parasolki i.in., spowoduje, że szansa pieszego na uniknięcie potrącenia w warunkach złej widoczności znacznie wzrośnie, nawet jeśli popełni on błąd np. będzie się poruszał niewłaściwą stroną jezdni.
Prawidłowo noszone odblaski powinny być umieszczone w takim miejscu, aby znalazły się w polu działania świateł samochodowych i były zauważalne dla kierujących nadjeżdżających z obu kierunków (z tylu i z przodu).
Prawo o ruchu drogowym stanowi, że dziecko w wieku do 15 lat, poruszające się po drodze, po zmierzchu, poza obszarem zabudowanym, jest zobowiązane używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu. Do tego zapisu nikogo nie trzeba przekonywać, warto jednak namówić dzieci, aby nosiły „odblaski”, nawet jeśli przepisy tego nie wymagają, czyli najlepiej przez całą jesień, zimę i wczesną wiosnę, zarówno w dzień jak i po zmierzchu.
Nie tylko poza obszarem zabudowanym ale wszędzie gdzie się poruszają. Zwyczaj ten powinien dotyczyć wszystkich pieszych niezależnie od wieku i obowiązujących przepisów prawa.
Podstawową regułą bezpieczeństwa jest zasada „widzieć i być widocznym”.
Ferie zimowe to czas wzmożonego ruchu na drogach, a także dużo gorsze, niż zwykle warunki jazdy. Zrób wszystko, co w Twojej mocy, by Twoje dziecko było bezpieczne – w drodze na zimowisko, w domu i poza nim.
PODRÓŻUJĄC WŁASNYM AUTEM PAMIĘTAJ, ABY:
· sprawdzić stan techniczny pojazdu i usunąć nawet najdrobniejsze usterki
· odpowiednio zamocować foteliki dla dzieci dostosowane do ich wieku i wagi (w fotelikach należy przewozić dzieci do 12 roku życia, których wzrost nie przekracza 150 cm)
· zapinać pasy bezpieczeństwa nawet na krótkich trasach oraz na drogach dobrze Ci znanych
· przewozić wszelkie (nawet małe) przedmioty w bagażniku, ponieważ pozostawione luzem przy gwałtownym hamowaniu mogą być przyczyną nieszczęścia
· uczulić dzieci, aby opuszczały auto zawsze od strony chodnika
· zapewnić dzieciom odpowiednie elementy odblaskowe podczas przemieszczania się pieszo po zmierzchu
Przed wyjazdem na ferie powinno się też przypomnieć dziecku podstawowe zasady bezpieczeństwa ruchu drogowego. W tym celu warto skorzystać z pomocnego narzędzia, jakim jest bezpłatny program multimedialny „Bezpieczeństwo dla Wszystkich” znajdujący się na stronie http://bezpieczenstwo.renault.pl/. Ten sam program, ciekawe zabawy i quizy w nim zawarte, pomogą też umilić ferie, jeśli dziecko zostaje w domu.
JEŚLI DZIECKO WYJEŻDŻA NA ZIMOWISKO:
· sprawdź, czy organizator ma zezwolenie na prowadzenie zimowiska w oferowanym miejscu i czy zapewnia dzieciom opiekę medyczną
· upewnij się, czy organizator ubezpiecza imprezę od następstw nieszczęśliwych wypadków
· sprawdź, czy organizator jest zarejestrowany w kuratorium oświaty (kolonie i zimowiska powinny być zgłaszane do właściwego kuratorium oświaty) i czy opiekunowie mają uprawnienia i przygotowanie zawodowe do tej pracy
· potwierdź, czy z dziećmi jedzie odpowiednia liczba opiekunów (1 na 15 dzieci)
· dokładnie sprawdź, czy firma przewozowa ma zezwolenie na krajowy przewóz osób i czy dysponuje taborem zastępczym w razie awarii
· upewnij się, czy pojazd, którym mają jechać dzieci, ma ważne badania techniczne (autobus powyżej 15 miejsc-badania co pół roku), ubezpieczenie OC oraz inne (np. NW)
· zaopatrz dziecko w kartkę z niezbędnymi danymi osobowymi, telefonami, pod które można dzwonić w razie potrzeby, ale także m.in. z informacją o lekach, jakie przyjmuje czy na co jest uczulone
· nie pozwól dziecku zabierać ze sobą wartościowych przedmiotów, aby uniknąć kradzieży
Opiekunowie dzieci oraz organizatorzy wyjazdu zawsze mogą poprosić o kontrolę autokaru przewożącego dzieci lub młodzież na zimowy wypoczynek. Kontrolę może przeprowadzić policja lub Inspekcja Transportu Drogowego. Ważne jedynie, by o terminie wyjazdu powiadomić służby nieco wcześniej (co najmniej kilka dni przed wyjazdem). Policjanci lub inspektorzy sprawdzą stan techniczny pojazdu, czas pracy kierowców oraz ich trzeźwość.
JEŚLI DZIECKO ZOSTAJE W DOMU:
· spróbuj mu umożliwić uczestnictwo w półkoloniach, zajęciach zorganizowanych w szkołach, świetlicach czy domach kultury
· jeśli to nie możliwe, na czas nieobecności rodziców lub opiekunów w domu zapewnij najmłodszym opiekę osoby zaufanej
· zostaw przy telefonie swój numer telefonu, numery osób zaufanych oraz numery alarmowe (997 – policja, 998 – straż pożarna, 999 – pogotowie ratunkowe)
· przekaż sąsiadom klucze do domu, na wypadek gdyby dziecku potrzebna była pomoc (np. w razie pożaru)
· przypomnij o konieczności zamykania drzwi od wewnątrz i o zakazie wpuszczania osób nieznajomych do domu
JEŚLI DZIECKO BAWI SIĘ POZA DOMEM NAUCZ JE, BY:
· klucze do mieszkania nosiło zawsze dobrze zabezpieczone pod odzieżą i nie podawało nikomu swojego adresu
· pod żadnym pozorem nie ulegało namowom nieznajomych, by wpuścić ich do mieszkania
· nie wsiadało do samochodów osób nieznajomych
· nie ulegało nieznajomym proponującym słodycze, spacer lub zapraszającym do swoich mieszkań
· nie przyjmowało na przechowanie żadnych przedmiotów od nieznajomych (mogą pochodzić z przestępstwa)
Życzymy Dzieciom i Rodzicom miłych i bezpiecznych ferii zimowych!
Uwagi do rowerzystów
Rowerzysta powinien pamiętać, że:
· Na przejściu dla pieszych kierowca spodziewa się obiektu poruszającego się z prędkością pieszego. wjeżdżając na rowerze na przejście dla pieszych nie tylko łamiemy przepisy ale narażamy się na to, że kierowca nas w porę nie zauważy.
· Oświetlenie, to nie tylko obowiązkowe wyposażenie roweru, to także szansa, że zostaniemy dostrzeżeni przez kierowcę odpowiednio wcześnie a nie wtedy, gdy jest za późno na hamowanie.
· Nie należy bezgranicznie wierzyć w posiadanie pierwszeństwa przejazdu. Lepiej zachować rozwagę przy przejeżdżaniu przez przejazd dla rowerzystów niż narazić się na obrażenia ciała w kontakcie z pojazdem.
· Rowerzysta może korzystać z pobocza lub jezdni tylko w razie braku drogi dla rowerów lub rowerów i pieszych.
· Kask, mimo że nie jest obowiązkowy, znacznie zmniejsza prawdopodobieństwo urazu podczas kolizji lub upadku z roweru. Myśleć trzeba przed zdarzeniem. Później już może nie być czym.
Czasem warto, a nawet trzeba zrezygnować z jazdy rowerem. Jeśli nie musisz
· nie ryzykuj jazdy po bardzo ruchliwej jezdni, nie wsiadaj także na rower podczas złej widoczności – w czasie mgły, deszczu czy o zmierzchu na źle oświetlonej drodze. W takich warunkach łatwo o wypadek.
Poza tym, każdy rowerzysta powinien pamiętać, że:
· rowerzysta jadący drogą przeznaczoną dla rowerzystów i pieszych jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym;
· korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest dozwolone wyjątkowo, gdy:
· opiekuje się on osobą w wieku do 10 lat kierującą rowerem;
· szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów dozwolony jest z prędkością większą niż 60 km/h, wynosi co najmniej 2 metry i brak jest wydzielonej drogi dla rowerów;
· kierujący rowerem korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym;
· przewozić pasażera na specjalnym siodełku oraz kierować rowerem wieloosobowym może tylko osoba, która ukończyła 17 lat;
· kierujący rowerem może jechać lewą stroną jezdni, jeśli opiekuje się on osobą kierującą rowerem w wieku do lat 10 oraz pod warunkiem zajmowania miejsca jak najbliżej jej krawędzi i ustępowania miejsca nadjeżdżającym pojazdom;
Kierującemu rowerem lub motorowerem zabrania się:
· jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu,
· jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach,
· czepiania się pojazdów.
Rowerzysto pamiętaj o powyższych zaleceniach.
· nie ryzykuj jazdy po bardzo ruchliwej jezdni, nie wsiadaj także na rower podczas złej widoczności – w czasie mgły, deszczu czy o zmierzchu na źle oświetlonej drodze. W takich warunkach łatwo o wypadek.
Poza tym, każdy rowerzysta powinien pamiętać, że:
· rowerzysta jadący drogą przeznaczoną dla rowerzystów i pieszych jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym;
· korzystanie z chodnika lub drogi dla pieszych przez kierującego rowerem jest dozwolone wyjątkowo, gdy:
· opiekuje się on osobą w wieku do 10 lat kierującą rowerem;
· szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów dozwolony jest z prędkością większą niż 60 km/h, wynosi co najmniej 2 metry i brak jest wydzielonej drogi dla rowerów;
· kierujący rowerem korzystając z chodnika lub drogi dla pieszych jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym;
· przewozić pasażera na specjalnym siodełku oraz kierować rowerem wieloosobowym może tylko osoba, która ukończyła 17 lat;
· kierujący rowerem może jechać lewą stroną jezdni, jeśli opiekuje się on osobą kierującą rowerem w wieku do lat 10 oraz pod warunkiem zajmowania miejsca jak najbliżej jej krawędzi i ustępowania miejsca nadjeżdżającym pojazdom;
Kierującemu rowerem lub motorowerem zabrania się:
· jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu,
· jazdy bez trzymania co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach lub podnóżkach,
· czepiania się pojazdów.
Rowerzysto pamiętaj o powyższych zaleceniach.
Oficer Prasowy
Komendanta Powiatowego Policji
w Żurominie sierż. szt. mgr Tomasz Wnuk
APEL Komendanta Powiatowego Policji w Żurominie
Każdego dnia środki masowego przekazu informują nas o tragediach na naszych drogach. Tylko w ciągu 11 miesięcy bieżącego roku na drogach naszego powiatu zaistniało 30 wypadków w tym 7 ze skutkiem śmiertelnym, łącznie zginęło 8 osób a 30 zostało rannych. Analizując przyczyny wypadków ze skutkiem śmiertelnym, stwierdzono, że w 4 przypadkach kierowcy znajdowali się pod działaniem alkoholu, w dwóch przypadkach przyczyną była prędkość, natomiast w jednym przypadku brak oświetlenia przy rowerze. Przykłady można mnożyć. Czy one nas poruszają? Czy nie przyzwyczailiśmy się do tych informacji i myślimy, że to może spotkać każdą osobę, ale na pewno nie nas?
Często po zmroku, w jesiennej mgle, kierujący pojazdem w ostatniej chwili dostrzega poruszającego się drogą pieszego. Rozpędzony samochód niestety nie zatrzyma się w miejscu.
Przecież tak niewiele potrzeba , byśmy mogli przyczynić się do naszego wspólnego bezpieczeństwa i ocalić życie własne i innych.
Wystarczy trzeźwy i jadący rozważnie samochodem kierowca, poruszający się po lewej stronie drogi i przechodzący w miejscach dozwolonych pieszy, używanie przez pieszych i rowerzystów w nocy i w czasie niedostatecznej widoczności oświetlenia, elementów odblaskowych, które będą widoczne ze znacznej odległości.
Apeluje do wszystkich kierowców, rowerzystów i pieszych o zachowanie szczególnej ostrożności w okresie przedświątecznym jak również Świąt Bożego Narodzenia.
Niech te wstrząsające fakty o tragediach na naszych drogach poruszą nasze sumienia, abyśmy nigdy nie zapomnieli, że mamy tylko jedno życie, które jest darem Bożym i jesteśmy za nie odpowiedzialni.
Niech krzyże stawiane wzdłuż ulic w naszych wioskach i miastach przypominają nam, że życie jest zbyt cenne, by je zostawiać na drodze.
Jak dziecko postrzega ruch drogowy
Widzenie
Pole widzenia osoby dorosłej wynosi około 180° – dziecka do 8 lat około 70°. Dziecko widzi kontrastami. Potrzebuje 3-4 sekundy, by odróżnić stojący samochód od samochodu jadącego powoli. Postrzega ulicę (ruch drogowy) w sposób statyczny. Myli wielkość i odległość. Myli pojęcia „widzieć” i „być widzianym”. Nie uświadamia sobie złudzeń optycznych. Pole widzenia dziecka w wieku około 6 lat mieści się na wysokości około 1 metra nad ziemią.
Słyszenie
Dziecko ma dobry słuch, ale nie jest w stanie określić dokładnie źródła dźwięku. Hałasy ulicy utrudniają dziecku koncentrowanie się na ruchu drogowym. Dziecko reaguje tylko na jeden dźwięk na raz, najważniejszy dla niego.
Zależność przyczynowo-skutkowa
Dziecko nie rozumie dobrze zależności pomiędzy przyczyną i skutkiem i nie wie, jak zmieni się sytuacja na drodze.
Odległość – czas – prędkość
Dziecko ma trudności z oceną odległości. Nie ma też poczucia czasu, dlatego nie potrafi dobrze ocenić prędkości, tzn. stosunku odległości i czasu.
Przykład dorosłych
Dzieci naśladują zachowanie dorosłych, ale wyciągają błędne wnioski z obserwacji ich zachowania.
Fałszywe wyobrażenia
Dzieci traktują ulicę jak miejsce do zabawy. Uważają, że samochód to przyjazny przedmiot, a na przejściach dla pieszych nie może się im stać nic złego.
Dziecko w foteliku
Pamiętając o bezpieczeństwie, szczególną uwagę należy zwrócić na dzieci, zwłaszcza, że one same najczęściej nie upomną się o to by zapewnić im bezpieczne warunki podróży. Przepis nakazujący: "w pojeździe samochodowym wyposażonym w pasy bezpieczeństwa dziecko w wieku do lat 12, nie przekraczające 150 cm wzrostu, przewozi się w foteliku ochronnym lub innym urządzeniu do przewożenia dzieci, odpowiadającym wadze i wzrostowi dziecka oraz właściwym warunkom technicznym" - nie budzi kontrowersji. Foteliki dla dzieci spełniają w aucie kilka ról. Podczas jazdy umiejscawiają dziecko, nie pozwalając mu przemieszczać się po wnętrzu samochodu. Zabezpieczają je przed skutkami gwałtownych hamowań czy zmian kierunku jazdy. W razie wypadku czy kolizji foteliki pełnią dla dziecka funkcję ochronną, dając szanse na zmniejszenie skutków zderzenia, opóźniają ruch dziecka, rozkładają działające podczas wypadku siły na większy obszar i ukierunkowują je na silniejsze części ciała (klatkę piersiową i miednicę).
Mówiąc o przewożeniu dzieci w samochodach należy przypomnieć, kolejny bardzo istotny zapis prawa o ruchu drogowym: "kierującemu pojazdem zabrania się przewożenia, poza specjalnym fotelikiem ochronnym, dziecka w wieku do 12 lat na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego". Artykuł ten dotyczy wszystkich samochodów osobowych oraz autobusów i samochodów ciężarowych, nawet wtedy, gdy nie są one wyposażone w pasy bezpieczeństwa. Jeśli kierowca nie ma jak zamocować fotelika w pojeździe, to nie może przewozić dziecka na przednim siedzeniu. "Kierującemu pojazdem zabrania się przewożenia w foteliku ochronnym dziecka siedzącego tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego wyposażonego w poduszkę powietrzną dla pasażera". To zapis chroniący dzieci przed negatywnym działaniem poduszki powietrznej.