Przystąpienie do prac związanych z budową obwodnicy w Żurominie
W listopadzie 2004 roku Burmistrz Zbigniew Nosek wystąpił do Wydziału Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego w Warszwie o uzgodnienie koncepcji budowy obwodnicy w Żurominie. Autorem koncepcji obwodnicy jest Pani Maria Budzińska. Na podstawie przedstawionych materiałów i wstępnej analizy ruchu drogowego Urząd Marszałkowski postawił uzgodnić projekt pod warunkiem połączenia projektowanej obwodnicy z istniejącymi drogami wojewódzkimi 541 i 563 (ul.Lidzbarskiej i Wyzwolenia) przy pomocy rond.
Po wybudowaniu obwodnica byłaby drogą wojewódzką a ulice Warszawska, Lidzbarska i część ulicy Wyzwolenia w granicach miasta stałyby się drogami gminnymi.
Pierwsze rondo usytuowane byłoby koło cmentarza parafialnego.
Drugie na skrzyżowaniu ulic Wyzwolenia, Towarowa, Zielona.
Gmina Żuromin jest właścicielem pasa gruntu o szerokości 30 m od ulicy Wyzwolenia do ulicy Warszawskiej. Natomiast odcinek ulicy Okrężnej od ulicy Wyzwolenia w kierunku cmentarza parafialnego ma obecnie szerokość 12 m.
W dniu 28 lutego 2005 roku odbyło się spotkanie z częścią właścicieli gruntów rolnych przyległych do ulicy Okrężnej, od których konieczne jest wykupienie do poszerzenia pasa drogowego do minimum 24 metrów. W marcu zaplanowano spotkanie z pozostałymi właścicielami niezbędnego gruntu.
W chwili obecnej gmina ma opracowaną decyzję o warunkach zabudowy i zaawansowany projekt odcinka od skrzyżowania na tzw "magazynach" do cmentarza o długości 1 km z dwoma rondami.
Przygotowywana dokumentacja i regulowanie prawa własności gruntu pod planowaną inwestycję wykonywane jest w celu złożenia wniosku o środki unijne. Wykonanie inwestycji planuje się na lata 2006 - 2013.
Długość całej planowanej obwodnicy wyniesie 3 km. Jej koszt szacowany jest wstępnie na 4,5 mln zł.
Budowa tak planowanej obwodnicy poprawiłaby stan bezpieczeństwa, znacznie usprawniłaby ruch, a przede wszystkim dałaby możliwość ominięcia centrum miasta na kierunkach Sierpc - Lidzbark, Lidzbark - Rypin i Rypin - Sierpc.
|