STATUT SZKOŁY
Załącznik do Uchwały Nr 12/ 2007 Rady Pedagogicznej
Szkoły Podstawowej nr 2 w Żurominie
z dnia 28 sierpnia 2007 r.
z uwzględnieniem zmian uchwalonych 23 kwietnia 2008 r.
( Uchwała nr 6/2008, 26 sierpnia 2009 r. ( Uchwała nr 7/2009),
23 listopada 2010 r. ( Uchwała nr 11/2010)
i 06 marca 2013 r. ( Uchwała nr 2/2013)
§ 1
1. Szkoła nosi nazwę :
Szkoła Podstawowa nr 2 im. Kornela Makuszyńskiego z Klasami Sportowymi
i wchodzi w skład Zespołu Szkół nr 2 w Żurominie z Klasami Sportowymi.
Szkoła używa nazwy: Zespół Szkół nr 2 w Żurominie-Szkoła Podstawowa nr2
im. Kornela Makuszyńskiego w Żurominie.
2. Budynek szkoły znajduje się przy ulicy Wiatracznej 16.
3. Szkoła używa pieczęci:
1) okrągłej dużej i małej z godłem państwowym i napisem:
Samorządowa Szkoła Podstawowa nr 2 w Żurominie
2) podłużnej - ZESPÓŁ SZKÓŁ nr 2 w Żurominie
Szkoła Podstawowa Nr 2
im. Kornela Makuszyńskiego
09 – 300 Żuromin, ul. Wiatraczna 16
tel./ fax (023) 657 32 24 , NIP 511 - 01 - 37 - 524
4. Szkoła jest szkołą publiczną sześcioletnią.
5. Organem prowadzącym szkołę jest Gmina i Miasto Żuromin.
6. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą jest Mazowiecki
Kurator Oświaty.
7. W szkole funkcjonują:
- sale dydaktyczne, w tym pracownia komputerowa,
- sale gimnastyczne,
- świetlica,
- biblioteka,
- stołówka,
- gabinet profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej,
- gabinet stomatologiczny,
- pomieszczenia administracyjne.
Cele i zadania szkoły
§ 2
Nadrzędnym celem pracy edukacyjnej szkoły jest wszechstronny rozwój uczniów.
§ 3
1. W zakresie nauczania szkoła zapewnia uczniom w szczególności :
1) naukę poprawnego i swobodnego wypowiadania się, pisania i czytania ze zrozumieniem,
2) poznawanie wymaganych pojęć i zdobywanie rzetelnej wiedzy umożliwiającej kontynuację nauki na następnym etapie kształcenia,
3) dochodzenie do rozumienia, a nie tylko pamięciowego opanowania przekazywanych treści,
4) traktowanie wiadomości przedmiotowych w sposób integralny,prowadzący do lepszego rozumienia świata,ludzi i siebie,
5) poznawanie zasad rozwoju osobowego i życia społecznego,
6) poznawanie dziedzictwa kultury narodowej postrzeganej w perspektywie kultury europejskiej,
2. W zakresie kształcenia umiejętności wykorzystywania zdobywanej wiedzy nauczyciele stwarzają uczniom warunki do nabywania następujących:
1) planowania, organizowania i oceniania własnej nauki, przyjmowania za nią coraz większej odpowiedzialności,
2) poprawnego posługiwania się językiem ojczystym, skutecznego porozumiewania się w różnych sytuacjach, prezentacji własnego punktu widzenia i uwzględniania poglądów innych ludzi,
3) efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie, rozwiązywaniaproblemów w sposób twórczy,
4) poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł,
5) rozwijania sprawności umysłowych oraz osobistych zainteresowań.
3. Praca wychowawcza szkoły stanowi wsparcie – w tym zakresie – obowiązków rodziców.
4. W pracy wychowawczej nauczyciele zmierzają do tego, by uczniowie :
1) znajdowali w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju – w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, estetycznym, moralnym,
2) rozwijali w sobie dociekliwość poznawczą, ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy, dobra , piękna,
3) godzili umiejętnie dążenie do dobra własnego z dobrem innych, odpowiedzialność za siebie z odpowiedzialnością za innych, wolność własną z wolnością innych,
4) uczyli się szacunku dla dobra wspólnego, przygotowywali do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej i w państwie w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych.
§ 4
1. Realizując zadania wymienione w § 3. nauczyciele dostosowują sposób przekazywania odpowiedniej wiedzy,kształtowania umiejętności i postaw uczniów do naturalnej aktywności dzieci .
2. Wspomagając rozwój ucznia jako osoby i wprowadzając go w życie społeczne, edukacja w szkole przede wszystkim:
1) rozwija możliwości poznawcze uczniów, by umożliwić im przechodzenie od dziecięcego do bardziej dojrzałego i uporządkowanego rozumienia świata,
2) umacnia wiarę ucznia we własne siły,
3) rozbudza i rozwija wrażliwość estetyczną i moralną uczniów oraz ich indywidualne zdolności twórcze i zainteresowania nie tylko podczas obowiązkowych zajęć edukacyjnych,ale również poprzez organizowanie różnych form zajęć dodatkowych, np. kół zainteresowań i kół przedmiotowych,
4) zapewnia warunki do harmonijnego rozwoju fizycznego i psychicznego oraz zachowań prozdrowotnych; w tym celu organizuje się także dodatkowe zajęcia sportowe w ramach
UKS „SOKÓŁ”,
5) uwzględnia zasady wolności religijnej, Konwencji Praw Dziecka, Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka; szkoła organizuje naukę religii ( etyki ) zgodnie z obowiązującymi przepisami,
6) uwzględnia indywidualne potrzeby ucznia, szkoła udziela i organizuje uczniom pomoc psychologiczno-pedagogiczną zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 5
1. Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb i własnych możliwości. Zapewnia im bezpieczne i higieniczne warunki nauki. W tygodniowym rozkładzie zajęć dydaktyczno-wychowawczych nie wolno grupować jednostek lekcyjnych tego samego przedmiotu w ciągu dnia, chyba że wymaga tego program lub plan nauczania. Rozkład ten powinien uwzględniać potrzebę równomiernego obciążenia zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia.
2. Szkoła organizuje opiekę nad uczniami czasowo lub na stałe niepełnosprawnymi, otaczając ich
indywidualną opieką za pośrednictwem wychowawcy, a także zwalniając z zajęć zgodnie z
zaleceniem lekarza.
3. Za zgodą organu prowadzącego dyrektor przydziela dodatkowe godziny na prowadzenie
indywidualnych zajęć rewalidacyjnych z uczniami niepełnosprawnymi.
4. Uczniom, którzy na skutek choroby nie mogą uczęszczać na zajęcia, szkoła organizuje nauczanie
indywidualne w domu, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
5. Opiekę nad uczniami podczas zajęć edukacyjnych ( w tym pozalekcyjnych ) sprawują prowadzący
je nauczyciele. Są odpowiedzialni za bezpieczeństwo uczniów. Na początku roku szkolnego na
pierwszych zajęciach nauczyciel zapoznaje uczniów z zasadami bhp i odnotowuje ten fakt w
dzienniku lekcyjnym w rubryce „temat”.
6. Każdy nauczyciel zobowiązany jest do punktualnego rozpoczynania i kończenia zajęć
edukacyjnych.
7. Każda lekcja powinna rozpocząć się od sprawdzenia obecności uczniów i odnotowania ich
nieobecności.
8. Po zakończeniu lekcji nauczyciel, wychodząc z sali, uchyla okno (bądź okna -w zależności
od temperatury na zewnątrz) w celu jej wywietrzenia.
9. Każdy nauczyciel systematycznie kontroluje miejsce, gdzie prowadzi zajęcia. Dostrzeżone
zagrożenia niezwłocznie zgłasza dyrektorowi szkoły.
10.W salach gimnastycznych i na boisku nauczyciel prowadzący zajęcia:
a) przed ich rozpoczęciem upewnia się, czy sprzęt sportowy jest sprawny,
b) dba o dobrą organizację zajęć i zdyscyplinowanie uczniów,
c) dostosowuje wymagania i formę zajęć do możliwości fizycznych uczniów,
d) asekuruje uczniów podczas ćwiczeń na przyrządach.
11. Sprzęt i urządzenia sportowe znajdujące się na boiskach powinny być wykorzystywane
zgodnie z przeznaczeniem.
12. Szczegółowe zasady korzystania z sal gimnastycznych i boisk powinne być wywieszone w
widocznym miejscu.
13. Za bezpieczeństwo dzieci w świetlicy odpowiada nauczyciel świetlicy. Uczeń może wyjść ze
świetlicy jedynie z osobą, która jest upoważniona do tego na piśmie przez rodziców lub
prawnych opiekunów.
14. Opuszczanie miejsca pracy przez nauczyciela (wyjście w trakcie zajęć) jest możliwe pod
warunkiem, że wyrazi na to zgodę dyrektor, a opiekę nad klasą przejmie w tym czasie inny
pracownik szkoły.
15. W szczególnie uzasadnionych przypadkach ( choroba nauczyciela) dopuszczalne
jest łączenie dwóch klas i przekazanie opieki nad nimi jednemu nauczycielowi.
16. Nauczyciel nie może wyprosić ucznia z klasy, jeśli nie jest w stanie zapewnić mu
odpowiedniej opieki.
17. Jeżeli uczeń musi wyjść ze szkoły wcześniej niż przewiduje to jego plan zajęć, może go zwolnić wychowawca klasy lub nauczyciel danych zajęć edukacyjnych, na pisemny wniosek rodziców, w którym podano przyczynę zwolnienia oraz dzień i godzinę wyjścia ucznia ze szkoły. Rodzic może też zwolnić dziecko osobiście.
18. Podczas przerw międzylekcyjnych opiekę nad uczniami sprawują dyżurujący nauczyciele :
1) dyżury nauczycieli są dwuzmianowe -
I od 7. 45 do 11. 30
II od 11. 30 do zakończenia przez nauczyciela dyżurnego swoich zajęć
( łącznie z przerwą po jego ostatniej lekcji ),
2) na piętrze dyżur pełni co najmniej dwóch nauczycieli, podobnie na parterze podczas II
dyżuru, dopuszcza się tu pełnienie I dyżuru przez jednego nauczyciela,
3) w bloku sportowym dyżurują nauczyciele wychowania fizycznego,
4) w maju, czerwcu i wrześniu podczas długich przerw jeden nauczyciel z piętra i jeden z parteru
pełnią dyżury na boisku szkolnym,
5) harmonogram dyżurów w bloku A opracowuje dyrektor, w bloku sportowym nauczyciele
wychowania fizycznego, a zatwierdza dyrektor szkoły,
6) w razie nieobecności nauczycieli dyżurujących w wyznaczonym dniu, dyrektor wyznacza w
zastępstwie innych nauczycieli do pełnienia dyżuru.
19. Nauczyciel dyżurujący punktualnie rozpoczyna dyżur, odpowiada za bezpieczeństwo uczniów,
reaguje na ich niewłaściwe zachowanie, odpowiada za ład i porządek na korytarzu.
20. Szczególną opieką otaczają wychowawcy uczniów klas pierwszych :
1) dyżurują tam, gdzie odbywają się lekcje ich klas,
2) we wrześniu przyprowadzają uczniów z szatni przed rozpoczęciem zajęć i odprowadzają po
ich zakończeniu,
3) na początku roku szkolnego szczegółowo zapoznają uczniów z rozkładem pomieszczeń w
szkole.
21. Upoważniony przez dyrektora pracownik obsługi powinien spytać osobę postronną (osoby
postronne ) wchodzącą na teren szkoły o cel wizyty, a w razie potrzeby zawiadomić
o tym dyrektora szkoły.
22. Każdy nauczyciel i pracownik obsługi zobowiązany jest do natychmiastowego reagowania na zachowania uczniów zagrażające ich bezpieczeństwu, w tym do przestrzegania następujących procedur postępowania:
A) w wypadku niewłaściwego zachowania ucznia –
1)Pracownik szkoły (nauczyciel, pracownik obsługi) natychmiast powiadamia o zachowaniu się
jego wychowawcę lub pedagoga szkolnego. Czyni to osobiście lub przez inną osobę, jeżeli nie
może zostawić ucznia samego lub w grupie.
2)Wychowawca lub pedagog - w zależności od sytuacji – podejmują następujące
działania:
a) przeprowadzają rozmowę wyjaśniającą z uczniem,
b) informują o jego zachowaniu dyrektora,
c) wzywają do szkoły rodziców ucznia.
d) obejmują ucznia indywidualną opieką wychowawczą.
B) w wypadku zaistnienia zdarzeń świadczących o przemocy lub zagrożeń
związanych ze środkami odurzającymi –
1) Pracownik szkoły, który zauważył akt przemocy lub nienaturalne zachowanie się ucznia,
natychmiast powiadamia o tym jego wychowawcę, pedagoga lub dyrektora szkoły.
2) Dyrektor, wychowawca lub pedagog:
-zapewniają uczniowi wstępną pomoc pedagogiczną,
-wzywają do szkoły rodziców ucznia,
-powiadamiają policję,
-dyrektor powiadamia organ sprawujący nadzór pedagogiczny nad szkołą.
-udzielają uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
C) współdziałanie pracowników szkoły ze służbą zdrowia -
1)Skierowanie ucznia do pielęgniarki szkolnej w przypadku złego samopoczucia dziecka. Jeśli uczeń
sam nie może pójść do pielęgniarki, poproszenie jej o przyjście do klasy przez innego ucznia.
2)Zawezwanie rodziców. Decyduje o tym pielęgniarka szkolna. W wypadku szczególnego
pogorszenia stanu zdrowia dziecka pielęgniarka wzywa pogotowie i telefonicznie informuje o tym
rodziców.
3) Zawezwanie pogotowia ratunkowego, jeżeli rodzice nie przyjdą do szkoły. O zawezwaniu
pogotowia pielęgniarka informuje dyrektora szkoły.
23. W razie zaistnienia wypadku uczniowskiego:
1)każdy nauczyciel, który jest jego świadkiem, zawiadamia o tym pielęgniarkę szkolną, a następnie dyrektora szkoły,
2)jeżeli wypadek został spowodowany niesprawnością techniczną w pomieszczeniu lub urządzeń, miejsce to należy pozostawić nienaruszone w celu dokonania oględzin,
3)o zaistniałym wypadku zagrażającym zdrowiu ucznia dyrektor zawiadamia pogotowie ratunkowe, rodziców ucznia, a w razie ciężkiego uszkodzenia ciała również policję lub prokuratora, a następnie organ sprawujący nadzór pedagogiczny nad szkołą,
4)jeżeli wypadek zdarzyłby się w trakcie dyskoteki lub innych zajęć popołudniowych, dyżurujący nauczyciele sami decydują o postępowaniu; w trudniejszym przypadku jeden z nich wzywa pogotowie ratunkowe, zawiadamia dyrektora, a następnie rodziców,
5)jeżeli wypadek zdarzyłby się w czasie wycieczki, wszystkie stosowne decyzje podejmuje kierownik wycieczki i odpowiada za nie,
24. Dokumentację powypadkową sporządza powołany przez dyrektora zespół powypadkowy. Protokół podpisany przez członków zespołu zatwierdza dyrektor, a w razie pełnienia przez niego bezpośredniej opieki nad uczniem, który uległ wypadkowi, organ prowadzący szkołę.
25. Zapoznanie się z treścią protokołu powypadkowego rodzice ucznia (prawni opiekunowie) potwierdzają własnoręcznym podpisem. Jeden egzemplarz protokołu pozostaje w szkole. Dyrektor prowadzi rejestr wypadków.
26. W zakresie sprawowania opieki nad uczniami podczas zajęć poza terenem szkoły obowiązują następujące zasady:
a)każdy nauczyciel organizujący zajęcie edukacyjne poza szkołą zgłasza wyjście z klasą dyrektorowi,
b)na udział w wycieczce lub imprezie turystycznej organizowanej poza granicami Żuromina kierownik wycieczki musi uzyskać pisemną zgodę rodziców ucznia,
c)wszystkie wycieczki i imprezy pozaszkolne wymagają wypełnienia „karty wycieczki”,
d)obowiązkiem kierownika i opiekunów wycieczki jest ciągłe liczenie uczestników przed wyruszeniem z każdego miejsca i po przybyciu do celu,
e)nie wolno organizować żadnych wyjść w teren w wypadku złych warunków atmosferycznych: burzy, śnieżycy, gołoledzi,
f)kierownikiem wycieczki może być każdy nauczyciel, opiekunem w uzasadnionych przypadkach (po uzgodnieniu z dyrektorem) może być rodzic ucznia,
g)liczbę opiekunów dostosowuje się do potrzeb grupy oraz programu wycieczki,
h)kąpiel odbywa się w grupach nie więcej niż piętnastoosobowych i wyłącznie w kąpieliskach strzeżonych z ratownikiem.
27. W zakresie realizacji zadań prozdrowotnych szkoła współpracuje z pielęgniarką szkolną.
28. W zakresie zapobiegania niedostosowaniu społecznemu uczniów szkoła współpracuje z
rodzicami, Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną w Żurominie, Komendą Powiatową
Policji w Żurominie, M-GOPS w Żurominie oraz Sądem Rodzinnym i Nieletnich w Mławie.
1.
§ 6
1. 1.Szkoła współdziała z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania i profilaktyki.
2. Szkoła pozyskuje opinię i współpracę rodziców przy realizacji programu wychowawczego i programu profilaktyki, zapoznaje ich z wewnątrzszkolnym systemem oceniania i programami
nauczania.
3. 3.Szkoła zapewnia rzetelną informację na temat ucznia, jego osiągnięć szkolnych i rozwoju
emocjonalno - społeczneg
4 4.Szkoła organizuje imprezy i uroczystości klasowe oraz ogólnoszkolne integrujące społeczność
szkolną.
5.5. Zebrania wychowawców klas z rodzicami odbywają się nie rzadziej niż raz na dziesięć tygodni.
6. 6.Właściwe współdziałanie rodziców ze szkołą zapewnia rada rodziców będąca reprezentacją
wszystkich rodziców uczniów uczęszczających do szkoły.
§ 7
Organami szkoły są :
1 1)dyrektor szkoły, którym jest dyrektor Zespołu Szkół nr 2 w Żurominie (zwany dalej dyrektorem
Zespołu),
2 2)rada pedagogiczna,
3 3)samorząd uczniowski,
4 4)rada rodziców.
§ 8
1 1. W zakresie kierowania szkołą jako placówką oświatową dyrektor Zespołu:
1) kieruje działalnością szkoły, reprezentuje ją na zewnątrz,
2) przewodniczy radzie pedagogicznej, przygotowuje i prowadzi zebrania rady
pedagogicznej, realizuje uchwały podjęte w ramach jej kompetencji stawiących;
wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa
( o wstrzymaniu wykonania uchwały niezwłocznie zawiadamia organ
prowadzący szkołę i organ sprawujący nadzór pedagogiczny, organ
nadzorujący w porozumieniu z prowadzącym uchyla uchwałę w razie
stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa, rozstrzygnięcie to jest
ostateczne),
3) współpracuje z radą pedagogiczną, radą rodziców i samorządem uczniowskim,
4) współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli
w zakresie organizacji praktyk pedagogicznych,
5) przyjmuje uczniów do szkoły, może ustalić indywidualny program lub tok
nauki, zgodnie z obowiązującymi przepisami,
6) może zwrócić się do kuratora z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej
szkoły, w wypadku rażącego i nagminnego naruszania przez tegoż ucznia
norm zachowania obowiązujących w szkole,
7) może wydać zgodę na działanie w szkole wolontariuszy, stowarzyszeń i organizacji, których celem je jest działalność wychowawcza (albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej,
y wychowawczej i opiekuńczej szkoły),
8) sprawuje nadzór pedagogiczny w szkole,
9) odpowiada za właściwą organizację i przebieg sprawdzianu, który przeprowadza się co roku -
zgodnie z odrębnymi przepisami – w klasie szóstej,
10) podaje do publicznej wiadomości (na tablicy ogłoszeń dyrektora szkoły oraz na stronie
internetowej szkoły) do 15 czerwca szkolny zestaw podręczników, które będą
obowiązywać od początku następnego roku szkolnego,
11)zgodnie z odrębnymi przepisami dopuszcza się na wniosek nauczyciela ( nauczycieli ),
program nauczania do użytku w szkole, po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej,
12) podejmuje działania organizacyjne umożliwiające obrót używanymi podręcznikami na terenie
szkoły,
13) określa - w porozumieniu z radą rodziców – wzór jednolitego stroju, który obowiązuje
u uczniów na terenie szkoły.
2. 2. Jako pracodawca i kierownik zakładu pracy dyrektor:
1) nawiązuje, zmienia i rozwiązuje stosunek pracy z nauczycielami i innymi
pracownikami szkoły zarówno przez mianowanie, jak i na podstawie
umowy o pracę oraz wykonuje czynności wynikające ze stosunku pracy,
2) jest przełożonym służbowym wszystkich pracowników szkoły,
3) dokonuje oceny pracy nauczycieli,
4) przyznaje nagrody i wymierza kary porządkowe pracownikom szkoły,
5) występuje z wnioskami o odznaczenia i nagrody dla pracowników szkoły,
6) organizuje pracę w szkole, opracowuje regulamin pracy, projekt arkusza
organizacji szkoły, plan urlopów pracowników niepedagogicznych,
7) gospodaruje środkami zakładowego funduszu świadczeń socjalnych zgodnie
z przyjętym regulaminem,
8) opracowuje projekt planu finansowego szkoły,
9) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym szkoły zaopiniowanym
przez radę pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe
wykorzystanie,
10) stwarza bezpieczne i higieniczne warunki pracy i nauki w szkole.
3. 3.Jako organ administracji oświatowej dyrektor:
1) pełni nadzór nad realizacją obowiązku szkolnego,
2) prowadzi ewidencję spełniania obowiązku szkolnego,
3) wydaje decyzje o wcześniejszym przyjęciu dziecka do szkoły oraz o odroczeniu
spełniania obowiązku szkolnego,
4) prowadzi i zabezpiecza dokumentację przebiegu nauczania uczniów.
4. 4.Dyrektor używa pieczęci imiennej : Dyrektor Zespołu Szkół nr 2 w Żurominie.
§ 9
11. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem szkoły w zakresie jej statutowiących
zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
2. 2.W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni
w szkole.
3. 3.W zebraniach rady pedagogicznej mogą brać udział – z głosem doradczym –
osoby zapraszane przez przewodniczącego lub na wniosek rady.
4. 4.Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor Zespołu.
5. 5.Zebrania plenarne rady są organizowane :
1) przed rozpoczęciem roku szkolnego,
2) w styczniu i czerwcu w związku z zatwierdzeniem wyników klasyfikowania
(promowania ) uczniów,
3) po zakończeniu rocznych zajęć szkolnych,
4) w miarę bieżących potrzeb.
6. 6.Za zawiadomienie członków rady pedagogicznej o terminie zebrania – co
najmniej trzy dni wcześniej – odpowiedzialny jest przewodniczący.
§ 10
1 1. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy szkoły,
2) podejmowanie uchwał w sprawie wyników klasyfikacji i promocji uczniów,
3) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych
w szkole, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę rodziców,
4) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy uczniów ( z uwzględnieniem treści § 32. Statutu ).
2. 2.Rada pedagogiczna opiniuje:
1) organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych
i pozalekcyjnych oraz dopuszczenie do użytku szkolnego programów nauczania
wybranych bądź opracowanych przez nauczycieli.
2) projekt planu finansowego szkoły,
3) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych
wyróżnień,
4) propozycje dyrektora szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych
prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych
zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
3. 3.Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu szkoły albo jego zmian,
a następnie uchwala statut lub zmiany w nim.
4. 4.Rada pedagogiczna może wystąpić do organu prowadzącego lub sprawującego
nadzór pedagogiczny z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska
dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w szkole.
5. 5.Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w
obecności co najmniej połowy jej członków.
6. 6.Rada pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności. Zebrania rady są
protokołowane.
7. 7.Nauczyciele są zobowiązani do nieujawniania tych spraw poruszanych na
posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste uczniów
lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników szkoły.
§ 11
1.1. W szkole działa samorząd uczniowski, zwany dalej samorządem.
2. 2.Samorząd tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
3. 3.Zarząd samorządu stanowi reprezentację ogółu uczniów. Skład i sposób wybierania
zarządu określa regulamin samorządu.
4. 4.Regulamin samorządu nie może być sprzeczny ze statutem.
5. 5.Samorząd może przedstawiać radzie pedagogicznej oraz dyrektorowi wnioski
i opinie we wszystkich sprawach dotyczących realizacji podstawowych praw
uczniów, takich jak:
1)prawo do zapoznawania się z programem nauczania, z jeg o treścią, celem
i stawianymi wymaganiami,
2) prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
3) prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz
rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi,
w porozumieniu z dyrektorem,
4) prawo redagowania i wydawania gazetki szkolnej,
5) prawo wyboru nauczyciela pełniącego rolę opiekuna samorządu.
§ 12
1.
1. 1.W szkole działa rada rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców uczniów.
2. 2.Rada rodziców działa zgodnie z regulaminem, który nie może być sprzeczny
ze Statutem szkoły.
3. 3.Rada rodziców może występować do rady pedagogicznej, dyrektora, organu
prowadzącego szkołę, organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami
i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły.
4. 4.W celu wspierania działalności statutowej szkoły rada rodziców może
gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.
Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin, o którym
mowa w ust. 2.
5. Do kompetencji Rady Rodziców należy:
1) uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną programu
wychowawczego szkoły oraz programu profilaktyki,
2) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia
lub wychowania szkoły,
3) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły,
7. 6. Rada rodziców używa pieczęci podłużnej :
RADA RODZICÓW
PRZY SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 2
w Żurominie.
§ 13
1. 1.Organy szkoły współdziałają ze sobą.
2. 2.Dyrektor Zespołu - jako przewodniczący rady pedagogicznej - organizuje
spotkania z radą rodziców i samorządem uczniowskim w celu wysłuchania ich
wniosków i postulatów. Zasięga również ich opinii w sprawach określonych
w statucie.
3. 3.W rozwiązywaniu ewentualnego sporu między dyrektorem a samorządem
uczniowskim pomaga rada rodziców lub organ sprawujący nadzór pedagogiczny
(na wniosek któregoś z organów).
4. 4.W rozwiązywaniu ewentualnego sporu między radą pedagogiczną a dyrektorem
lub dyrektorem a radą rodziców pomaga organ sprawujący nadzór pedagogiczny
lub organ prowadzący.
Stanowiska kierownicze w szkole
§ 14
1. 1.Jeżeli szkoła liczy co najmniej 12 oddziałów, tworzy się w niej stanowisko
wicedyrektora.
2. 2.Zakres działania wicedyrektora w szkole ustala dyrektor.
Dotyczy on w szczególności :
1) kierowania pracą zespołów w przygotowywaniu dokumentacji programowo-
organizacyjnej szkoły ( program rozwoju, program wychowawczy i profilaktyki,
wewnątrzszkolny system oceniania, doraźne plany działań edukacyjnych ),
2) przygotowywania projektów arkusza organizacji szkoły,
3) sprawowania nadzoru pedagogicznego,
4) zbierania informacji o efektach pracy nauczycieli,
5) planowania dyżurów nauczycieli,
6) wnioskowania do dyrektora w sprawach nagród, wyróżnień oraz kar dla
nauczycieli,
7) koordynowania i przeprowadzania badań kompetencji uczniów,
8) koordynowania i nadzorowania przebiegu konkursów przedmiotowych w szkole,
9) współpracy z pielęgniarką szkolną oraz poradnią psychologiczno -
pedagogiczną.
3. 3.Wicedyrektor używa pieczęci imiennej :
Wicedyrektor ds. Szkoły Podstawowej nr 2.
4. 4.Pełni funkcję zastępcy dyrektora w przypadku jego nieobecności w szkole.
5. 5.Odpowiada służbowo przed Dyrektorem Zespołu.
§ 15
1. 1.Za zgodą organu prowadzącego dyrektor może tworzyć dodatkowe stanowiska
wicedyrektorów lub inne stanowiska kierownicze.
2. 2.Do zadań kierownika gospodarczego należy:
1) kierowanie – jako bezpośredni przełożony służbowy - zespołem pracowników
obsługi,
2) określanie zadań i odpowiedzialności w formie zakresów czynności
pracowników, a także stwarzanie im warunków pracy z przestrzeganiem
zasad BHP,
3) ocenianie pracy podwładnych, wnioskowanie o premie i nagrody do
dyrektora,
4) występowanie – do dyrektora – o zmianę stosunku pracy pracowników
obsługi,
5) przygotowywanie projektów harmonogramów tygodniowych i dziennych pracy
obsługi.
3. 3.Kierownik gospodarczy odpowiada służbowo przed Dyrektorem Zespołu.
Organizacja szkoły
§ 16
1. Działalność edukacyjna szkoły określana jest przez szkolny zestaw programów
nauczania, który – uwzględniając wymiar wychowawczy – obejmuje całą
działalność dydaktyczną szkoły oraz przez program wychowawczy i program
profilaktyki. Powinny one tworzyć spójną całość, ich przygotowanie i realizacja
są zadaniem zarówno całej szkoły, jak każdego nauczyciela.
2. 2.Program wychowawczy opisuje w sposób całościowy wszystkie treści i działania
o charakterze wychowawczym, realizowany jest przez wszystkich
nauczycieli.
3. 3.Program profilaktyki opisuje w sposób całościowy wszystkie treści i działania
o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
Powinien być dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów i środowiska.
4. Szkolny zestaw programów nauczania stanowią programy dopuszczone do użytku
w szkole. Dopuszcza je dyrektor szkoły na wniosek nauczyciela ( nauczycieli ), po
zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
4. § 17
ą
E Edukacja szkolna przebiega w dwóch etapach dostosowanych do okresów
r rozwojowych uczniów :
et etap I - klasy I- III - ma charakter zintegrowany,
et etap II - klasy IV- VI - wprowadzający obok przedmiotów i bloków
przedmiotowych ścieżki edukacyjne o charakterze
dydaktyczno- wychowawczym.
§ 18
1. 1.Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział.
2. 2 2.W szkole mogą być tworzone oddziały przedszkolne realizujące program
wychowania przedszkolnego.
3. 3.W klasach IV - VI obowiązkowy jest podział na grupy podczas następujących
zajęć:
a) obowiązkowych zajęć informatyki - w oddziałach liczących więcej niż 24 uczniów,
z tym, że liczba uczniów w grupie nie może przekraczać liczby stanowisk komputerowych
w pracowni komputerowej,
b) obowiązkowych zajęć z języków obcych, grupy mogą liczyć od 10 do 24 uczniów,
c) niektórych zajęć wychowania do życia w rodzinie, zgodnie z odrębnymi przepisami.
6. 4.Zajęcia z wychowania fizycznego w klasach IV – VI prowadzone są w grupach
li liczących od 12 do 26 uczniów. Dopuszcza się tworzenie grup międzyoddziałowych lub
międzyklasowych.
§ 19
1. 1.Godzina lekcyjna trwa 45 minut.
2. 2.W uzasadnionych wypadkach, po konsultacji z rodzicami i uczniami, dopuszcza się
pro prowadzenie zajęć 30-minutowych, przerwy międzylekcyjne trwają wówczas pięć
minut, za wyjątkiem przerwy długiej trwającej 15 minut.
3. 3.Przerwy międzylekcyjne trwają 10 minut, oprócz przerw 11.30 - 11.45 oraz
12.30- 12.45.
4. 4.W I etapie edukacyjnym czas trwania poszczególnych zajęć ustala nauczyciel je
prowadzący, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym
rozkładzie zajęć.
§ 20
Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć edukacyjnych, przerw świątecznych oraz ferii zimowych i letnich określają przepisy w sprawie organizacji roku szkolnego.
§ 21
1. Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki w danym roku
szkolnym określa arkusz organizacji szkoły opracowany przez Dyrektora
Zespołu, z uwzględnieniem szkolnego planu nauczania, zgodnie z przepisami
w sprawie ramowych planów nauczania.
2. Dyrektor opracowuje arkusz organizacji szkoły do 30 kwietnia każdego roku, zaś
zatwierdza organ prowadzący do 30 maja tegoż roku.
3. W arkuszu organizacji szkoły umieszcza się w szczególności: liczbę pracowników
szkoły, w tym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze, ogólną liczbę
zajęć edukacyjnych finansowanych ze środków przydzielonych przez organ
prowadzący szkołę.
4. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji szkoły dyrektor ustala –
z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy – tygodniowy
rozkład określający organizację zajęć edukacyjnych.
§ 22
1. Nauczyciele prowadzą pracę dydaktyczną, wychowawczą, opiekuńczą i są
odpowiedzialni za jakość tej pracy oraz bezpieczeństwo powierzonych ich
opiece uczniów.
2. Do zadań nauczyciela należy :
1) wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań,
2) udzielanie uczniom – w miarę możliwości – pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,
3) posiadanie indywidualnego planu nauczania i realizowanie go,
4) dbałość o wystrój i wyposażenie dydaktyczne klasopracowni, której jest
opiekunem,
5) zapewnienie uczniom bezpieczeństwa i higieny pracy podczas zajęć,
6) wyjazd z uczniami na konkursy przedmiotowe i zawody sportowe,
7) informowanie dyrektora i rady pedagogicznej o osiągnięciach swoich
uczniów,
8) troska o własny rozwój zawodowy, w tym udział w konferencjach przedmiotowych
i lekcjach koleżeńskich,
9) wybranie programu nauczania spośród dopuszczonych do użytku szkolnego
i przedstawienie go dyrektorowi szkoły ( nauczyciel może przedstawić też program
opracowany samodzielnie lub zespołowo) oraz wybranie podręcznika spośród
dopuszczonych do użytku szkolnego.
3. Nauczyciele mogą tworzyć zespoły wychowawcze, zespoły przedmiotowe lub
inne zespoły problemowo- zadaniowe.
4. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powołany przez dyrektora na wniosek
zespołu.
§ 23
1. Oddziałem opiekuje się nauczyciel wychowawca.
2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej wskazane jest,
aby wychowawca opiekował się danym oddziałem w ciągu całego etapu
edukacyjnego.
3. Formy spełniania zadań nauczyciela wychowawcy powinny być dostosowane
do wieku uczniów, ich potrzeb oraz warunków środowiskowych szkoły.
4. Do zadań wychowawcy należy :
1) otoczenie indywidualną opieką każdego wychowanka,
2) utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami uczniów i pomaganie im w
działaniach wychowawczych,
3) współpraca z pedagogiem szkolnym, a także szkolną służbą zdrowia i Poradnią
Psychologiczno -Pedagogiczną w Żurominie, w celu eliminowania niepowodzeń
szkolnych uczniów,
4) ustalenie treści i formy zajęć tematycznych w czasie zajęć do dyspozycji
wychowawcy w danym roku szkolnym,
5) wybór rady uczniowskiej w klasie,
6) wybór rady rodziców w klasie,
7) organizacja życia kulturalnego w klasie, m. in. imprez i wycieczek klasowych,
w tym integrujących rodziców i szkołę,
8) organizowanie zebrań z rodzicami w celu informowania ich o osiągnięciach
szkolnych uczniów,
9) współpraca z nauczycielami u czącymi w danej klasie oraz informowanie
rady pedagogicznej o swej pracy wychowawczej z zespołem uczniowskim,
10)poprawne i systematyczne prowadzenie dokumentacji przebiegu nauki klasy
i każdego ucznia, tj. dziennika lekcyjnego, arkuszy ocen, świadectw szkolnych
oraz innych wynikających z organizacji pracy szkoły.
§ 24
1. Na zasadach określonych odrębnymi przepisami zatrudniony jest w szkole
pedagog szkolny.
2. Do zadań pedagoga należy w szczególności:
1) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn
niepowodzeń szkolnych,
2) określanie form i sposobów udzielania uczniom pomocy psychologiczno-
pedagogicznej, odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,
3) organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-
pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli,
4) podejmowanie działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z
programu wychowawczego i programu profilaktyki w stosunku do
uczniów, z udziałem rodziców i nauczycieli,
5) wspieranie działań wychowawczych i opiekuńczych nauczycieli, w tym
wynikających z programów: wychowawczego i profilaktyki,
6) działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom
znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej.
3. Pedagog szkolny zobowiązany jest do prowadzenia :
1) dziennika pracy,
2) dokumentacji uczniów objętych różnymi formami opieki i pomocy
specjalistycznej na terenie szkoły.
4. Szczegółowy zakres obowiązków pedagoga określa dyrektor szkoły.
§ 25
1. Dla uczniów, którzy muszą dłużej przebywać w szkole ze względu na czas
pracy ich rodziców lub dojazd do szkoły, zorganizowana jest świetlica.
2. Godziny funkcjonowania świetlicy ustala dyrektor szkoły. Muszą one
umożliwiać uczniom korzystanie ze świetlicy przed i po lekcjach, być
dostosowane do godzin odjazdu uczniów dojeżdżających.
3. Ze świetlicy mogą korzystać nie tylko uczniowie, o których mowa w ust. 1,
ale także wszyscy chętni uczniowie, w szczególności dzieci z rodzin
zastępczych, z rodzin niewydolnych wychowawczo, a także klasy, które nie
mają zajęć z powodu nieobecności nauczyciela.
4. Świetlica zapewnia opiekę wychowawczą i pomoc w nauce uczniom w niej
przebywającym oraz umożliwia rozwój ich zainteresowań.
5. Podczas zajęć świetlicowych stosuje się następujące formy pracy :
- zabawy i gry świetlicowe,
- zajęcia plastyczne,
- zajęcia umuzykalniające,
- zabawy ruchowe,
- konkursy,
- projekcje filmów.
6. Uczniowie systematycznie uczęszczający na zajęcia świetlicowe mogą
tworzyć grupy. Liczba uczniów w grupie nie powinna przekraczać 25.
§ 26
1. W szkole funkcjonuje biblioteka szkolna.
2. Z biblioteki mogą korzystać :
- uczniowie,
- rodzice uczniów,
- nauczyciele,
- inni pracownicy szkoły,
- inne osoby po wpłaceniu kaucji określanej corocznie w regulaminie
biblioteki.
3. Godziny pracy biblioteki umożliwiają dostęp do jej zbiorów podczas zajęć
lekcyjnych i po ich zakończeniu, ustalane są w każdym roku szkolnym przez
dyrektora szkoły w porozumieniu z nauczycielem-bibliotekarzem.
4. Do zadań biblioteki należy :
1) gromadzenie, opracowywanie i przechowywanie materiałów bibliotecznych,
2) obsługa użytkowników poprzez udostępnianie zbiorów oraz prowadzenie
działalności informacyjnej,
3) zaspokajanie zgłaszanych przez użytkowników ( uczniów i nauczycieli )
potrzeb czytelniczych i informacyjnych,
4) podejmowanie – zgodnie z obowiązującymi w szkole programami i planami
nauczania – różnorodnych form pracy z zakresu edukacji czytelniczej
i medialnej, wspieranie nauczycieli w realizacji ich programów nauczania,
5) przysposabianie uczniów do samokształcenia, działania na rzecz
przygotowywania ich do korzystania z różnych mediów, źródeł informacji,
bibliotek,
6) rozbudzanie zainteresowań czytelniczych i informacyjnych uczniów,
kształtowanie ich kultury czytelniczej oraz wrażliwości kulturowej i społecznej.
5. Nauczyciel bibliotekarz wykonuje prace pedagogiczne oraz prace organizacyjno-
techniczne.
1) Do prac pedagogicznych należy:
- udostępnianie zbiorów, zgodnie z regulaminem biblioteki,
- prowadzenie działalności informacyjnej i poradniczej,
- prowadzenie różnych form upowszechniania czytelnictwa,
- udział w realizacji programu ścieżki Edukacja czytelnicza i medialna,
2) Do prac organizacyjno – technicznych należy :
- gromadzenie zbiorów,
- ewidencja i opracowywanie zbiorów, zgodnie z obowiązującymi
przepisami,
- selekcja zbiorów,
- prowadzenie warsztatu informacyjnego, tj. katalogów, kartotek, tablic
informacyjnych, księgozbioru podręcznego,
- prowadzenie dokumentacji biblioteki, tj. ksiąg inwentarzowych, dziennika
biblioteki, rejestru ubytków dowodów wpływów, prenumeraty czasopism,
- sporządzanie rocznych planów pracy biblioteki,
- sporządzanie analiz stanu czytelnictwa w klasach ( dwa razy w roku ).
6. Biblioteka współpracuje z uczniami i ich rodzicami, nauczycielami oraz
Powiatowo – Miejską Biblioteką Publiczną w Żurominie i Biblioteką Pedagogiczną
w Żurominie.
1) Współpraca z uczniami obejmuje m.in. :
- działalność informacyjną,
- pracę w Kole Przyjaciół Biblioteki.
2) Współpraca z rodzicami obejmuje m.in. :
- organizowanie konkursów czytelniczych,
- organizowanie uroczystości pasowania uczniów klas pierwszych na
czytelników,
- wzbogacanie księgozbioru biblioteki.
3) Współpraca z nauczycielami obejmuje m. in. :
- informowanie wychowawców klas o czytelnictwie uczniów,
- prowadzenie kartoteki z zakresu metodyk poszczególnych przedmiotów
nauczania oraz kartoteki materiałów repertuarowych na uroczystości
szkolne,
- ustalanie prenumeraty periodyków metodycznych.
4) Współpraca z innymi bibliotekami obejmuje m.in. :
- wycieczki w celu zapoznania się z biblioteką lub przeprowadzenie tam lekcji
bibliotecznej,
- organizowanie imprez czytelniczych,
- wypożyczenia międzybiblioteczne.
§ 27
1. Do szkoły przyjmuje się :
1) z urzędu – dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły,
2) na prośbę rodziców ( prawnych opiekunów ) – dzieci zamieszkałe poza
obwodem szkoły, jeżeli w odpowiedniej klasie są wolne miejsca.
2. Do klasy pierwszej przyjmuje się dzieci, które w danym roku kalendarzowym
kończą 7 lat i nie odroczono im obowiązku szkolnego oraz dzieci, w stosunku
do których wyrażono zgodę – zgodnie z odrębnymi przepisami – na
wcześniejsze przyjęcie do szkoły.
3. Dziecko jest zapisywane do klasy pierwszej z rocznym wyprzedzeniem. Przy
zapisie przyjmuje się następujący tok postępowania:
1) wrzesień wyznacza się jako czas na zapis dziecka do szkoły,
2) w kwietniu dyrektor uaktualnia listę dzieci zapisanych do klasy pierwszej,
3) zapisy są ogłaszane w miejscach publicznych na terenie Żuromina ( w formie
ogłoszenia pisemnego ).
4. Do klasy programowo wyższej przyjmuje się ucznia na podstawie świadectwa
ukończenia klasy niższej oraz odpisu arkusza ocen wydanego przez szkołę,
z której uczeń odszedł.
5. Do klasy sportowej przyjmowani są uczniowie, którzy:
a) uzyskali zgodę rodziców ( forma pisemna),
b) otrzymali stosowne zaświadczenie od lekarza,
c) zaliczyli test sprawnościowy.
§ 28
1. Szkoła posiada własny wewnątrzszkolny system oceniania uczniów(wso).Ocenianiu podlegają:
a)osiągnięcia edukacyjne ucznia,
b)zachowanie ucznia.
ZASADY OGÓLNE
2. Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu
przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniuprzez ucznia wiadomości i umiejętności
w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programów nauczania oraz na
formułowaniu oceny.
3. Ocenianie ma na celu :
a] poinformowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym
zakresie,
b] pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu jego rozwoju,
c] motywowanie ucznia do dalszej - systematycznej - pracy,
d] dostarczenie rodzicom ( prawnym opiekunom ) i nauczycielominformacji o postępach,
trudnościach i specjalnych uzdolnieniach ucznia,
e] umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno -
wychowawczej.
4. Nauczyciele formułują wymagania edukacyjne i informują o nich uczniów i rodziców
( jak również o sposobach ich sprawdzania ) na początku roku szkolnego.
5. Wymagania edukacyjne muszą być zgodne z podstawą programową i wynikać z realizowanego
przez nauczyciela programu nauczania.
6. Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich
rodziców ( prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania
zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny
klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny
klasyfikacyjnej zachowania.
7. Oceny są jawne zarówno dla uczniów, jak i ich rodziców.
8. Na prośbę ucznia lub jego rodziców nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić.
9. Nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno -
pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne (wynikające z realizowanego przez siebie programu nauczania). do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
9a. Dostosowanie wymagań edukacyjnych w wypadku stwierdzonych u ucznia specyficznych trudności w uczeniu się może nastąpić także na podstawie opinii niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej.
9b. Przez specyficzne trudności należy rozumieć trudności w uczeniu się odnoszące się do uczniów w normie intelektualnej, o właściwej sprawności motorycznej i prawidłowo funkcjonujących systemach sensorycznych, którzy mają trudności w przyswajaniu treści dydaktycznych, wynikające ze specyfiki ich funkcjonowania poznawczo- percepcyjnego.
10. Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, muzyki, plastyki należy w
w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się
się z obowiązków, wynikający ze specyfiki tych zajęć.
11. Dyrektor zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego, zajęć komputerowych i informatyki na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza, na czas określony w tej opinii. Jeżeli okres zwolnienia uniemożliwia ustalenie śródrocznej lub rocznej oceny klasyfikacyjnej, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
11a. Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, zwalnia do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera z nauki drugiego języka obcego. Zwolnienie to może nastąpić również na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania. W dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się wtedy „zwolniony” lub „zwolniona”.
12. Oceny klasyfikacyjne roczne ( śródroczne ), począwszy od klasy czwartej , ustala
się w stopniach wg skali:
1/ stopień celujący - 6
2/ stopień bardzo dobry - 5
3/ stopień dobry - 4
4/ stopień dostateczny - 3
5/ stopień dopuszczający - 2
6/ stopień niedostateczny - 1
13.Oceny cząstkowe - w ciągu roku - mogą być wyrażane stopniami z użyciem plusów
( + ) i minusów (-).
14.W klasach I - III ocena klasyfikacyjna jest oceną opisową. Roczna opisowa ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych uwzględnia poziom opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień.
OCENIANIE ZACHOWANIA
15. Ocena zachowania uwzględnia funkcjonowanie ucznia w środowisku szkolnym oraz
respektowanie zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych.
16. W klasach I - III ocena zachowania jest oceną opisową.
17. Począwszy od klasy IV zachowanie ustala się wg następującej skali: wzorowe, bardzo
dobre, dobre, poprawne, nieodpowiednie, naganne.
18. Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono
zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń
lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia
specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej,
w tym poradni specjalistycznej.
19. O ocenie zachowania decyduje liczba zdobytych punktów. Uczeń może uzyskać
maksymalnie 60 punktów w ciągu okresu klasyfikacyjnego. Punkty przyznawane są
w całości, tzn. nie można ich dzielić na połówki. Przyznaje je wychowawca klasy
na podstawie informacji zgromadzonych w zeszycie pochwał i uwag ( o którym
mowa w podpunkcie 4. ). Ustalając ocenę, wychowawca zasięga również opinii
nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.Ocena zachowania ustalona przez
wychowawcę jest ostateczna ( z wyjątkiem sytuacji opisanej w podpunkcie 7.).
1) Punkty przeliczane są na oceny wg następującej punktacji:
od 0 do 10 punktów - zachowanie naganne
od 11 do 20 punktów - zachowanie nieodpowiednie
od 21 do 30 punktów - zachowanie poprawne
od 31 do 40 punktów - zachowanie dobre
od 41 do 50 punktów - zachowanie bardzo dobre
od 51 do 60 punktów - zachowanie wzorowe
2) Uczeń może zdobywać punkty w następujący sposób:
§ nr |
Liczba |
Możliwości zdobycia |
Uwagi, wyjaśnienia |
|
punktów |
punktów |
|
|
do zdobycia |
|
|
1. |
0- 15 |
Kultura osobista |
Punkty przyznawane są, gdy uczeń : |
|
|
|
jest uprzejmy i życzliwy wobec dorosłych i kolegów, |
|
|
|
okazuje szacunek innym osobom, |
|
|
|
chętnie pomaga innym, |
|
|
|
nie używa wulgarnych słów, |
|
|
|
dba o piękno mowy ojczystej, |
|
|
|
postępuje zgodnie z dobrem społeczności szkolnej, |
|
|
|
nie niszczy mienia szkolnego i cudzych rzeczy, |
|
|
|
godnie i kulturalnie zachowuje się w szkole i poza nią, |
|
|
|
dotrzymuje obietnic i zobowiązań wobec kolegów |
|
|
|
i osób starszych, |
|
|
|
potrafi być opiekuńczy w stosunku do zwierząt, |
|
|
|
szanuje godność innych osób, |
|
|
|
nie przeszkadza na lekcjach, |
|
|
|
wykonuje polecenia nauczyciela, |
|
|
|
nie zaśmieca otoczenia, |
|
|
|
przestrzega zmiany obuwia, |
|
|
|
nie kłamie, |
|
|
|
nie ma uwag w dzienniku (dopuszcza się 3 za "mało |
|
|
|
szkodliwe" zachowania ). |
2. |
0- 12 |
Wywiązywanie się |
Pynkty przyznawane są, gdy uczeń jest |
|
|
z obowiązków |
systematycznie przygotowany do zajęć, posiada |
|
|
szkolnych |
wszystkie potrzebne narzędzia i przybory, nosi strój |
|
|
|
sportowy na zajęcia wychowania fizycznego,zmienia |
|
|
|
obuwie na terenie szkoły, itp.W pełni wykorzystuje |
|
|
|
swoje możliwości w procesie uczenia się. |
3. |
0 - 6 |
Dbałość |
Punkty przyznawane są, gdy uczeń: |
|
|
o bezpieczeństwo |
nie stwarza niebezpiecznych sytuacji na terenie |
|
|
i zdrowie własne oraz |
całej szkoły ( np. na korytarzach, w szatni, na |
|
|
innych osób |
schodach, itp.), |
|
|
|
potrafi poprawnie reagować w sytuacjach |
|
|
|
konfliktowych (nie przezywa, nie kłóci się z kolegami |
|
|
|
nie zaczepia, nie bije się, itp.), |
|
|
|
poprawnie reaguje na uwagi nauczyciela, |
|
|
|
nie używa papierosów ani innych szkodliwych |
|
|
|
substancji, |
|
|
|
nie namawia do ich stosowania innych kolegów. |
4. |
0- 4 |
Frekwencja |
Jeżeli uczeń ma wszystkie nieobecności |
|
|
|
usprawiedliwione to uzyskuje 3 punkty. |
|
|
|
Jeżeli uczeń nie opuścił ani jednej godziny lekcyjnej, |
|
|
|
uzyskuje 4 punkty. |
|
|
|
Punktów nie uzyskuje uczeń, który w semestrze ma |
|
|
|
więcej niż 30 godzin nieusprawiedliwionych. |
5. |
0 - 4 |
Udział w konkursach |
Za udział uczeń uzyskuje ( w zależności od ilości |
|
|
lub |
konkursów, w których uczestniczył) od 0 do 3 |
|
|
zawodach sportowych |
punktów. Czwart przyznawany jest, gdy zajął I, II |
|
|
organizowanych na |
lub III miejsce. |
|
|
terenie szkoły |
|
6. |
0 - 3 |
Udział w konkursach |
Gdy uczeń reprezentuje szkołę na zewnątrz może |
|
|
lub zawodach |
uzyskać od 0 do 3 punktów ( w zależności od ilości |
|
|
sportowych |
imprez, w których brał udział ). |
|
|
odbywających się |
|
|
|
poza szkołą |
|
7. |
0 - 3 |
Udział w akademiach |
Punkty przyznawane są ( w zalezności od ilości |
|
|
i imprezach szkolnych |
imprez), gdy uczeń bierze udział w akademiach |
|
|
|
i apelach szkolnych lub występuje ( w szkole ) w |
|
|
|
czasie imprez okolicznościowych. |
8. |
0 - 2 |
Przynależność do kół |
Jeżeli uczeń należy do jednej organizacji otrzymuje |
|
|
zainteresowań, |
1 punkt. |
|
|
organizacji, klubów |
Gdy działa w kilku, uzyskuje 2 punkty. |
9. |
0 - 2 |
Pochwały |
Trzy pochwały są równoznaczne z 1 punktem. |
|
|
w dzienniku |
Gdy jest ich więcej, uczeń uzyskuje 2 punkty. |
10. |
0 - 2 |
Pełnienie funkcji |
Jeżeli uczeń znajduje się w zarządzie samorządu |
|
|
w szkole |
szkolnego, uzyskuje 2 punkty. |
|
|
|
Jeden punkt przyznawany jest, gdy dziecko jest |
|
|
|
członkiem jakiejś sekcji pomocniczej samorządu. |
11. |
0 - 2 |
Pomoc |
Punkty przyznawane są za: |
|
|
w przygotowaniu |
obsługę sprzetu grającego na dyskotekach, |
|
|
i |
pomoc w rozstawianiu ławeczek na sali |
|
|
przeprowadzaniu |
gimnastycznej, |
|
|
imprez szkolnych |
sprzątanie sprzętu sportowego, |
|
|
|
pomoc w zawieszaniu dekoracji na szkolnych |
|
|
|
uroczystościach, |
|
|
|
inne działania. |
12. |
0 - 2 |
Praca na rzecz klasy |
Punkty przyznawane są za: |
|
|
|
opiekę nad kwiatami w klasie, |
|
|
|
pomoc w przygotowaniu wieczorków, dyskotek |
|
|
|
i innych imprez klasowych, |
|
|
|
przynoszenie potrzebnych rzeczy do klasy ( np. |
|
|
|
kwiatów, listewek,eksponatów do pracowni |
|
|
|
historycznej, itp.), |
|
|
|
inne działania na rzecz klasy. |
13. |
1 |
Punktualność |
Punkty przyznawane są, jeżeli uczeń nie spóźnia |
|
|
|
się na lekcje. Dopuszczalne są 3 spóźnienia w |
|
|
|
semestrze. |
|
|
|
Powyżej tej ilości punktów nie przyznaje się. |
14. |
1 |
Wywiązywanie się |
Punkty przyznawane są, jeżeli uczeń wywiązuje się |
|
|
z obowiązków |
z obowiązków dyżurnego ( np.ściera sumiennie |
|
|
dyżurnego |
tablicę, sprząta pracownię po skończonych |
|
|
|
zajęciach, pilnuje porządku w klasie w czasie przerw |
|
|
|
pilnuje, by szatnia była zamknięta, itp.) |
15. |
1 |
Pełnienie funkcji |
Punkt przyznawany jest, gdy dziecko pełni jakąś |
|
|
w klasie |
funkcję w samorządzie klasowym lub opiekuje się |
|
|
|
dziennikiem lekcyjnym |
3) W przypadku, gdy uczeń pozostaje w kolizji z prawem lub objęty jest nadzorem
kuratora, od sumy jego punktów odejmuje się połowę maksymalnej ilości punktów, tj. 30 p.
4) W celu gromadzenia informacji o zachowaniu uczniów klas IV - VI wychowawcy
prowadzą zeszyt pochwał i uwag, w którym wszyscy nauczyciele skrupulatnie
i konkretnie notują uwagi i pochwały dotyczące zachowania każdego ucznia.
Zeszyt jest załącznikiem do dziennika lekcyjnego.
5) Informacje o zachowaniu uczniów klas I - III rejestruje się w dzienniku lekcyjnym,
stosując oznaczenia literowe: A, B, C:
A-uczeń przestrzega wszystkich ustalonych zasad,
B-czasami uczniowi nie udaje się przestrzegać wszystkich zasad,
C-uczeń często nie zachowuje się zgodnie z ustalonymi zasadami.
Zasady obowiązujące ucznia
Każdy uczeń zachowuje się w sposób kulturalny i bezpieczny w klasie,w szkole i poza nią:
-kulturalnie i grzecznie odnosi się do pracowników szkoły i kolegów,
-potrafi opanować swoje emocje: gniew, złość, agresję,
-umie współpracować z kolegami w zespole,
-udziela pomocy kolegom,
-jest punktualny, obowiązkowy, pilny, sumienny, systematycznie
odrabia prace domowe.
6)Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną
zachowania, natomiast ocena zachowania nie wpływa na oceny z zajęć edukacyjnych
ani na promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły, z zastrzeżeniem
podpunktu a:
a) Rada Pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo
wyższej lub nieukończeniu szkoły przez ucznia,któremu co najmniej dwa razy
z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
7) Począwszy od klasy czwartej, w wyjątkowych sytuacjach, uczeń, który nie narusza
ogólnych norm etycznych, może ubiegać się o uzyskanie wyższej niż przewidywana
rocznej oceny zachowania, jeżeli do otrzymania jej brakuje mu jeden lub dwa punkty
wynikające z podpunktu 1. ( przepis nie dotyczy ucznia będącego w kolizji z prawem
lub objętego nadzorem kuratora). Wówczas uczeń - lub jego opiekunowie - zwraca
się w tej sprawie, nie później niż na 7 dni przed zakończeniem zajęć edukacyjnych,
do dyrektora szkoły z pisemnym wnioskiem. Po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady
Pedagogicznej, dotyczącej rozpatrzenia wniosku, dyrektor powołuje komisję w składzie:
-dyrektor lub wicedyrektor szkoły jako przewodniczący,
-wychowawca klasy,
-pedagog szkolny,
-nauczyciel uczący w danej klasie,
-przedstawiciel Rady Uczniów.
Komisja przeprowadza z uczniem rozmowę, po której podejmuje decyzję o podwyższeniu lub pozostawieniu oceny przewidywanej. Decyzja komisji jest ostateczna. Ze swojej pracy komisja sporządza protokół zawierający skład komisji, termin rozmowy, zwięzłą informację o jej treści oraz uzasadnienie ustalonej oceny zachowania.
Protokół przechowuje się w dokumentacji szkoły w teczce „Ocena zachowania”.
KLASYFIKOWANIE I PROMOWANIE UCZNIÓW. EGZAMINY.
20. Rok szkolny dzieli się na dwa okresy klasyfikacyjne. Klasyfikowanie śródroczne uczniów
przeprowadza się w ostatnim tygodniu pierwszego półrocza, natomiast roczne
w ostatnim tygodniu przed feriami letnimi. Termin zakończenia pierwszego półrocza wynika z
ustalanego corocznie – zgodnie z odrębnymi przepisami - kalendarza szkoły
1) Klasyfikowanie śródroczne i roczne, począwszy od klasy czwartej, polega na
podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych wynikających
z planu nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania.
2) Począwszy od klasy czwartej, uczeń, który w wyniku rocznej klasyfikacji
(także w wyniku egzaminu klasyfikacyjnego) uzyskał ocenę niedostateczną z jednych
albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć. Składa się on z części pisemnej oraz części ustnej, z wyjątkiem egzaminu z plastyki, muzyki, techniki, informatyki oraz wychowania fizycznego, w którym ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
3) Egzamin poprawkowy odbywa się w ostatnim tygodniu ferii letnich. Termin
egzaminu wyznacza dyrektor do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Powiadamia o nim ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów).
4) W skład komisji powołanej do przeprowadzenia egzaminu wchodzą:
- dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący inne stanowisko kierownicze - jako
przewodniczący komisji,
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne - jako egzaminujący,
- nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne - jako członek
komisji.
5) Pytania ( ćwiczenia, zadania praktyczne ) egzaminacyjne na egzamin poprawkowy
przygotowuje nauczyciel egzaminujący, a zatwierdza komisja.
6) Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w
wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie,uzgodnionym
z dyrektorem szkoły.
7) Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza
klasę, z zastrzeżeniem podpunktu 8.
8) Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia, Rada Pedagogiczna może jeden raz
w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu
poprawkowego z jednych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem, że zajęcia te są, zgodnie
ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
9) Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich
zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej
z powodu nieobecności ucznia na zajęciach, przekraczającej połowę czasu
przeznaczonego na realizację tych zajęć.
W dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się wówczas
„nieklasyfikowany” lub „nieklasyfikowana”.
10) Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin
klasyfikacyjny. Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin ucznia również
z powodu nieusprawiedliwionej nieobecności.Egzamin klasyfikacyjny zdaje także
uczeń realizujący, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny tok nauki.
11) Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w
obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub
pokrewnych zajęć edukacyjnych (z zastrzeżeniem pkt 11a). On też przygotowuje pytania ( ćwiczenia, zadania praktyczne) egzaminacyjne. Termin egzaminu uzgadnia się z uczniem i jego opiekunami. Przeprowadza się go nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Egzamin z plastyki, muzyki, techniki, informatyki i wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
11a) Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń spełniający obowiązek szkolny poza szkołą. Przeprowadza go komisja powołana przez dyrektora, który zezwolił na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą. W skład komisji wchodzą:
-dyrektor lub wicedyrektor szkoły jako przewodniczący,
-nauczyciele obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy.
Egzamin nie obejmuje wówczas następujących obowiązkowych zajęć edukacyjnych: technika, plastyka, muzyka, wychowanie fizyczne, a także dodatkowych zajęć edukacyjnych.
11b)Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu klasyfikacyjnego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
12) Począwszy od klasy czwartej, uczeń może przystąpić do egzaminu sprawdzającego
komisyjnego, jeżeli chce uzyskać wyższą niż przewidywana ocenę roczną z przedmiotu
nauczania. Zwraca się wówczas - lub jego rodzice (prawni opiekunowie ) - nie później
niż siedem dni przed feriami letnimi z pisemną prośbą do dyrektora szkoły o przeprowadzenie egzaminu. Dyrektor wyznacza jego termin i powiadamia ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów). W wypadku uzyskania przez ucznia oceny niższej niż wystawiona przez nauczyciela, ocena ta pozostaje bez zmian, nie podlega obniżeniu.
13) Egzamin sprawdzający przeprowadza się w formie pisemnej i ustnej, z wyjątkiem przedmiotów : plastyka, muzyka, informatyka, technika i wychowanie fizyczne, z których egzamin ma formę ćwiczeń praktycznych uzupełnionych odpowiedzią ustną.
14) Z przeprowadzonego egzaminu sporządza się protokół zawierający: skład komisji ( lub imiona
i nazwiska nauczycieli, o których mowa w podpunkcie 11.), termin egzaminu, pytania,
zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia i wynik egzaminu. Pisemne prace
stanowią załącznik do protokołu, który dołącza się do arkusza ocen ucznia. Tam też wpisuje
się datę oraz ocenę z egzaminu.
15) W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klas I – III na wniosek wychowawcy klasy oraz po zasięgnięciu opinii rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.
16) Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody rodziców Rada Pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy pierwszej i drugiej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego.
16a) Uczeń będący laureatem konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim i ponadwojewódzkim otrzymuje z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną. Jeśli tytuł laureata uzyskał po ustaleniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z nich celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
17) Nie później niż na osiem dni przed posiedzeniem klasyfikacyjnym Rady Pedagogicznej,
nauczyciele ajęć edukacyjnych informują uczniów o przewidywanych ocenach klasyfikacyjnych,
a wychowawcy o ocenach zachowania.
18) Począwszy od klasy IV, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej (końcowej) uzyskał z
obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocenę co najmniej 4,75 oraz jego zachowanie
oceniono co najmniej jako bardzo dobre, otrzymuje świadectwo z wyróżnieniem.
19)Uczeń lub jego opiekunowie mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają,
że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena zachowania
została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalenia tej oceny.
Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-
wychowawczych.
W przypadku uznania zastrzeżeń za zasadne dyrektor powołuje komisję, która :
a) w przypadku oceny z zajęć edukacyjnych przeprowadza - nie później niż
w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń - sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia, w formie pisemnej i ustnej , oraz ustala roczną ocenę; termin
sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami); w skład
komisji wchodzą:
-dyrektor lub wicedyrektor szkoły jako przewodniczący,
-nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
-dwóch nauczycieli szkoły ( lub innej podstawowej ) prowadzących takie
same zajęcia edukacyjne;
b) w przypadku oceny zachowania komisja ustala ją w drodze głosowania
zwykłą większością głosów ; przy równej liczbie głosów decyduje głos
przewodniczącego komisji; w skład komisji wchodzą :
-dyrektor szkoły lub wicedyrektor jako przewodniczący,
-wychowawca klasy,
-wskazany przez dyrektora nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne
w danej klasie,
-pedagog,
-przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
-przedstawiciel rady rodziców.
Ustalone przez komisję oceny nie mogą być niższe od wcześniej ustalonych. Są to oceny ostateczne, z wyjątkiem rocznej oceny niedostatecznej z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego. Uczeń lub jego opiekunowie mogą zgłosić zastrzeżenia również w wypadku oceny uzyskanej z egzaminu poprawkowego, w terminie do 5 dni od przeprowadzenia egzaminu. Ustalona wówczas przez komisję ocena ( wg procedur jak wyżej ) jest ostateczna.
20)Uczeń kończy szkołę podstawową, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie szóstej i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej (z zastrzeżeniem punktu 19., podpunkt 6a oraz punktu 20., podpunkt 16a) i ponadto przystąpił do sprawdzianu w ostatnim roku nauki tj. sprawdzianu poziomu opanowania umiejętności ustalonych w standardach wymagań będących podstawą jego przeprowadzenia. Sprawdzian ten przeprowadzany jest w terminie i według procedur ustalonych przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Wynik sprawdzianu nie wpływa na ukończenie szkoły, nie odnotowuje się go na świadectwie jej ukończenia.
21) Uczeń, który nie przystąpił do sprawdzianu , o którym mowa w podpunkcie 20. ,
w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, powtarza ostatnią klasę szkoły
podstawowej i przystępuje do niego w następnym roku.
22)W szczególnych wypadkach losowych lub zdrowotnych, uniemożliwiających
przystąpienie do sprawdzianu w terminie do 20 sierpnia danego roku, dyrektor komisji
okręgowej może zwolnić ucznia z obowiązku przystąpienia do niego. Czyni to na
udokumentowany wniosek dyrektora szkoły, który składa go w porozumieniu z rodzicami
(prawnymi opiekunami ) ucznia.
23)Na wniosek rodziców(prawnych opiekunów) pozytywnie zaopiniowany przez dyrektora szkoły, dyrektor komisji okręgowej może zwolnić z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu ucznia ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
INFORMOWANIE RODZICÓW O WYNIKACH UCZNIÓW
21. O klasyfikacyjnych ocenach śródrocznych uczniów informuje rodziców wychowawca,
w ostatnim tygodniu przed feriami zimowymi, w dniu wyznaczonym przez dyrektora szkoły.
1) Zebrania, na których wychowawca informuje rodziców o bieżących postępach uczniów,
odbywają się w listopadzie i kwietniu.Wychowawca może w tym celu organizować
dodatkowe zebrania.
2) O przewidywanej klasyfikacyjnej ocenie niedostatecznej wychowawca informuje
rodziców miesiąc przed posiedzeniem klasyfikacyjnym.Uzyskanie informacji rodzice
potwierdzają podpisem w dzienniku lekcyjnym w rubryce „ Kontakty wychowawcze
z rodzicami”. W wypadku nieprzybycia wezwanych do szkoły rodziców, wychowawca
przekazuje informację listownie (listem poleconym).
ZASADY OBOWIĄZUJĄCE
W PRZEDMIOTOWYCH SYSTEMACH OCENIANIA
22. Zasady oceniania osiągnięć z danego przedmiotu zwane przedmiotowymi systemami
oceniania (pso) opracowują nauczycielskie zespoły przedmiotowe.
1) Kryteria ocen powinny być czytelne dla uczniów i rodziców.
2) W stawianiu wymagań przez nauczycieli należy skupić się na następującym
ocenianiu:
- na stopień dopuszczający- wymagania konieczne, obejmujące wiadomości
i umiejętności potrzebne w życiu, stanowiące opanowanie
(mimo braków) w znacznym stopniu wiadomości i umiejętności
podstawowych,
- na stopień dostateczny -wymagania podstawowe, obejmujące wiadomości
i umiejętności łatwe do opanowania przez uczniów przeciętnie
uzdolnionych, najważniejsze z punktu widzenia dalszej edukacji,
użyteczne w życiu codziennym,
- na stopień dobry - wymagania rozszerzające, obejmujące wiadomości
i umiejętności mniej przystępne, bardziej złożone, poszerzające
relacje między elementami treści,
- na stopień bardzo dobry - wymagania dopełniające, pełne- obejmujące
pełny zakres wiadomości i umiejętności określonych programem
nauczania, wymagające korzystania z różnych źródeł wiedzy,
- na stopień celujący - wymagania wykraczające, nie objęte
programem, obejmujące wiadomości i umiejętności znacznie
wykraczające poza program nauczania,wynikające z indywidualnych
zainteresowań uczniów.
3) Do sposobów sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów należą :odpowiedzi ustne,
prace pisemne ( testy, sprawdziany, prace klasowe , opracowania ), zadania domowe,
różne formy aktywności na lekcji.
4) Ustala się następujące zasady stosowania prac klasowych i sprawdzianów:
a) prace klasowe powinny być zaplanowane na początku okresu klasyfikacyjnego,
b) za niedopuszczalne uważa się pisanie przez ucznia dwóch prac klasowych w ciągu
dnia,
c) prace klasowe muszą być zapowiadane co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem,
d) w ciągu tygodnia uczniowie mogą pisać dwie prace klasowe ( w wypadku zmiany
terminu na ich prośbę – w tygodniu mogą odbyć się trzy prace),
e) sprawdziany – rozumiane jako forma pisemnego sprawdzenia wiadomości
i umiejętności z trzech ostatnich lekcji danego przedmiotu ( tzw. „kartkówki”
niezapowiadane ) - powinny być stosowane jako motywacja ucznia do
systematycznej pracy, a nie czynnik stresujący go; niewskazane jest nadużywanie tej
formy,
f) prace klasowe są obowiązkowe – jeżeli uczeń nie pisał pracy z usprawiedliwionych
przyczyn, powinien ją napisać w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
5)Sprawdzone i ocenione prace klasowe winny być oddane uczniom w terminie dwutygodniowym,
z wyjątkiem wypracowań klasowych, gdzie dopuszcza się termin trzech tygodni,
6) Każdą sprawdzoną pracę klasową uczeń otrzymuje do domu w celu pokazania jej
rodzicom. Zobowiązany jest do zwrócenia pracy nauczycielowi na następnych zajęciach.
7) Prace klasowe stanowią dokumentację szkolną, którą nauczyciel przechowuje do końca
sierpnia danego roku.
8) Za zgodą nauczyciela uczeń może poprawić niekorzystny wynik pracy klasowej, tj. stopień
niedostateczny lub dopuszczający, w terminie z nim uzgodnionym.
9) Nie ocenia się ucznia na pierwszych zajęciach po usprawiedliwionej nieobecności
w szkole.
PRZEPISY KOŃCOWE
23. Nieuwzględnione w wewnątrzszkolnym systemie oceniania uczniów sprawy reguluje
aktualne rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków i sposobu
oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania
sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
§ 29
1. Uczeń ma prawo do :
1) właściwie zorganizowanego procesu kształcenia, zgodnie z zasadami
higieny pracy umysłowej,
2) opieki wychowawczej i odpowiednich warunków bezpieczeństwa, ochrony
przed wszelkimi formami przemocy fizycznej lub psychicznej,
3) ochrony i poszanowania jego godności,
4) życzliwego traktowania w procesie dydaktyczno – wychowawczym,
5) pomocy w przypadku trudności w nauce,
6) zgłoszenia do wychowawcy, zarządu samorządu uczniowskiego lub
dyrektora ewentualnego naruszenia przez nauczyciela zasad wewnątrzszkolnego
systemu oceniania,
7) swobody wyrażania myśli i przekonań dotyczących życia szkoły oraz
światopoglądowych i religijnych, jeśli nie narusza tym dobra innych osób,
8) rozwijania zainteresowań, zdolności podczas zajęć obowiązkowych
i pozalekcyjnych,
9) korzystania z pomocy pedagoga szkolnego,
10) wpływania na życie szkoły poprzez działalność w szkolnych organizacjach,
11) odpoczynku w przerwach międzylekcyjnych oraz podczas ferii szkolnych.
2. W przypadku naruszenia praw ucznia może on ( lub jego rodzice ) wnieść
pisemną skargę do dyrektora szkoły, który wyjaśnia sprawę i informuje
ucznia ( jego rodziców) o sposobie jej załatwienia.
3. Do obowiązków ucznia należy:
1) systematyczne i aktywne uczestnictwo w zajęciach edukacyjnych oraz życiu szkoły, dbanie o jej honor i tradycje,
2) punktualne przychodzenie na lekcje wynikające z planu zajęć edukacyjnych; w wypadku spóźnienia uczeń powinien również udać się do sali, w której odbywają się zajęcia,
3) systematyczne przygotowywanie się do zajęć edukacyjnych, odrabianie prac domowych zaleconych przez nauczyciela,
4) posiadanie materiałów niezbędnych do pracy na zajęciach – zgodnie z zaleceniami nauczyciela (na zajęciach wychowania fizycznego – odpowiedniego stroju sportowego),
5) zachowanie należytej uwagi podczas zajęć, zabieranie głosu tylko po upoważnieniu przez nauczyciela,
6) usprawiedliwienie nieobecności na zajęciach, tj. dostarczenie w dniu stawienia się w szkole pisemnego oświadczenia rodziców o przyczynie nieobecności dziecka w danych dniach, oświadczenie może być podpisane przez jednego z rodziców; dokumentem usprawiedliwiającym nieobecność jest także zaświadczenie lekarskie,
7) dbanie o kulturę osobistą, w tym kulturę języka,
8) poszanowanie godności wszystkich członków społeczności szkolnej,
9) poszanowanie mienia szkoły; za zniszczone przez ucznia mienie odpowiedzialność materialną ponoszą jego rodzice, zobowiązani są do naprawienia, pokrycia kosztów naprawy lub zakupu nowego mienia,
10) właściwe zachowanie się podczas przerw międzylekcyjnych, w tym nie bieganie, lecz chodzenie po korytarzach szkolnych,
11) przestrzeganie zasad obowiązujących w salach lekcyjnych, gimnastycznych, świetlicy, bibliotece, stołówce oraz szatni,
12) dbanie o schludny wygląd,
13) posiadanie stroju galowego - uczennica powinna mieć ciemną spódnicę i białą bluzkę, uczeń ciemne spodnie i białą koszulę/ strój galowy obowiązuje na uroczystościach rozpoczęcia i zakończenia roku szkolnego, podczas zewnątrzszkolnego sprawdzianu w klasie szóstej oraz przy innych okazjach, jeśli tak zarządzi dyrektor szkoły,
14) podporządkowanie się zarządzeniu dyrektora w sprawie korzystania z telefonów komórkowych i innych urządzeń elektronicznych,
15) na terenie szkoły uczeń nie może nosić biżuterii, która zagraża jego bezpieczeństwu,
16) uczeń, który jeszcze nie ma zajęć albo już je skończył, nie powinien w trakcie
lekcji przebywać na korytarzu, udaje się wówczas do świetlicy szkolnej.
§ 30
1. Uczeń może być nagrodzony za :
1) wybitne osiągnięcia w dziedzinie nauki i sportu,
2) wzorową postawę,
3) wzorową frekwencję,
4) działalność społeczną,
5) udział w konkursach przedmiotowych oraz innych konkursach wiedzy
organizowanych przez szkołę,
6) udział w imprezach szkolnych i pozaszkolnych.
2. Ustala się następujące rodzaje nagród :
1) pochwała wychowawcy udzielona na forum klasy,
2) pochwała samorządu uczniowskiego – na forum klasy bądź szkoły,
3) pochwała dyrektora szkoły na forum klasy lub szkoły,
4) list gratulacyjny ( pochwalny) do rodziców,
5) dyplom uznania wręczony na apelu szkolnym,
6) nagroda rzeczowa wręczona na apelu szkolnym.
§ 31
1. Za naruszanie ogólnie przyjętych norm etycznych oraz nieprzestrzeganie przepisów zawartych w § 29. pkt.3.
uczeń może otrzymać następujące kary:
1) upomnienie wychowawcy wobec klasy,
2) nagana wychowawcy wobec klasy,
3) upomnienie dyrektora wobec klasy,
4) nagana dyrektora wobec klasy,
5) upomnienie dyrektora na apelu szkolnym,
6) nagana dyrektora na apelu szkolnym,
7) zakaz reprezentowania szkoły na zewnątrz,
8) przeniesienie do równoległej klasy w swojej szkole,
9) przeniesienie do innej szkoły.
2. Wniosek o przeniesienie, o którym mowa w podpunkcie 9., zgłasza do Mazowieckiego Kuratora Oświaty dyrektor Zespołu na podstawie uchwały rady pedagogicznej. Dotyczy on ucznia, który nie zmienił nagannej postawy mimo pomocy pedagoga szkolnego, poradni psychologiczno- pedagogicznej oraz zastosowania kar wymienionych w podpunktach 1-8.
3. Zastosowane kary nie mogą naruszać nietykalności i godności osobistej
ucznia.
4. Szkoła informuje rodziców (prawnych opiekunów) ucznia o zastosowaniu wobec niego kary. Zawiadamia ich wychowawca klasy, odnotowując w dzienniku lekcyjnym termin przekazania wiadomości.
5.Od udzielonej kary uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą wnieść odwołanie do dyrektora szkoły. Odwołanie powinno być wniesione w ciągu trzech dni od otrzymania informacji o karze. Dyrektor może uchylić karę lub utrzymać ją w mocy. O sposobie załatwienia sprawy informuje zainteresowanego na piśmie w ciągu siedmiu dni.
6. Udzielona kara powinna być uwzględniona przy ustalaniu oceny z zachowania.
7. Rekompensata strat spowodowanych przez ucznia poprzez zniszczenie mienia szkolnego nie jest karą.
§ 32
Uczeń może być skreślony z listy uczniów jedynie z równoczesnym przeniesieniem go do innej szkoły lub w przypadku zwolnienia ucznia ze spełniania obowiązku szkolnego przez Mazowieckiego Kuratora Oświaty.
§ 33
CEREMONIAŁ SZKOLNY
1. Symbole szkoły:
a) Patron: Kornel Makuszyński. Jego imię nadano szkole w sierpniu 1997 r.
b) Sztandar otrzymany w maju 2000 r.
c) Logo - wyłonione w drodze konkursu w październiku 2004 r.
|